تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

ایمان امام (رحمه الله)

شهید آیت الله استاد مطهری (رحمه الله) پس از بازگشت از سفر پاریس و ملاقات با امام خمینی (رحمه الله) چنین فرمودند:
من که قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده‏ام، باز وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم چیزهایی از روحیه او را درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمان من نیز افزود. پرسیدند چه دیدی؟
گفتم: چهار تا آمن، دیدم:
1 - آمن بهدفه؛ به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود، نمی‏تواند او را از هدفش منصرف کند.
2 - آمن بسبیله؛ به راهی که برای وصول به هدف، انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد. شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.
3 - آمن بقوله؛ به سخنش ایمان دارد، در میان همه رفقا و دوستانی که سراغ دارم احدی مثل ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد. به ایشان نصیحت می‏کنند که آقا! کمی یواش‏تر، مردم دارند سرد می‏شوند، مردم دارند از پای در می‏آیند، می‏گوید: نه! و بالاخره بالاتر از همه: آمن بربه؛ به خدایش ایمان دارد. در یک جلسه خصوصی، ایشان به من می‏گفت: فلانی! این ما نیستیم که چنین می‏کنیم؛ من دست خدا را به وضوح حس می‏کنم. آدمی که دست خدا و عنایت خدا را حس می‏کند و در راه خدا قدم بر می‏دارد خدا هم به مصداق ان تنصرواالله ینصرکم؛(564) اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می‏کند. بر نصرت او اضافه می‏کند. یا آن چنان که در داستان اصحاب کهف مطرح شده که قرآن می‏گوید: آنها جوانمردانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و به او اعتماد و تکیه کردند، خدا هم بر ایمانشان افزود، آنها برای خدا قیام کردند و خدا هم دلهای آنها را محکم نمود(565).