تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نکات‏

محال است کسی راه قناعت را پیشه نکند و به آن چه دارد راضی گردد. بر عکس، اگر کسی قناعت کند، مایحتاجش به او می‏رسد، هر چند زیاد باشد، از سخنان امام صادق (علیه السلام) است که فرمود: ضمنت لمن اقتصد أن لا یقتقر؛(2301) من ضمانت می‏کنم که هر که میانه روی پیشه کند، فقیر نشود(2302).
اسلام برای انسان‏ها چند نوع حیات را ترسیم می‏کند: 1 - حیات دنیا زهره الحیاه الدنیا (طه، 131) 2 - حیات برزخی من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون (مؤمنون، 100). 3 - حیات معنوی و هدایت. دعاکم لما یحییکم (انفال، 24). 4 - حیات اجتماعی. و لکم فی القصاص حیاة (بقره، 179). 5 - حیات طیبه (در سایه قلب آرام و قناعت). فلنحیینه حیاه طیبه‏
محبت خدا، زمینه‏ساز صبر، رضا و قناعت است.
زینت‏ها، وسیله آزمایش است زینه لها لنبلوهم تا معلوم شود چه کسی فریفته شده و خود را می‏فروشد و چه کسی با قناعت و زهد و برخورد کریمانه، آنها را مقدمه عمل صالح قرار می‏دهد.
محبت خدا، زمینه‏ساز صبر، رضا و قناعت است.
بسیاری از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت، رهد، تقوا، حلم و ایثار، در سایه برخورد با تنگدستی‏ها است.
تفاوت مردم در رزق، یکی از حکمت‏های الهی است، تا مردم به یکدیگر نیازمند بوده و تشکیل زندگی اجتماعی دهند و صفات سخاوت و ایثار و صبر و قناعت در آنان شکوفا شود. زیرا در صورت یکسان بودن، این صفات شکوفا نمی‏شود.
از نمونه‏های شکر عملی قناعت است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: کن قنعا تکن اشکر الناس قانع باش تا شاکرترین مردم باشی.
ناگواری‏ها، سبب مقاومت و رشد است. بسیاری از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت، رهد، تقوا، حلم و ایثار، در سایه برخورد با تنگدستی‏ها است.
از افلاطون نقل شده که گفته مگس حریص‏ترین حشره است که برای معاش خود روی ترشی، شیرینی، آلودگی و زخم می‏نشیند ولی عنکبوت در گوشه‏ای می‏تند و قناعت دارد، جالب این است که خداوند فعال‏ترین و حریص‏ترین حیوان را طعمه گوشه‏گیرترین حیوان قرار می‏دهد. مگس با پای خود به سراغ عنکبوت می‏رود و او با تارهای خود مگس را شکار می‏کند.
محال است کسی راه قناعت را پیشه نکند و به آن چه دارد راضی گردد. برعکس، اگر کسی قناعت کند، مایحتاجش به او می‏رسد، هر چند زیاد باشد.