تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نقش مربیان در تربیت‏

بزرگانی مانند حضرت امام خمینی (رحمه الله) که این گونه زیستند به طوری که تا قیمت نامشان کنار قرآن و نام بزرگان دین برده می‏شود، کسانی بودند که با حضور بر کلاس درس خودسازی نزد مردان خدا و ره پویان راه طریقت و عرفان اسلامی، به مراحل انسانیت و آدمیت دست یافتند و یکی پس از دیگری را پیمودند: و اینگونه که مشاهده می‏کنید، سر آمد تمام انسانهای روی زمین شدند. ایشان اولین مراحل سیر و سلوک را در محضر بزرگانی چون میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بود که حقاً در زمان خود مرد بی‏نظیری بود و از انفاس قدسیه و حالات الهیه‏ای بر خوردار بود.(1001)
مرحوم علامه طباطبایی (رحمه الله) که از برجسته‏ترین علمای شیعه است و دارای کمالات و کرامات شگفت انگیزی است و در طول حیات خود خدمات شایانی را به شیعه کرده است، تمام تأثیرات زندگی خود را مرهون توجهات مربی خود، مرحوم قاضی طباطبایی (رحمه الله) دانسته است، ایشان می‏گوید: وقتی در اوائل دوران طلبگی وارد حوزه علمیه نجف شدم، سرگردان بودم. به همین خاطر با توسل به امیرمؤمنان (علیه السلام) و در خواست کمک از آن حضرت، با آیة الله قاضی طباطبایی روبرو شدم که اولین بر خورد ما اینگونه بود که ناگهان دیدم دستی روی شانه‏ام خورد. وقتی برگشتم ایشان را دیدم که با لحنی پدرانه به من فرمود: فرزندم! دنیا می‏خواهی نماز شب بخوان، آخرت می‏خواهی نماز شب بخوان.(1002)
مرحوم علامه، تمام موفقیت خود را در پرتو نوع تربیت استاد خود، مرحوم قاضی می‏داند و چنان احترامی برایش قائل است که هر جا یاد از ایشان می‏کرد می‏فرمود: روحی فداه؛ یعنی جانم به فدای او! این نهایت و شدت علاقه مرحوم علامه را به استادش می‏رساند. به هر روی مربی و کسی که عهده‏دار تربیت انسان می‏شود در موفقیت و پیروزی انسان نقش بسزایی دارد.(1003)