تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

110 سؤال و جواب شرعى(3119)

1) چرا مراجع تقلید، با یكدیگر اختلاف نظر دارند؟
نظریه‏پردازى مختلف در ادبیات و اصول فقه، برداشت متفاوت از آیات و روایات و اختلاف نظر در سند احادیث و شناخت راویان، به طور طبیعى موجب تفاوت در بعضى از فتاوا مى‏شود.
گفتنى است این مقدار اختلاف نظر و اختلاف سلیقه، در میان صاحب نظران و حتّى متخصّصان پزشكى طبیعى است. اگر چه لازم است زمینه‏اى فراهم شود كه با كارشناسى و موضوع‏شناسى مناسب، اختلاف فتاوا به حدّاقل برسد.
2) در چه صورت، تقلید از یك مرجع تحقّق مى‏یابد؟
همه مراجع (به جز صافى): معیار تحقّق تقلید، عمل به فتواى مجتهد است.(3120)
صافى: معیار تحقّق یافتن تقلید، یاد گرفتن فتواى مجتهد به قصد عمل است.(3121)
3) اگر نتوانیم مجتهد اعلم را بشناسیم، وظیفه چیست؟
امام، خامنه‏اى، مكارم و نورى: باید به اهل خبره مراجعه كنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، احتیاط واجب است كه از كسى تقلید كنید كه احتمال اعلمیّت را در او مى‏یابید.
بهجت، فاضل، صافى و وحید: باید به اهل خبره مراجعه كنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، واجب ست از كسى تقلید كنید كه احتمال اعلمیّت را در او مى‏یابید.(3122)
تبریزى و سیستانى: باید به اهل خبره مراجعه كنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، نظر آن عدّه كه تخصّص‏شان بیشتر است، مقدم دارید. در غیر این صورت باید از كسى تقلید كنید كه احتمال اعلمیت را در او مى‏یابید.(3123)
تبصره: تعبیر آیت اللَّه مكارم در مورد «احتمال اعلمیّت»، گمان به اعلم بودن است.
4) آیا تبعیض در تقلید جایز است؟ یعنى در برخى مسائل به فتواى مجتهدى و در برخى دیگر به فتواى مجتهد دیگرى عمل كنیم؟
همه مراجع (به جز وحید): تبعیض در تقلید در صورت تساوى دو یا چند مجتهد جایز است؛ به عنوان مثال مى‏توان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدى و در خمس از مجتهد دیگر و در ازدواج از شخص سوّمى تقلید كرد. امّا در مسائلى كه به هم مربوط است - چنان چه اخذ به فتواى آنان باعث بطلان عمل و یا مخالفت قطعى شود - تبعیض جایز نیست؛ مانند اینكه در احكام نجاست بدن و لباس، به فتواى مجتهدى و در احكام لباس نمازگزار به فتواى دیگرى عمل كند.(3124)
وحید: تبعیض در تقلید جایز نیست و در صورت تساوى دو یا چند مجتهد، باید به فتواى كسى عمل كند كه نظرش مطابق با احتیاط است. در غیر این صورت بین آن دو جمع كند (مثل اینكه یكى به شكسته شدن نماز و دیگرى به تمام فتوا داده است كه بین آن دو جمع مى‏كند). اگر احتیاط ممكن نبود و یا مشقّت داشت، مى‏تواند از یكى از آنان تقلید كند.(3125)
تبصره 1. حكم بالا در تبعیض ابتدایى است؛ یعنى، جایگاه این اختیارى كه براى مقلّد منظور شده، به پیش از عمل باز مى‏گردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتواى مجتهد دیگر رفتار نماید، در این صورت حكم رجوع و عدول را پیدا مى‏كند.
تبصره 2. طبق فتواى آیت اللَّه بهجت و آیت اللَّه سیستانى، در صورتى تبعیض در تقلید جایز است كه مجتهدان در تقوا و ورع نیز مساوى باشند.
5) آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوى با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى‏توان به مرجع دیگرى كه مساوى با مجتهد اوّل است، رجوع كرد؟
امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جایز است.(3126)
تبریزى: در خصوص مسائلى كه یاد گرفته، رجوع به دیگرى جایز نیست.(3127)
صافى: در خصوص مسائلى كه یاد گرفته، بنا بر احتیاط واجب رجوع به مساوى جایز نیست.(3128)
خامنه‏اى: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوى جایز نیست.(3129)
مكارم و نورى: در خصوص مسائلى كه تقلید (عمل) كرده، رجوع به مساوى جایز نیست.(3130)
بهجت و سیستانى: اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ براى مثال نمى‏تواند در مسائل احكام و روزه مسافر باقى بماند و در احكام نماز رجوع كند.(3131)
وحید: باید به فتوایى عمل كند كه مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممكن نبود و یا مشقّت داشت، مى‏تواند به فتواى دیگرى عمل كند.(3132)
6) اگر مرجع تقلیدمان در مسأله‏اى احتیاط واجب نمود و ما هم به آن عمل كردیم، آیا مى‏توانیم بعد از عمل، به مجتهد دیگرى - كه اعلم بعد از او است - رجوع كنیم؟
همه مراجع: آرى، مى‏توانید رجوع كنید.(3133)
تبصره: اگر بدون توجّه به مسأله، بر خلاف احتیاط وجوبى مرجع تقلید خویش عمل كرده است و مطابق فتواى مرجع دیگر با رعایت (الاعلم فالاعلم) باشد، صحیح است.
7) مقلّد یكى از مراجع بودم و پس از وفات او، بدون رجوع به مجتهد زنده، به تقلید از او باقى ماندم؛ اكنون چه وظیفه‏اى دارم؟
همه مراجع: نخست باید به مجتهد زنده اعلم مراجعه كنید؛ سپس مطابق نظر او در مسأله بقاى بر تقلید از میّت، عمل نمایید.(3134)
8) جاهل قاصر و مقصّر چیست؟
«جاهل قاصر» كسى است كه در تحصیل علم كوتاهى نكرده است؛ یعنى، در شرایطى بوده است كه امكان دسترسى به حكم خدا براى او وجود نداشته و یا خود را جاهل نمى‏داند و احتمال بطلان اعمالش را نمى‏دهد. «جاهل مقصّر» كسى است كه در تحصیل كوتاهى كرده است؛ یعنى، امكان آموختن و یاد گرفتن احكام الهى را داشته؛ ولى آنها را یاد نگرفته است. جاهل قاصر در برخى موارد، مورد عقاب و عذاب خداوند قرار نمى‏گیرد؛ ولى جاهل مقصّر سزاوار آن است.(3135)
9) كسى كه موهاى جلوى سرش بلند است و آن را بالاى سر جمع مى‏كند؛ چگونه در هنگام وضو مسح نماید؟
همه مراجع: باید بیخ موها را مسح كند و یا فرق سر را باز كرده، پوست سر را مسح نماید.(3136)
10) اگر بعد از وضو، در اعضا مانعى ببینیم، چه كنیم؟
همه مراجع (به جز سیستانى، مكارم و وحید): اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولى اگر در وقت وضو، به مانع توجّه نداشته‏اید، بنا بر احتیاط واجب، دوباره وضو بگیرید.(3137)
مكارم و وحید: اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولى اگر در هنگام وضو به آن توجّه نداشته‏اید، باید دوباره وضو بگیرید.(3138)
سیستانى: اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولى اگر در وقت وضو، به مانع توجّه نداشته‏اید، بنا بر احتیاط مستحب، دوباره وضو بگیرید.(3139)
آیا رنگ خودكار مانع از صحّت وضو است؟
همه مراجع: اگر جِرم داشته باشد، مانع است و باید براى وضو، برطرف شود.(3140)
تبصره: آیت اللَّه مكارم مى‏گوید: در مورد جوهر خودكار به این نتیجه رسیده‏اند كه جِرم ضعیفى دارد و مانع از رسیدن آب به پوست نیست.(3141)
11) آیا مالیدن كرم به دست و صورت مانع وضو مى‏شود؟
همه مراجع: اگر به حدّى باشد كه مانع رسیدن آب به پوست نباشد، اشكال ندارد.(3142)
تبصره: تشخیص این امر به عهده عرف است.
12) افرادى كه اسمشان «عبداللَّه» و «حبیب اللَّه» و... است، اگر بدون وضو آن را بنویسند و مس كنند، چه حكمى دارد؟
امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى و نورى: مس اسم «اللَّه» بدون وضو جایز نیست هر چند جزئى از اسم مركّب باشد.(3143)
مكارم و وحید: بنا بر احتیاط واجب، مسّ اسم «اللَّه» بدون وضو جایز نیست؛ هر چند جزئى از اسم مركّب باشد.(3144)
تبریزى، سیستانى و فاضل: اشكال ندارد؛ هر چند بهتر است كه مسّ نكنند.(3145)
13) راه‏هاى تشخیص جنابت چیست؟
همه مراجع: به دو چیز انسان جنب مى‏شود:
1. آمیزش جنسى به مقدار دخول نسبت به مرد و زن [اگر چه منى بیرون نیاید].
