تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نمونه‏های عبادت‏

آقای میزا حسین میرزا خلیل (رحمه الله)(2134) در سن نود سالگی می‏فرموده است: غذا خوردن برای من مانند این است که انبان و کیسه‏ای را پر کنم. من از خوردن غذا هیچ لذت نمی‏برم، آن چه از آن لذت می‏برم نماز خواندن است. شخصی می‏گفت: ایشان بعد از نماز صبح در بالا سر حضرت امیر (علیه السلام) در مصلی می‏ایستاد و تا طلوع آفتاب به نماز مشغول می‏شد.
یا در احوالات امام سجاد (علیه السلام) آمده است: هنگامی که وقت نماز فرا می‏رسید: امام سجاد (علیه السلام) لرزه بر اندام مبارکش می‏افتاد، رنگش متغیر می‏شد و هنگامی که وارد نماز می‏شد، رنگش دگرگون می‏گردید و همچون بنده ذلیل در حضور زمامدار بود و مانند شخصی که با دنیا وداع کند نماز می‏خواند و هرگاه به جمله ملک یوم الدین می‏رسید آن قدر آن را تکرار می‏کرد که نزدیک بود از دنیا برود. هنگامی که سجده می‏کرد سر از سجده بر نمی‏داشت تا اینکه قطرات اشک از صورتش روان می‏شد، به طوری که وقتی سر از سجده بر می‏داشت، بر اثر گریه زیاد گویی در میان آب فرو رفته و بیرون آمده بود. و هنگامی که ماه رمضان می‏رسید غیر از دعا و تسبیح و استغفار و ذکر سخن دیگری نمی‏گفت. آن حضرت یک کیسه چرمی داشت که مقداری از تربت پاک و مقدس سیدالشهدا را در آن قرار داده بود و جز بر خاک بر چیز دیگری سجده نمی‏کرد.(2135)
آن حضرت آن چنان به عبادت اشتیاق داشت که روایت شده است که فاطمه دخت امیرمؤمنان (علیه السلام) روزی نزد جابربن عبدالله انصاری آمد و گفت: ما بر گردن شما حقوقی داریم، یکی از حقوق ما این است که هرگاه دیدید یکی از ما به خاطر عبادت بسیار در معرض خطر است به او یادآوری کنید و او را به حفظ جان سفارش نمایید، این علی بن الحسین (علیه السلام) است که بر اثر کوشش فراوان در عبادت، خود را در خطر از دنیا رفتن قرار داده است.
جابر بن عبدالله انصاری محضر مبارک حضرت شرفیاب شد و به ایشان عرض کرد: برای حفظ جان خودتان کمتر عبادت کنید، حضرت فرمود: یا جابر! لاازل علی منهاج ابوی ای جابر! هرگز از راه و روش پدرانم بر نمی‏گردم؛ متأسیاً بهما حتی القاهما؛(2136) به آنها اقتدا می‏کنم تا به دیدارشان نائل شوم(2137).