تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نمونه‏ای از عبادت‏

امام صادق (علیه السلام) می‏فرماید: در تمام اهل بیت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اولاد پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، هیچ کس مثل امام سجاد (علیه السلام) از لحاظ زهد و عبادت به امیرالمؤمنین (علیه السلام) شبیه‏تر نبود. او از همه شبیه‏تر بود و بعد هم در مورد عبادت امام سجاد (علیه السلام) می‏فرمایند: پدرم حضرت امام باقر (علیه السلام) یک روزی پیش پدرش رفت و وارد اتاق امام سجاد (علیه السلام) شد فاذا هو قد بلغ من العبادة مالم یبلغه احد نگاه کرد دید، پدرش از عبادت حالی پیدا کرده که هیچ کس به این حال نرسیده است. شرح می‏دهند که رنگش از بی‏خوابی زرد شده است، چشمهایش از گریه در هم شده، پاهایش ورم کرده و... اینها را در پدر بزرگوارش، مشاهده کرد و دلش سوخت.
امام باقر (علیه السلام) می‏فرمایند وقتی این حال را دیدم نتوانستم تحمل کنم. دلم سوخت و بنا کردم از این حالت پدرم زار زار گریه کردن!
امام سجاد (علیه السلام) در حال فکر بود، تفکر هم یک عبادت است. مشغول فکر کردن بود. به فراست دانست که پسرش امام باقر (علیه السلام) چرا گریه می‏کند. خواست یک درس عملی به او بدهد، سرش را بلند کرد.
قال یا بنی در آن کاغذهای ما بگرد، آن دفتری که در او عبادت علی بن ابی طالب (علیه السلام) شرح داده شده، او را بیاور! ظاهراً کتابی که حاوی نوشته‏ها و مطالبی در باب زندگی، احادیث و قضاوتهای ایشان بوده، از هم از آن دوران در اختیار ائمه (علیهم السلام) بوده است. از مجموع روایات دیگر انسان این طور می‏فهمد که ائمه (علیهم السلام) در موارد گوناگون از آن استفاده می‏کردند. اینجا هم حضرت به پسرش فرمود که آن نوشته را که مربوط به عبادت علی (علیه السلام) است بیاور! امام باقر (علیه السلام) می‏فرمایند: رفتم آوردم و آن را به پدرم دادم. یک مقداری به این نوشته نگاه کرد.
این‏ها درس است،ها. امام سجاد (علیه السلام) دارد هم به امام باقر (علیه السلام) درس می‏دهد، هم به امام صادق (علیه السلام) درس می‏دهد. هم به من و شما درس می‏دهد.
یک مقداری به آن نوشته‏ای که شرح عبادت‏های علی بن ابی طالب (علیه السلام) بود، نگاه کرد، بعد با حال ملالت آن را زمین گذاشت و بعد فرمود: چه کسی می‏تواند مانند علی بن ابی طالب (علیه السلام) عبادت کند؟!(2139)