2. بیرون آمدن منى، چه در خواب باشد یا بیدارى، كم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بى‏شهوت، با اختیار باشد یا بى‏اختیار.(3146)
14) وذى، مذى و ودى را توضیح دهید؟
همه مراجع: «مذى» به آبى گویند كه گاه بعد از ملاعبه و بازى كردن با همسر بیرون مى‏آید.
«وذى» به آبى گویند كه گاه بعد از منى بیرون مى‏آید.
«ودى» به آبى گویند كه گاه بعد از بول بیرون مى‏آید و كمى سفید و چسبنده است.
همه این آب‏ها در صورتى كه مجرا آلوده به بول و منى نباشد، پاك است.(3147)
تبصره: فایده استبرا از بول این است كه اگر آب مشكوكى بعد از آن خارج شود، پاك است و وضو را هم باطل نمى‏كند؛ اما اگر استبرا نكرده، باید وضو را اعاده كند و محل را بشوید.
فایده استبرا از منى این است كه رطوبت مشكوكى از او خارج شود و نداند منى است یا یكى از آب‏هاى پاك، غسل ندارد و اگر استبرا نكند و احتمال دهد ذرّات منى در مجرا باقى بوده و همراه بول یا رطوبت دیگرى خارج شده، باید دوباره غسل كند.
15) راه تشخیص منى و احتلام در مرد چیست؟
همه مراجع (به جز بهجت، صافى و مكارم): خروج منى در مرد داراى سه نشانه است: 1. همراه با شهوت باشد. 2. با جَستن بیرون آید. 3. بدن سست شود. اگر هیچ یك از نشانه‏هاى سه گانه و یا یكى از آنها را نداشت، حكم به منى نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى یقین كند كه منى است.(3148)
بهجت و مكارم: خروج منى در مرد داراى دو نشانه است: 1. همراه با شهوت باشد. 2. با جَستن بیرون آید. اگر هیچ یك از دو نشانه یا یكى از آن دو را نداشت، حكم به منى نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى یقین كند كه منى است.(3149)
صافى: اگر با شهوت و جَستن بیرون آید و یا با جَستن بیرون آید و بدن سست شود، آن رطوبت حكم منى را دارد و اگر هیچ یك از این دو نشانه را نداشت، حكم به منى نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى اطمینان پیدا كند كه منى است.(3150)
16) راه تشخیص منى و احتلام در زن چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزى، بهجت و نورى): خروج ترشّحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذّت جنسى) باشد، حكم به جنابت آنان مى‏شود لازم نیست با جَستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حكم به منى نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى یقین كند منى است.(3151)
بهجت: خروج ترشّحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذّت جنسى) باشد و با جستن بیرون آید، حكم به منى مى‏شود و اگر هیچ یك از دو علامت و یا یكى از آنها را نداشت، حكم به منى نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى یقین كند منى است.(3152)
تبریزى و نورى: خروج ترشّحات زن اگر همراه با شهوت خاصّى (اوج لذّت جنسى) باشد و بدن پس از آن سست شود، حكم به منى مى‏شود و اگر هیچ یك از دو نشانه یا یكى از آنها را نداشت، حكم به منى نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى یقین كند منى است.(3153)
17) كارهایى كه براى شخص جُنب حرام است، كدامند؟
چند چیز بر شخص جُنب حرام است:
1. گذاشتن چیزى در مسجد؛
2. خواندن آیه‏هاى سجده واجب؛(3154)
3. رفتن به مسجدالحرام و مسجد النّبى؛(3155)
4. رساندن جایى از بدن به خط قرآن و اسم خداوند؛
5. توقّف در سایر مساجد و حرم امامان (احتیاط واجب).(3156)
18) صبح بعد از بیدارى متوجّه مى‏شوم كه محتلم شده‏ام؛ در حالى كه اصلاً هیچ گونه لذّاى در خود حس نكرده‏ام، آیا غسل واجب است؟
همه مراجع (به جز صافى): اگر نشانه‏هاى منى یا یكى از آنها را نداشته باشد و یا در آنها شك كند، غسل واجب نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى یقین كند كه منى است.(3157)
صافى: اگر هیچ یك از نشانه‏هاى منى را نداشته باشد و یا در آنها شك پیدا نماید غسل واجب نمى‏شود؛ مگر آنكه از راه دیگرى اطمینان پیدا كند كه منى است.(3158)
19) بعد از غسل جنابت، آب مشكوكى از من خارج مى‏شود، آیا نجس است و غسل لازم دارد؟
همه مراجع: اگر پیش از انجام دادن غسل، بول و استبرا كرده باشد، این آب پاك است و غسل ندارد و در غیر این صورت حكم منى را دارد.(3159)
تبصره: فرض مسأله جایى است كه شخص به دلیل بیرون آمدن منى، جُنب شده و پس از غسل، رطوبت مشكوكى از وى خارج شده است. امّا اگر جنابت او از راه آمیزش - بدون خروج منى - بوده و پس از غسل رطوبت مشكوكى مشاهده كرده، پاك است و غسل ندارد؛ هر چند پیش از غسل بول نكرده باشد.
20) آیا خودارضایى در صورتى كه به حدّ خروج منى نرسد، باز هم حرام است؟
همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آرى، حرام است؛ ولى غسل بر او واجب نمى‏شود.(3160)
تبریزى، سیستانى و وحید: بنا بر احتیاط واجب حرام است؛ ولى غسل بر او واجب نمى‏شود.(3161)
21) اساتید و دانشجویان در صورتى كه كمتر از ده روز در محلّ تحصیل و خوابگاه مى‏مانند، تكلیف نماز و روزه‏شان چیست؟
امام: نماز شكسته است و روزه صحیح نیست.
بهجت، صافى، فاضل و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در كمتر از دَه روز، حدّاقل یك بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیّت، تا مدّتى ادامه داشته باشد - به طورى كه نزد عرف «سفر» كار آنان شمرده شود - نماز ایشان در محلّ تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
تبصره 1: آیت اللَّه صافى مدّت لازم براى صدق شغل سفر را حدّاقل چهار ماه رفت و آمد مى‏داند.
تبصره 2 (سفر اوّل): تمامى دانشجویان و اساتید مذكور، هرگاه بیش از دَه روز در وطن خود بمانند، در اوّلین مسافرت به محلّ درس و تدریس، باید نماز را شكسته بخوانند و روزه نگیرند. امّا پس از یك رفت و برگشت میان وطن و محلّ تحصیل، به وظیفه خود، مانند كثیرالسفر عمل كنند و نماز را كامل بخوانند و روزه را بگیرند.
تبصره 3: به فتواى آیت اللَّه بهجت، سفر اوّل با طى مسیر هشت فرسخ، تحقّق مى‏یابد. از این رو اگر فاصله محلّ درس و تدریس از وطن، بیش از هشت فرسخ باشد، در همان اوّلین مسافرت نیز نمازشان در محلّ تحصیل، كامل و روزه صحیح است.
خامنه‏اى: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل، اگر در كمتر از دَه روز، حدّاقل یك بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ایشان صحیح است؛ امّا دیگر دانشجویان، نمازشان شكسته و روزه آنها صحیح نیست.
تبصره: با توجّه به اینكه آیت اللَّه خامنه‏اى در مسأله رجوع به مرجع مساوى، احتیاط واجب دارند، دانشجویان مى‏توانند در این مسأله به مرجع تقلید مساوى دیگر، مراجعه كنند؛ [به شرط اینكه مرجع تقلید جدید] رجوع به مرجع مساوى را جایز دانسته باشد و نماز دانشجوى مسافر را تمام و روزه او را صحیح بداند (مانند آیت اللَّه بهجت).
تبریزى: دانشجو اگر در مدّت كمتر از دَه روز، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد كند، باید احتیاط كند؛ یعنى، نماز را تمام و شكسته بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، براى تدریس، به حدّ مسافرت شرعى مسافرت مى‏كند - چنان چه مدّت تدریس، دو ماه یا زیادتر باشد - باید نماز را تمام بخواند و روزه بگیرد.
تبصره: با توجّه به اینكه آیت اللَّه تبریزى در این مسأله احتیاط واجب دارند، مقلّدان ایشان مى‏توانند در این مسأله به فتواى مرجع تقلید مساوى و یا اعلم بعدى رجوع كنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگیرند.
سیستانى: 1. اگر زمان تحصیل و تدریس اساتید و دانشجویان، حدّاقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مى‏شوند [اگر چه در هفته دو شبانه روز كامل باشند؛ به نحوى كه به آنان مسافر گفته نشود]؛ آنجا در حكم وطن است و باید نمازشان را در محلّ تحصیل، تمام بخوانند و روزه را بگیرند.
2. اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حدّاقل سه روز بیش از مسافت شرعى رفت و آمد كنند و یا در سفر باشند و این برنامه براى مدّتى (به طور مثال شش ماه در یك سال و یا حدّاقل سه ماه در چند سال تحصیلى) ادامه یابد؛ كثیرالسفر محسوب مى‏شوند و نماز ایشان در محلّ تحصیل و بین راه تمام و روزه‏شان صحیح است.
تبصره 1. در هر دو صورت اگر در ماه اوّل، قصد اقامت دَه روز نكنند، باید احتیاط نمایند؛ یعنى، نمازشان را هم تمام و هم شكسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند.
تبصره 2. با توجّه به اینكه آیت اللَّه سیستانى، رجوع به مرجع تقلید مساوى را جایز مى‏داند، مقلّدان ایشان مى‏توانند در این مسأله به مرجع مساوى دیگر، مراجعه كنند كه نماز را كامل و روزه را صحیح مى‏داند.
مكارم: 1. اساتید و دانشجویان اگر براى مدّت قابل ملاحظه‏اى - مثلاً یك سال یا بیشتر - در محلّ تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل در حكم وطن است و نماز و روزه در آنجا، تمام مى‏باشد و ماندن دَه روز پى در پى، در آنجا شرط نیست.
2. كسانى كه همه روزه، یا حدّاقل سه روز در هفته، به محلّ تحصیل یا تدریس مى‏روند؛ یعنى، صبح به محلّ تحصیل یا تدریس مى‏روند و عصر باز مى‏گردند و این كار مدّتى ادامه مى‏یابد، كثیرالسفر محسوب مى‏شوند و نماز و روزه ایشان در آن محل و به هنگام رفت و برگشت، تمام است.
وحید: اگر در هفته حدّاقل چهار روز بین وطن و دانشگاه رفت و آمد كند و این كار براى مدّت یك سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، آنجا در حكم وطن است. نماز در آنجا تمام و روزه صحیح است و در بین راه باید احتیاط كند؛ یعنى، نماز را تمام و شكسته بخواند و روزه بگیرد و قضاى آن را نیز به جا آورد و اگر رفت و آمد سه روز باشد، در این مورد نیز باید احتیاط كند.
22) چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى كه نمى‏دانستم جُنب باید غسل كند، تكلیف چیست؟
امام، بهجت، تبریزى، خامنه‏اى، مكارم و وحید: نماز و روزه‏هایى را كه در حال جنابت انجام داده‏اید، باید قضا كنید.(3162)
سیستانى، صافى و فاضل: اگر در یاد گرفتن مسائل كوتاهى نكرده‏اید، روزه‏ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را كه در حال جنابت خوانده‏اید، در هر حال باید قضا كنید.(3163)
نورى: روزه‏ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را كه در حال جنابت خوانده‏اید، باید قضا كنید.(3164)
تبصره. طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است؛ از این رو اگر از روى ناآگاهى نیز بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
23) اگر كسى به عمد روزه خود را در ماه مبارك رمضان، به وسیله استمنا باطل كند، چه حكمى دارد؟
همه مراجع (به جز خامنه‏اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «كفاره جمع» (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) را بپردازد.(3165)
صافى: علاوه بر قضا، باید كفّاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) را بپردازد.(3166)
سیستانى و خامنه‏اى: علاوه بر قضا، كفّاره دارد و بنابر احتیاط مستحب كفّاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) را بپردازد.(3167)
24) فطره دانشجویان و سربازانى كه به طور رایگان از غذاى دولتى استفاده مى‏كنند، بر عهده چه كسى است؟
همه مراجع (به جز صافى، مكارم و نورى): بر عهده خودش است و چنان چه تمكّن مالى نداشته باشد، از او ساقط است.(3168)
نورى: در فرض یاد شده، زكات فطره بر كسى واجب نیست.(3169)
مكارم: اگر تمكّن مالى دارد، بنابر احتیاط واجب خودش بپردازد.(3170)
صافى: هر كدام تمكّن داشته باشند، بنابر احتیاط، خودشان بپردازند.(3171)
تبصره: از نظر كسانى كه زكات فطره بر عهده دانشجو نیست؛ اگر وى تمكّن مالى دارد، احتیاط مستحب آن است كه خودشان بپردازند.
25) فطره دخترى كه در حال عقد است، بر عهده كیست؟
همه مراجع: اگر نان خور پدرش باشد، بر عهده اوست.(3172)
26) آیا فرزندى كه هنوز متولّد نشده، زكات فطره دارد؟
همه مراجع: پرداخت زكات فطره براى بچّه‏اى كه در شكم مادر است، واجب نیست؛ مگر آنكه پیش از غروب شب عید فطر به دنیا آید.(3173)
27) آیا زكات فطره را مى‏توان به پدر و مادر خود، در صورت مستحق بودن، پرداخت كرد؟
همه مراجع: اگر پدر و مادر فقیر باشند، بر فرزندان واجب است كه مخارج آنان را بپردازند و نمى‏توان چیزى از زكات فطره به ایشان داد.(3174)
28) محرّمات اعتكاف كدام است؟
محرّمات اعتكاف عبارت است از:
1. نزدیكى با همسر؛
2. خرید و فروش غیر ضرورى؛
3. استمنا (بنابر احتیاط واجب)؛
4. بوییدن عطر و گیاهان خوشبو به قصد لذّت بردن؛
5. مجادله به منظور غلبه بر دیگرى و اظهار فضل.
29) درباره خمس و اهمیّت آن توضیح دهید؟
(انفال: آیه 41.)؛ «و بدانید كه هر چه غنیمت گرفتید، یك پنجم آن براى خدا و رسول و از آنِ خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است».
«خمس» در لغت به معناى پنج یك مى‏باشد و در اصطلاح فقه عبارت است از: «پرداخت یك پنجم درآمدى كه از راه زراعت، صنعت، تجارت، پژوهش و یا از طریق كارگرى و كارمندى در مؤسّسات گوناگون، به دست مى‏آید.(3175) خمس به امام(علیه السلام) و سادات اختصاص مى‏یابد و باید آن را در عصر غیبت به فقیه جامع شرایط داد».(3176)
شارع مقدّس به صاحب مال، فرصت داده چنان چه تا یك سال، آن را در مؤونه و نیازهاى خود و خانواده استفاده نكند و تمام و یا مقدارى از آن تا پایان سال زیاد بیاید، خمس آن را بپردازد.
آیه خمس، در عصر رسالت، نازل شده و پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله) این فریضه را به اجرا درآورده است. به طور مسلّم آن حضرت، خمس غنیمت‏هاى جنگى را دریافت مى‏كرد. امّا خمس سود تجارت - هر چند بنا به ضرورت و مصالحى - تا عصر امامان(علیهم السلام) به تأخیر افتاد؛ ولى بى‏شك وجود آن در دوره امامان، غیر قابل انكار است.(3177)
«خمس» یكى از فریضه‏هاى اسلامى است و قرآن مجید آن را در كنار جهاد قرار داده و هر دو را از ریشه ایمان دانسته است؛ چه اینكه نشانه صداقت ایمان، مبارزه با مال‏اندوزى و تطهیر نفس است. حضرت باقر(علیه السلام) فرموده است: «براى هیچ كس جایز نیست از مالى كه خمس به آن تعلّق گرفته، چیزى بخرد؛ مگر اینكه حقّ ما را به ما برساند».(3178)
آیه 41 سوره «انفال» به طور روشن و صریح، بر اصل وجوب خمس دلالت مى‏كند؛ از این رو شیعه و سنّى بر اصل آن اتّفاق نظر دارند. البته ممكن است دلالت آیه بر مواردى از آن (مانند درآمد كسب) روشن و شفاف نباشد؛ ولى بى شك به كمك روایات متعدّدى، به خوبى وجوب خمس درآمد استفاده مى‏شود.(3179)
خمس داراى حكمت‏ها و اسرار گوناگونى است كه به بعضى از آنها اشاره مى‏شود:
1. خمس به منظور تأمین هزینه‏هاى امام(علیه السلام) به عنوان رئیس حكومت، براى پیشبرد نظام اسلامى و اداره جامعه، واجب گردیده است؛(3180) از این رو در روایت از خمس به عنوان «وجه‏الاماره» یاد شده است.(3181)
2. خداوند متعال براى حفظ كرامت و عزّت پیامبر اسلام(صلى الله علیه و آله)، محلّ تأمین بودجه فقیران بنى‏هاشم و منسوبان به آن حضرت را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول كرد تا زمینه تحقیر نسبت به آنان از بین برود.(3182)
3. خمس براى تأمین بودجه هر كار خیرى است كه امام بخواهد انجام دهد براى هر موردى كه صلاح بداند، مصرف كند.(3183)
4. خمس وسیله‏اى براى رشد و كمال انسان محسوب مى‏شود كه اداى آن، باعث جلب روزى و وسیله آمرزش گناهان مى‏گردد.(3184)
5. خمس براى احیاى دین خدا و تحقّق حكومت اسلامى واجب گردیده است.(3185)
30) درباره موسیقى و دلیل حرمت آن توضیح دهید؟
(لقمان: آیه 6)؛ «و برخى از مردم سخنان بیهوده را مى‏خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند».
«موسیقى» - یا «موسیقیا» - واژه‏اى یونانى است كه در فرهنگ لغت، معادل «غنا» است؛ ولى در حوزه مفاهیم دینى و اصطلاح فقه، با یكدیگر تفاوت دارد. «غنا» در اصطلاح شرعى عبارت است از: «آوازى كه از حنجره آدمى بیرون آمده و در گلو چرخانده (چهچه) شود و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد كند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانى باشد». امّا موسیقى به «صوت و آهنگى گفته مى‏شود كه از آلات موسیقى، پدید آید». بر این اساس بین موسیقى علمى و موسیقى فقهى، عموم و خصوص مطلق است.(3186)
در قرآن چند آیه در این مورد نازل شده است كه با توجّه به بعضى از آیات قرآن و احادیث، حرمت غنا و موسیقى لهوى، به خوبى ثابت مى‏شود.(3187) افزون بر آن، تمام فقیهان شیعى نیز بر حرمت موسیقى و غنا اتّفاق نظر دارند.(3188)
با بررسى كوتاه در قرآن و روایات و سخن روان شناسان، مى‏توان موارد ذیل را از فلسفه‏هاى حرمت موسیقى دانست:
1. انسان را به فساد و فحشا گرایش مى‏دهد.(3189)
2. او را از یاد خدا غافل مى‏سازد.(3190)
3. بر روان و اعصاب، تأثیر سویى دارد.(3191)
در زمینه غنا و موسیقى توجّه به چند نكته بایسته است:
یكم: هر نوع آواز و آهنگى، حرام شمرده نمى‏شود؛ بلكه تنها آهنگ‏هاى مناسب با مجالس لهو و فساد، مشمول حرمت است و گوش دادن به آهنگ‏هایى كه از این مشخّصه عارى بوده و یا مشكوك به نظر مى‏رسد، اشكال ندارد.
دوم: طرب و لهو، دو واژه كلیدى است كه در باب غنا و موسیقى به كار مى‏رود. «طرب» به حالت سبك وزنى و سبك عقلى گفته مى‏شود كه در اثر شنیدن آواز یا آهنگ، در روان و نفس آدمى پدید مى‏آید و او را از حدّ اعتدال خارج مى‏كند. این امر تنها به حالت شادى اختصاص نمى‏یابد؛ بلكه ممكن است از آهنگ‏هاى غم و حزن‏آور نیز به دست آید.(3192) «لهو» سازگارى و هم‏نوایى آواز و آهنگ نواخته شده با مجالس فساد و خوش‏گذرانى است؛ بدین معنا كه ممكن است نغمه‏اى طرب‏انگیز نباشد؛ ولى از نغمه‏هایى باشد كه فقط در جلسات فاسقان و هواپرستان رایج باشد. به این آهنگ لهوى مى‏گویند و اگر از هر دو مشخّصه (طرب و لهو) برخوردار باشد، به آن مطرب لهوى مى‏گویند.
تمامى مراجع تقلید، «لهوى بودن» را جزء و قید موسیقىِ حرام مى‏دانند؛ ولى در قید «طرب انگیزى» اختلاف نظر دارند.(3193)
سوم: آلات موسیقى دو قِسم است: آلات مختص حرام و آلات مشترك.
«آلات مختص» به آلاتى از موسیقى گفته مى‏شود كه نوعاً در لهو و لعب به كار مى‏رود و منفعت حلالى در بر ندارد. «آلات مشترك» به آلاتى از موسیقى گفته مى‏شود كه هم براى منافع مشروع و حلال به كار مى‏رود و هم براى منافع نامشروع و حرام.
استفاده از آلات مختص به هیچ وجه جایز نیست؛ ولى آلات مشترك بستگى به كیفیّت نواختن آن دارد. بیشتر مراجع تقلید(3194) استفاده از آلات مشترك را به طور مطلق حرام نكرده‏اند؛ بلكه بر اساس كیفیّت نواختن آن فتوا داده‏اند.
31) من در مكانى كار مى‏كنم كه صاحب آن همیشه به نوارهاى موسیقى مبتذل و حرام گوش مى‏دهد و من هم مجبور به شنیدن آن هستم؛ آیا این كار براى من جایز است یا خیر؟
همه مراجع: اگر احتمال تأثیر مى‏دهید - با تحقّق سایر شرایط - باید او را نهى از منكر كنید و اگر نمى‏پذیرد، چنان چه مجبورید در آن مكان حضور داشته باشید، كار كردن در آنجا براى شما اشكال ندارد؛ ولى باید به موسیقى حرام گوش ندهید، و اگر صداى آن بدون دلخواه به گوش شما رسید، اشكال ندارد.(3195)
تبصره. اگر این شخص بتواند بدون زحمت و مشقّت، شغل مناسب دیگرى پیدا كند، باید این راه را برگزیند. فرض مسأله جایى است كه ترك آن مكان و انتخاب شغل دیگر، براى او دشوار و حرجى است.
32) حكم دست زدن در مراسم عروسى چیست؟
امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى و مكارم: اگر به طور متعارف و غیر لهوى باشد، اشكال ندارد.(3196)
نورى: اگر جِلف و سبك نباشد، اشكار ندارد.(3197)
تبریزى، سیستانى و فاضل: دست زدن فى نفسه (به تنهایى)، اشكال ندارد.(3198)
وحید: احتیاط واجب در ترك آن است.(3199)
33) حكم دست زدن در مراسم و جشن‏هایى كه به مناسبت ایّام ولادت و اعیاد امامان(علیهم السلام) برگزار مى‏شود، چیست؟
امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى، فاضل و مكارم: اگر دست زدن به نحو متعارف (غیر لهوى) باشد، اشكال ندارد؛ ولى این كار با مجالس اهل بیت(علیهم السلام) مناسبت ندارد و بهتر است فضاى این مراسم، به ذكر صلوات و تكبیر و مانند آن، معطّر گردد.(3200)
نورى: دست زدن در این گونه مجالس - اگر سبك و جِلف نباشد - اشكار ندارد؛ ولى بهتر است فضاى این مراسم، به ذكر صلوات و تكبیر و مانند آن معطّر گردد.(3201)
تبریزى و سیستانى: دست زدن در این گونه مجالس، اشكار ندارد؛ ولى این كار با مجالس اهل بیت(علیهم السلام) مناسبت ندارد و بهتر است فضاى این مراسم، به ذكر صلوات و تكبیر و مانند آن معطّر گردد.(3202)
وحید: احتیاط واجب در ترك آن است.(3203)
34) درباره حجاب و دلیل وجوب آن توضیح دهید؟
(نور: آیه 31)؛ «و زینت خود را جز آن مقدار كه نمایان است، آشكار نكنند و [اطراف ]روسرى‏هاى خود را بر سینه خود افكنند [تا گردن و سینه با آن پوشانده شود]».
«حجاب»، در لغت به معناى پرده، حجاب و پنهان كردن است و در اصطلاح «پنهان كردن زن خود را از دید مرد بیگانه است». آنچه دین اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است كه در متون دینى و در كلام فقیهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده تعبیر شده است.
حجاب و پوشش پیش از اسلام، در میان برخى از ملّت‏ها - از جمله ایران باستان و قوم یهود و شاید در هند - مطرح و از آنچه كه در قانون اسلام آمده، سخت‏تر بوده است.(3204) این دستور در دین اسلام، حدود سال‏هاى چهارم و پنجم تشریع گردیده است.(3205)
حجاب، یكى از احكام ضرورى اسلام به شمار مى‏آید و شیعه و سنّى بر آن، اتّفاق نظر دارند. خداوند متعال در این باره سه(3206) آیه در شهر مدینه، نازل كرده و در دو مورد آن، به مسأله پوشش بانوان اشاره كرده است.(3207) علاوه بر این، احادیث بسیارى درباره اهمیّت و چگونگى حجاب نقل شده است. حضرت على(علیه السلام) مى‏فرماید: «پوشیدگى زن به حالش، بهتر است و زیبایى‏اش را پایدارتر مى‏سازد».(3208)
پوشش براى زن دو هدف و فلسفه اساسى دارد:
1. مصونیت زن، در برابر طمع ورزى‏هاى هوس بازان.
2. پیشگیرى از تحریكات شهوانى و تأمین سلامت و بهداشت جامعه.(3209)
در زمینه حجاب و پوشش، توجّه به چند نكته بایسته است:
یكم: زن باید بدن و زیورآلات خود و هر آنچه را كه نزد عرف زینت محسوب مى‏شود، در برابر مرد نامحرم بپوشاند و تنها دست و صورت از آن استثنا شده است.
دوم: هر چند دین اسلام نسبت به شرع و رنگ و حتّى دوخت لباس، تأكید چندانى ندارد و تنها به اصل پوشش - اعم از چادر، مانتو و مانند آن - تكیه كرده است؛ ولى روشن است كه لباس نباید تنگ، محرّك، نازك، بدن نما و باعث جلب توجّه گردد. از این رو چادر برترین پوشش به شمار مى‏آید. از مواردى كه مشكى بودن آن مكروه نیست؛ بلكه نشانه وقار و متانت است، چادر و عبا مى‏باشد كه در روایات به آن اشاره شده است.
سوم: پرهیز از نرمش در سخن كه باعث طمع نامحرم شود و متانت در راه رفتن و استفاده نكردن از كفش‏هایى كه باعث توجّه نامحرم مى‏گردد، بخشى از حجاب زن را تشكیل مى‏دهد.
چهارم: گرچه پوشش كامل براى مرد واجب نیست؛ ولى نگاه زن به بدن او حرام است. همان گونه كه پوشش صورت و دست‏ها تا مچ بر زن، واجب نیست؛ ولى نگاه مرد به آن از روى شهوت حرام است.
35) درباره حرمت نگاه به نامحرم توضیح دهید؟
(نور: آیه 30)؛ «به مؤمنان بگو: چشم‏هاى خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند».
(نور: آیه 31)؛ «و به زنان باایمان بگو: چشم‏هاى خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند».
نگاه حرام در شرع عبارت است از: نگاه مرد به بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست‏ها تا مچ)؛ خواه با قصد باشد یا بدون آن. و نیز نگاه به صورت و دست‏ها اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد. همچنین نگاه زن به مرد نامحرم (به جز صورت، گردن و دست‏ها و مقدارى از پا)؛ خواه با قصد باشد یا بدون آن و نیز به مواضع یاد شده، اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد.
امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «نگاه به نامحرم، تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است و چه بسا یك نگاهى كه حسرتى طولانى بر جاى گذارد».(3210)
36) اگر انسان همان طور كه از دیدن باغ و گلستان، لذّت مى‏برد، از نگاه كردن به چهره زن لذّت ببرد؛ آیا این كار حرام است و مصداق قصد لذّت به حساب مى‏آید؟
همه مراجع: این گونه نگاه‏ها، چون جنبه لذّت جنسى دارد، جایز نیست.(3211)
37) حضور بانوان در میادین ورزشى مردان (مانند فوتبال و كشتى) وقتى كه با شورت و زیرپوش بازى مى‏كنند، چه حكمى دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت، تبریزى و سیستانى): نگاه زن به بدن نامحرم جایز نیست؛ هر چند بدون قصد لذّت باشد.(3212)
تبریزى و سیستانى: با توجّه به اینكه حضور زنان در این گونه ورزشگاه‏ها، باعث مفسده است، جایز نیست.(3213)
بهجت: نگاه به آنها بنابر احتیاط واجب جایز نیست و اگر باعث مفسده شود، حضور آنان حرام است.(3214)
38) نگاه به فیلم‏هاى مبتدل - كه بیشتر زنان غیرمسلمان در آن بازى مى‏كنند - در صورتى كه موجب تحریك انسان نشود، چه حكمى دارد؟
همه مراجع (به جز تبریزى و سیستانى): با توجّه به اینكه دیدن این گونه فیلم‏ها، شهوت برانگیز و مقدّمه ارتكاب گناه است، نگاه به آنها حرام است.(3215)
تبریزى: نگاه به فیلم‏هایى كه موجب تحریك شهوت بر حرام یا ترویج فساد در جامعه باشد، جایز نیست.(3216)
سیستانى: اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به گناه نیز باشد، بنابر احتیاط واجب نگاه به زنان جایز نیست.(3217)
39) اگر با مشاهده فیلم‏هاى شهوت‏انگیز، مقدارى از شهوت انسان فروكش كند و در جلوگیرى از ارتكاب حرام مؤثّر باشد؛ آیا مشاهده آن جایز است؟
همه مراجع: نگاه به این فیلم‏هاى شهوت‏انگیز، جایز نیست و توجیه یاد شده، مجوز ارتكاب حرام دیگر نمى‏شود.(3218)
40) در حین كار با شبكه اینترنت گاهى در كنار برخى از مقالات، عكس‏هاى مبتذل دیده مى‏شود كه ناگزیر از دیدن آنها هستیم؛ راهنمایى شما چیست؟
امام، تبریزى، خامنه‏اى، سیستانى، فاضل و وحید: اگر به طور اتّفاقى چشم‏تان به آن بیفتد، اشكال ندارد؛ ولى نگاه به آن با قصد لذّت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون قصد لذّت و ترس افتادن به گناه، جایز نیست.(3219)
بهجت، صافى، مكارم و نورى: اگر به طور اتّفاقى چشم‏تان به آن بیفتد، اشكال ندارد؛ ولى نگاه عمدى به آن (هر چند بدون قصد لذّت)، جایز نیست.
41) حكم تماشاى كشتى‏گیران و سایر ورزشكاران با بدن نیمه برهنه، از تلویزیون براى بانوان چگونه است؟
امام، فاضل، سیستانى، نورى و وحید: اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشكال ندارد.(3220)
بهجت، صافى و مكارم: با توجّه به اینكه نگاه به این نوع برنامه‏ها، باعث فساد و تهییج شهوت مى‏شود، جایز نیست.(3221)
تبریزى: اگر به طور غیر زنده پخش شود و قصد لذّت و ترسِ افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد. امّا اگر به طور زنده پخش شود، در هر حال جایز نیست.(3222)
خامنه‏اى: اگر به طور غیر زنده پخش شود و قصد لذّت و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد. و اگر به طور زنده پخش شود، در هر حال بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
تبصره: فرض مسأله، جایى است كه مردان ورزشكار و كشتى‏گیر ناشناس باشند (یعنى او را از غیر طریق فیلم به طور شخصى نشناسد) وگرنه به فتواى همه مراجع تقلید، تماشاى آن حرام است.
42) آیا در عقد ازدواج - خواه دائم یا موقّت - عربى خواندن شرط است؟
امام، تبریزى، خامنه‏اى، مكارم، سیستانى و وحید: بنابر احتیاط واجب باید صیغه به عربى صحیح خوانده شود.(3223)
صافى، فاضل و نورى: باید صیغه به عربى صحیح خوانده شود.(3224)
بهجت: خیر شرط نیست؛ بلكه مى‏توانند به هر زبانى كه خواستند بخوانند. امّا احتیاط مستحب (بهتر) آن است كه به عربى بخوانند.(3225)
43) آیا بدهى‏هاى شرعى زن - از قبیل كفاره، خمس، ردّ مظالم و... بر عهده شوهر است؟
همه مراجع: خیر، پرداخت این نوع بدهى‏ها بر شوهر واجب نیست و اگر زن مال دارد، باید خودش بدهد. در غیر این صورت، تكلیفى ندارد.(3226)
44) چنان چه مردى نفقه همسرش را ندهد و یا از آن كم بگذارد، زن چگونه مى‏تواند نفقه خود را از او استیفا نماید؟
امام، بهجت و فاضل: نخست باید به حاكم شرع مراجعه كند و با عدم دسترسى به او، با چند نفر از افراد عادل در میان بگذارد تا از این طریق، او را بر پرداخت نفقه ملزم كنند و اگر این راه‏ها ممكن نبود، مى‏تواند مخارج زندگى خود را بدون اجازه از مال شوهر بردارد.(3227)
وحید: مى‏تواند از طریق متصدى امور حسبیه، شوهر را بر پرداخت نفقه ملزم كند و اگر ممكن نشد، مى‏تواند خرجى خود را بدون اجازه، از مال شوهر بردارد و احتیاط واجب آن است كه این كار با اجازه حاكم شرع باشد.(3228)
45) درباره اهمیّت امر به معروف و نهى از منكر و ضرورت آن توضیح دهید؟
(آل عمران: آیه 110.)؛ «شما بهترین امّتى بودید كه به سود انسان‏ها آفریده شده‏اند [؛ چه اینكه ]امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنید».
«معروف» آن است كه عقل و شرع آن را نیك و خوب بداند و «منكر» آن است كه عقل و شرع آن را ناپسند و بد بداند. بنابراین آنچه كه نیك است - اعم از امور فرهنگى، اعتقادى، اقتصادى، عبادى، اخلاقى، سیاسى، جسمى، روانى و... - معروف است و كلّیّه آنچه كه ناپسند است، مشمول منكر مى‏گردد. پس امر به معروف، به معناى «فرمان دادن به كار خوب» و نهى از منكر، به معناى «باز داشتن از كار بد» است.
بهترین راه براى به دست آوردن مصداق‏هاى معروف و منكر، مراجعه به شرع است. بعضى از معروف‏ها عبارت است از: تقوا، احسان و نیكى، توكّل، حُسن ظن به خدا، توبه، تلاوت قرآن، شكر خدا، مشورت، دعا، اخلاق نیك، بردبارى، ایستادگى در راه دین، خوف از خدا، انفاق، اندیشیدن و تفكّر، عفو و بخشش، فرو بردن خشم، جهاد، نماز، روزه و... بخشى از منكرها نیز عبارت است از: كفر، نفاق، دوستى با كافران، ظلم و ستم، خیانت به بیت‏المال، كتمان حق، دین فروشى، بخل، كرنش در برابر دشمن، بد گمانى، دروغ، غیبت، تهمت، ایجاد اختلاف، ریاست‏طلبى، حسادت، قطع رحم و... .
فریضه امر به معروف و نهى از منكر، در همه ادیان مطرح بوده است و وجوب آن اختصاص به مسلمانان ندارد. این حكم در میان بنى اسرائیل به چشم مى‏خورد. خداوند در قرآن مى‏فرماید: «اهل كتاب همه یكسان نیستند؛ بلكه پاره‏اى از آنان به انجام این فریضه مى‏پردازندو از نیكان به شمار مى‏روند».(3229) لقمان اجراى این فریضه را به فرزندش سفارش مى‏كند.(3230) خداوند به حضرت موسى و هارون دستور مى‏دهد كه با زبان نرم، فرعون را نصیحت كنند.(3231)
امر به معروف و نهى از منكر، از مهم‏ترین، بهترین و عالى‏ترین فریضه‏ها و واجبات اسلامى است؛ به طورى كه برخى از فقیهان، آن را از ضروریّات دین دانسته‏اند. در آیات و روایات گوناگونى به آن سفارش شده است و تعابیر زیبایى در آنها به چشم مى‏خورد. حضرت على(علیه السلام) مى‏فرماید: «تمام كارهاى نیك و (حتّى) جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر، همچون آب دهان در برابر دریاى پهناورى است».(3232) امام باقر(علیه السلام) مى‏فرماید: «بد قومى هستند، قومى كه بر امر به معروف و نهى از منكر عیب مى‏گیرند و آن را بى‏ارزش مى‏پندارند».(3233)
ذكر چند امر در این زمینه لازم است:
1. این فریضه از تكالیف همگانى است و همه مسلمانان باید آن را پاس بدارند. این چنین نیست كه در زمان اقتدار حاكمیّت اسلامى، این فریضه تنها بر دوش نیروهاى انتظامى و قوّه قضائیه و سایر نهادهاى دولتى قرار داشته باشد؛ بلكه تك تك آحاد مردم به انجام این فریضه موظّف‏اند. امر به معروف و نهى از منكر، واجب كفایى است و چنان چه عدّه‏اى به اجراى آن بپردازند و به گسترش معروف و از بین بردن منكر اقدام ورزند، انجام دادن آن از دیگران ساقط مى‏شود.
2. در اجراى فریضه امر به معروف و نهى از منكر، بین زن و مرد تفاوتى نیست و هر دو گروه، در این راستا وظیفه و مسئولیّت دارند.
3. یكى از مراتب امر به معروف و نهى از منكر اقدام و برخورد عملى با شخص گنه‏كار است؛ ولى به فتواى مراجع تقلید، این امر باید(3234) با اجازه حاكم شرع و مسؤولان حكومت اسلامى انجام گیرد و بدون اجازه آنها جایز نیست.(3235)
4. این فریضه داراى شرایطى است كه بدون فراهم آمدن آنها، انجام دادن آن بر شخص واجب نیست؛ بلكه در برخى موارد نیز حرام است.
46) شرایط امر به معروف و نهى از منكر كدام است؟
1. آمر و ناهى باید معروف و منكر را بشناسد.
2. احتمال دهد امر و نهىِ او تأثیر دارد.
3. امر و نهى مفسده‏اى (ضرر جانى، مالى مهم و آبرویى) نداشته باشد.
4. تارك معروف و عامل منكر، بر ادامه‏ى شیوه خود اصرار داشته باشد.
47) از نظر شرعى امر به كدام یك از معروف‏ها و نهى از كدام یك از منكرها واجب است؟
امام، بهجت، مكارم، فاضل، خامنه‏اى و نورى: در واجبات و محرّمات، امر و نهى واجب و در مستحبّات و مكروهات، امر و نهى مستحب است(3236)
تبریزى، سیستانى، صافى و وحید: در واجبات و محرّمات امر و نهى واجب و در مستحبّات امر مستحب است.(3237)
48) برخى از وابستگان و خویشاوندان ما به طور كلّى به نماز و روزه و سایر واجبات توجّهى ندارند و اموالشان نیز حرام و یا مشكوك است و هیچ گونه نصیحت و موعظه‏اى در آنها اثر نمى‏كند؛ آیا معاشرت با آنان جایز است؟
همه مراجع: معاشرت با آنان اشكال ندارد؛ به ویژه اگر باعث هدایت آنان بشود و تا هنگامى كه یقین ندارید غذاى مورد استفاده، از مال حرام است، تصرّف در آن جایز است.(3238)
49) در زمان حكومت اسلامى، اگر نیروى انتظامى در برخورد با مفاسد اجتماعى از خود جدّیّت نشان ندهد، وظیفه مردم چیست؟ آیا باید بر اساس فریضه امر به معروف و نهى از منكر اقدام كنند؟
همه مراجع (به جز بهجت): بر همه مكلّفان، امر به معروف و نهى از منكر واجب ست و اگر نیروى انتظامى به این فریضه عمل نكند، تكلیف از دیگران ساقط نمى‏شود؛ بلكه با فراهم بودن شرایط آن، بر سایرین نیز واجب است البته چنان چه نیاز به اقدام و برخورد فیزیكى باشد، این امر بدون اجازه حاكم شرع جایز نیست.(3239)
بهجت: بر همه مكلّفان، امر به معروف و نهى از منكر واجب است و اگر نیروى انتظامى به این فریضه عمل نكند، تكلیف از دیگران ساقط نمى‏شود؛ بلكه با فراهم بودن شرایط آن، بر سایرین نیز واجب است. در جایى كه منجر به جراحت بشود، نهى از منكر جایز نیست و اجازه مجتهد جامع شرایط نیز بنابر احتیاط واجب كفایت نمى‏كند.(3240)
50) گاهى در عروسى‏ها به پخش نوارهاى موسیقى - كه بعضى از آنها از صدا و سیما هم پخش مى‏شود - مى‏پردازند؛ آیا نیروى انتظامى و یا بسیج و یا نهاد دیگرى، مى‏تواند آن‏ها را از این عمل باز دارند و نهى از منكر كنند؟
همه مراجع: اگر از نوع موسیقى حرام باشد، گوش دادن به آن جایز نیست و نهادهاى یاد شده وظیفه دارند ارشاد و نهى از منكر كنند و صرف پخش شدن آن از رسانه صدا و سیما، دلیلى بر جواز آن نیست؛ ولى صداهاى مشكوك اشكال ندارد.(3241)
51) اگر فرش كسى نجس باشد و ببیند دیگران با پاى مرطوب بر آن قدم مى‏گذارند، تكلیف چیست؟
امام، خامنه‏اى، صافى، فاضل و نورى: لازم نیست به آنان بگوید.(3242)
مكارم: بنابر احتیاط به آن بگوید.(3243)
بهجت: خیر، لازم نیست به او بگوید؛ مگر اینكه با او طورى معاشرت داشته باشد كه اگر نگوید، لوازم مشترك بین آن دو جنس خواهد شد.(3244)
تبریزى: اگر در معرض این باشد كه نجاست به خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها سرایت كند، باید به آنان بگوید.(3245)
وحید: اگر او باعث این امر شده و در معرض این باشد كه نجاست به خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها سرایت كند، باید به آنان بگوید.(3246)
سیستانى: اگر او باعث این امر شده باشد، با دو شرط باید به وى بگوید: یكى اینكه در معرض این باشد كه نجاست به خوردنى‏ها و آشامیدنى‏هاى او سرایت كند و دیگر آنكه احتمال بدهد آنان به گفته او ترتیب اثر مى‏دهند؛ ولى اگر بداند ترتیب اثر نمى‏دهند، گفتن لازم نیست.(3247)
52) اگر پدر و مادر انسان مرتكب گناه شوند، آیا نهى از منكر آنان بى‏احترامى محسوب نمى‏شود؟
همه مراجع: خیر، نهى از منكر آنان - با فراهم بودن شرایط آن - بر فرزند واجب است. البته سعى كند این كار را با سخن نرم و اخلاق نیك، انجام دهد و این امر، بى‏احترامى به آنان محسوب نمى‏شود و اگر تأثیر نكرد، وظیفه دیگرى ندارد.(3248)
53) اگر انسان ببیند كسى چیز نجس را مى‏خورد، آیا لازم است به او بگوید؟
همه مراجع (به جز بهجت): خیر، لازم نیست به او بگوید.(3249)
بهجت: خیر، لازم نیست به او بگوید؛ مگر اینكه با او طورى معاشرت داشته باشد كه اگر نگوید، لوازم مشترك بین آنان دو نجس مى‏شود.(3250)
54) كسى كه عیب ظاهرى دارد (مثلاً قدّش كوتاه است)، آیا مى‏توان پشت سر او این عیب را گفت؟
همه مراجع: بیان صفات ظاهرى و آشكار شخصى كه همه از آن آگاهى دارند - اگر قصد هتك و تحقیر و مسخره كردن او را نداشته باشد - اشكال ندارد.(3251)
55) خویشاوندانى كه قطع رحم با آنان جایز نیست، چه كسانى‏اند؟
همه مراجع: ارحام كسانى‏اند كه در مراتب ارث واقع مى‏شوند؛ مانند: پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزندان آنان و نیز عمو، عمه، خاله، دایى و فرزندان آنان.(3252)
56) اگر برادر یا سایر نزدیكان فرد به وظایف دینى (نماز، روزه، خمس و...) عمل نمى‏كنند و به تذكّر هم گوش نمى‏دهند، آیا مى‏تواند رفت و آمد با آنان را قطع كند؟
همه مراجع (به جز امام): خیر، نمى‏تواند به این بهانه، صله رحم را ترك كند؛ مگر آنكه قطع رابطه (به طور موقّت) باعث تأثیر و بیدارىِ او گردد. در این صورت از باب نهى از منكر لازم است.(3253)
امام: خیر، بكوشد با رفت و آمد او را ارشاد كند و از قطع رحم در هر حال اجتناب ورزد.(3254)
57) صله رحم به چه چیز تحقّق مى‏یابد؟ آیا رفت و آمد با خویشاوندان واجب است؟
همه مراجع: صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلكه این عمل با هدیه دادن، مهمانى كردن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام كردن و... نیز تحقّق مى‏یابد. پس همین اندازه كه قطع رحم نشود، كافى است.(3255)
58) منظور از لباس شهرت چه نوع لباسى است؟
همه مراجع (به جز سیستانى و مكارم): لباس شهرت، لباسى است كه پوشیدن آن براى شخص - به جهت جنس پارچه، رنگ، كیفیّت دوخت و یا مندرس بودنش - معمول نبوده و خلاف شأن او به حساب آید؛ به طورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد، توجّه آنان را به خود جلب كرده و انگشت نما مى‏شود.(3256)
مكارم: لباس شهرت، لباسى است كه جنبه ریاكارى دارد و شخص مى‏خواهد به وسیله آن، مثلاً به زهد و ترك دنیا مشهور شود؛ خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد و یا دوخت آن. امّا اگر واقعاً قصدش ساده پوشیدن است و جنبه ریاكارى ندارد؛ نه تنها جایز بلكه عملى شایسته است.(3257)
سیستانى: منظور لباسى است كه مؤمن را به صورتى زشت و نامناسب درآورد.(3258)
59) حكم پوشیدن لباس شهرت را بیان كنید؟
امام، خامنه‏اى، فاضل و نورى: پوشیدن لباسى كه موجب شهرت و انگشت‏نمایى شود، بنابر احتیاط واجب حرام است.(3259)
بهجت، صافى و وحید: پوشیدن لباسیكه موجب شهرت و انگشت‏نمایى شود، حرام است.(3260)
تبریزى و سیستانى: پوشیدن آن حرام نیست؛ مگر آنكه موجب هتك حرمت و خوارى شخص شود.(3261)
مكارم: پوشیدن لباسى كه جنبه ریاكارى دارد و شخص مى‏خواهد به وسیله آن، مثلاً به زهد و ترك دنیا مشهور شود، بنابر احتیاط واجب حرام است؛ خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد و یا دوخت آن. امّا اگر واقعاً قصد او ساده پوشیدن است و جنبه ریاكارى ندارد؛ نه تنها جایز، بلكه عملى شایسته است.(3262)
تبصره: پوشیدن هر لباسى كه موجب هتك حرمت و خوارى شخص شود، به فتواى همه مراجع حرام است.
60) پوشیدن لباس زنانه براى مردان و بالعكس چه حكمى دارد؟
امام و بهجت: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، جایز نیست.(3263)
سیستانى: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، اگر او را به آن صورت درآورد، جایز نیست.(3264)
تبریزى، خامنه‏اى، صافى، فاضل و وحید: بنابر احتیاط واجب پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى كه آن را، زىّ و پوشش خود قرار دهد، جایز نیست.(3265)
مكارم: پوشیدن لباس جنس مخالف، اگر مفسده خاصّى بر آن مترتّب نشود، اشكال ندارد.(3266)
نورى: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، جایز نیست؛ مگر آنكه انگیزه عقلایى و مصلحت مهم‏ترى در بین باشد.(3267)
61) آیا در حرمت پوشیدن لباس جنس مخالف، بین پوشیدن آن در خانه و بیرون از آن تفاوتى هست؟
امام و بهجت: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف جایز نیست (هر چند در خانه باشد).(3268)
نورى: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس جنس مخالف - به جز در موردى كه انگیزه عقلایى و مصلحت مهم‏ترى در بین باشد - جایز نیست (و تفاوتى بین خانه و بیرون از آن نیست).(3269)
سیستانى: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس جنس مخالف، اگر او را به صورت جنس مخالف درآورد، جایز نیست.(3270)
مكارم: پوشیدن لباس جنس مخالف، اگر مفسده خاصى بر آن مترتب نشود، اشكال ندارد (هر چند در خانه باشد).(3271)
تبریزى، خامنه‏اى، فاضل و وحید: تا زمانى كه لباس جنس مخالف را به عنوان زىّ (لباس و پوشش) خود قرار ندهد، اشكال ندارد.(3272)
62) تراشیدن ریش تمام صورت، با ماشین یا تیغ چه حكمى دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافى): تراشیدن ریش - خواه با تیغ باشد یا ماشین - بنابر احتیاط واجب حرام است.(3273)
بهجت و صافى: تراشیدن ریش حرام است.(3274)
63) آیا تراشیدن موهاى كمِ صورت، به منظور رشد و پرپشت شدن آن، اشكال دارد؟
همه مراجع: اگر موهاى صورت كم باشد و صدق ریش بر آن نكند، تراشیدن آن مانعى ندارد.(3275)
64) اگر انسان براى اینكه توهین مردم را نشنود، ریشش را بزند؛ چه حكمى دارد؟
همه مراجع: گذاشتن ریش براى مسلمانى كه به دینش اهمیّت مى‏دهد، باعث خوارى و سرشكستگى نیست و با مسخره كردن دیگران، احكام الهى عوض نمى‏شود؛ مگر آنكه باعث حرج بشود و تحمّل آن غیر ممكن باشد.(3276)
65) اگر بعضى از وسیله‏هاى بازى، در شهرى از آلات قمار محسوب شود؛ ولى در شهر دیگر این طور نباشد، آیا بازى با آنها جایز است؟
امام، بهجت، تبریزى، صافى، نورى و وحید: اگر تنها در بعضى شهرها نیز از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن جایز نیست.(3277)
خامنه‏اى: اگر این وسیله‏ها در یكى از دو شهر، از آلات قمار محسوب شود و در گذشته نیز در هر دو مكان از آلات قمار بوده، بازى با آنها حرام است.(3278)
سیستانى، فاضل و مكارم: اگر در عرف محل (شهر) از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن جایز نیست و در غیر این صورت اشكال ندارد.(3279)
66) درباره نظام بانكى در كشور ما توضیح دهید؟
(بقره: آیه 275)؛ «خداوند داد و ستد را حلال و ربا را حرام گردانیده است».
قوانین بانكدارى در نظام جمهورى اسلامى، بر اساس یكى از عقود شرعى با تصویب نمایندگان مجلس و تحت نظارت و تأیید شوراى نگهبان تدوین گشته است. از این رو اگر بانك‏ها مطابق قانون مصوب عمل كنند، وام‏ها و سود سپرده‏گذارى مشتریان، دچار ربا و حرام نمى‏گردد؛ ولى متأسّفانه برخى از مسؤولان بانك‏ها، بدون توجّه به قانون و یا بر اساس اسناد و فاكتورهاى جعلى، عمل مى‏كنند و مشتریان نیز از مسائل آن آگاهى ندارند. از این رو سپرده و وام‏ها، ربوى و حرام مى‏شود. در این راستا تبیین چند اصطلاح ضرورى مى‏نماید:
1. سود سپرده گذارى:
ماهیّت سپرده‏گذارى آن است كه مشترى، پول خود را براى سرمایه‏گذارى به صورت سپرده كوتاه مدّت یا بلند مدّت، نزد بانك مى‏گذارد و بانك را طبق قراردادى وكیل مى‏كند تا آن را در معاملاتى به كار گیرد. در این صورت عملیات بانكى بدون ربا است و سود حاصل از این معاملات، به سپرده گذار تعلّق دارد. تنها بانك از محل این سود حق وكالت دریافت مى‏كند.
2. قرض الحسنه:
هر سودى كه از حساب قرض الحسنه - اعم از جارى و پس‏انداز - به دست مى‏آید، متعلّق به بانك است و سودى به قرض دهنده تعلّق نمى‏گیرد؛ مگر اینكه بانك براى تشویق مشتریان جوایزى اهدا كند.
3. وام بانكى:
بانك بر اساس یكى از عقود شرعى (مانند جعاله، شركت، مضاربه و...)، به مشترى وام مى‏دهد و در این معامله سودى دریافت مى‏كند. البته بانك گاهى وامى به صورت قرض الحسنه به مشترى مى‏دهد و در ازاى آن سود دریافت نمى‏كند؛ بلكه از مشترى كارمزد مى‏گیرد كه حكم آن در متن بیان شده است.
گفتنى است كه آیت اللَّه بهجت و آیت اللَّه وحید خراسانى، به طور كلّى با شیوه كنونى عملیات بانكى مخالف بوده و معتقدند: هر كس مى‏خواهد پول خود را به عنوان سرمایه گذارى به بانك بسپارد یا از بانك وام دریافت كند، لازم است خودش با بانك، به مبلغ مورد تقاضاى خود معامله شرعى انجام دهد و در ضمن آن، وام را شرط كند.
67) آیا جایز است وامى را كه بانك براى استفاده خاصى (مانند تعمیر، خرید و ساخت خانه) به اشخاص واگذار مى‏كند، در كارهاى دیگر مصرف كرد؟
همه مراجع (به جز بهجت): خیر، حق ندارد آن را در غیر كار معیّن شده، مصرف كند.(3280)
بهجت: به طور كلّى گرفتن وام با بهره از بانك حرام است؛ مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد.(3281)
تبصره: نظر آیت اللَّه بهجت این است كه به عنوان مثال بانك جنسى را [هر چه كه باشد]، به مبلغ سود سپرده به مشترى بفروشد؛ به شرط اینكه مبلغى را تا مدّت معیّنى به بانك قرض بدهد.(3282)
68) آیا گرفتن خسارت دیركِرد وام و بدهى توسّط بانك‏ها، جنبه شرعى دارد؟
همه مراجع (به جز فاضل، صافى و مكارم): خیر، گرفتن خسارت تأخیر پرداخت، جایز نیست.(3283)
مكارم: جریمه دیركِرد اگر به معناى سود اجبارى باشد، جایز نیست؛ ولى اگر جنبه تعزیر از سوى حكومت داشته و به صورت عادلانه باشد و یا در ضمن عقد لازم جداگانه‏اى شرط شده باشد، جایز است.(3284)
صافى: خیر، گرفتن خسارت تأخیر پرداخت، جایز نیست؛ مگر اینكه در ضمن عقد لازم شرط شود و براى مهلت و تأخیر در مطالبه نباشد.(3285)
فاضل: خیر، گرفتن خسارت تأخیر پرداخت، جایز نیست؛ مگر با سه شرط: 1. در ضمن عقد لازم شرط شود، 2. طرف مقابل بتواند آن را بپردازد، 3. مقدار آن نیز معلوم باشد.
69) شخصى دَه سال پیش مبلغى را به دیگرى قرض داده؛ آیا جایز است به عنوان تورّم و كاهش ارزش پول، بیش از آن از او بگیرد؟
امام، تبریزى، سیستانى، فاضل، نورى و وحید: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض، از او دریافت كند.(3286)
بهجت و خامنه‏اى: خیر، طلبكار تنها باید اصل طلب خود را دریافت كند و حق ندارد قیمت كاهش ارزش پول را بگیرد؛ مگر آنكه فاصله طولانى و تفاوت فاحش باشد كه در این صورت بنابر احتیاط واجب، باید مصالحه كنند.(3287)
مكارم و نورى: اگر فاصله زمانى به قدرى زیاد باشد كه ارزش پول فوق العاده كاهش یابد - به طورى كه در نظر عُرف اداى قرض محسوب نشود (مانند بدهكارى‏هاى مربوط به دَه، بیست سال قبل) - باید معادل روز در نظر گرفته شود و یا لااقل مصالحه گردد.(3288)
صافى: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض از او دریافت كند؛ ولى اگر قرض دهنده، مطالبه مى‏كرده و قرض گیرنده با وجود قدرت بر پرداخت بدهىِ خود، كوتاهى كرده است؛ باید ضرر قرض دهنده را از این جهت جبران كند و احتیاط آن است كه با هم مصالحه كنند.(3289)
70) فروش مبلغ چك مدّت‏دار به صورت نقد با قیمت كمتر، چه حكمى دارد؟
امام و خامنه‏اى: فروش آن از سوى طلبكار، به بدهكار اشكال ندارد؛ ولى فروش آن به شخص سوم صحیح نیست.(3290)
تبریزى، سیستانى، فاضل، مكارم و نورى: اگر فروشنده چك، مبلغ آن را از صادر كننده چك، طلبكار باشد؛ فروش آن (به بدهكار یا شخص دیگر) به قیمت كمتر و به صورت نقد، اشكال ندارد.(3291)
وحید: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.(3292)
بهجت: اگر فروشنده چك، مبلغ آن را از صادر كننده چك، طلبكار باشد؛ فروش آن به مبلغ كمتر، در صورتى جایز است كه در مابه‏التفاوت، معامله شرعى انجام گیرد و در ضمن آن، شرط قرض (به مبلغ فروش چك) شود.(3293)
تبصره: با توجّه به اینكه آیت اللَّه بهجت رجوع به مرجع مساوى را جایز مى‏دانند، مقلّدان ایشان مى‏توانند به مرجع تقلید مساوى با او رجوع كنند؛ كه فتوا به جواز فروش چك داده‏اند.
71) گرفتن درصد بسیار كم (مانند 1%) به عنوان كارمزد توسّط صندوق‏هاى قرض الحسنه، به منظور تأمین مخارج صندوق، چه حكمى دارد؟
امام، خامنه‏اى، فاضل، مكارم و نورى: گرفتن بهره وام - زیاد باشد یا كم - حرام است؛ هر چند به اسم كارمزد باشد. امّا اگر آنچه گرفته مى‏شود، در حقیقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد (به مقدار متعارف)، با توافق دو طرف اشكال ندارد.(3294)
بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى و وحید: گرفتن كارمزد حرام است؛ هر چند آنچه كه گرفته مى‏شود، در حقیقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد.(3295)
72) در چه مواردى گرفتن ربا جایز است؟
همه مراجع: 1. ربا گرفتن مسلمان از كافر (كه در پناه اسلام نیست)، 2. ربا گرفتن پدر و فرزند از یكدیگر، 3. ربا گرفتن زن و شوهر از یكدیگر.(3296)
تبصره: طبق فتواى آیت اللَّه تبریزى معامله ربوى با كافر نیز حرام است؛ ولى مسلمان مى‏تواند از او چیزى را به صورت ربا به قصد استنقاذ (تصرّف مجاز) بگیرد.
73) اگر با سپردن پول به كسى، بخواهم در هر ماه درصد مشخّصى از سود پول از او دریافت كنم؛ راه حل بدون ربا چیست؟
همه مراجع: اگر پول را به شخصى بدهید و هر ماه به طور مشخّص سود بگیرید؛ ربا و حرام است و براى دورى از ربا، چند راه وجود دارد:
1. گیرنده پول را وكیل كنید تا با پول شما، كالایى بخرد و آن را به هر كس كه بخواهد (هر چند به خودش)، به صورت نسیه بفروشد. در هر ماه مبلغ مشخّصى (على الحساب) به شما بدهد و در پایان باقى مانده را - كه شامل اصل پول نیز مى‏شود - به شما برگرداند.(3297)
2. او را وكیل كنید تا با پول شما كار حلال و مشروع نماید. هر چه سود به دست آید، به شما تعلّق مى‏گیرد و به او حق وكالت بدهید.
3. با او عقد مضاربه انجام دهید؛ به این ترتیب كه سرمایه از شما و كار از او، سودى كه حاصل مى‏شود، بین هر دو - به نسبتى كه در عقد قرار مى‏گذارید - تقسیم مى‏گردد. در مضاربه لازم است نسبت سهم، و درصد سود تعیین گردد. به عنوان مثال قرار مى‏گذارند هر چه سود حاصل شد، مقدارى از آن (نصف، یك سوم و...) به مالك تعلّق گیرد و مقدارى از آن به عامل.(3298)
تبصره: در قرارداد وكالت، مضاربه و مانند آن، مى‏توانید هر شرط مشروعى در ضمن آن قرار بدهید.
74) از دیدگاه برخى از متخصّصان و كارشناسان اقتصادى، بدهكار ضامن كاهش ارزش پول است و باید آن را جبران كند و این امر نزد آنان ربا محسوب نمى‏شود؛ آیا كارشناسى آنان، مى‏تواند معیار قرار گیرد؟
همه مراجع: خیر، احكام شرعى بر محور موضوعاتى دور مى‏زند كه از عرف عام مردم گرفته شود. نظر برخى كارشناسان اقتصادى - هر چند محترم است - نمى‏تواند معیار احكام شرعى قرار گیرد.(3299)
تبصره: برخى دیگر از كارشناسان معتقدند، براى كمك به تولید و رشد نیروى انسانى، باید به بدهكار فرصت بدهیم و از او سود نگیریم. حتّى برخى معتقدند باید به تولید كنندگان یارانه نیز پرداخت شود.
75) لمس بیمار براى معاینه و درمان، چه حكمى دارد؟
همه مراجع (به جز تبریزى و سیستانى): اگر پزشك هم‏جنس در دسترس نباشد، لمس بیمار براى معاینه و درمان اشكال ندارد؛ ولى باید به مقدار ضرورت اكتفا كند.(3300)
تبریزى و سیستانى: اگر پزشك هم جنس در دسترس نباشد و یا مهارت مرد بیشتر باشد، لمس بیمار براى معاینه و درمان اشكال ندارد؛ ولى باید به مقدار ضرورت اكتفا كند.(3301)
تبصره 1. اگر معاینه از روى لباس ممكن باشد، باید به این راه بسنده كند.
تبصره 2. جواز لمس بیمار به منظور معاینه، باعث نمى‏شود كه نگاه به بدن نیز جایز باشد؛ مگر آنكه نگاه به آن لازم باشد.
76) لمس نامحرم براى آموزش چه حكمى دارد؟
همه مراجع (به جز تبریزى): اگر فراگیرى مسائل پزشكى، در حدّى است كه حفظ سلامتى و جان بیماران (هر چند در آینده)، متوقّف بر آن است؛ به مقدار ضرورت و ناچارى اشكال ندارد.(3302)
تبریزى: اگر فراگیرى مسائل پزشكى، در حدّى است كه حفظ سلامتى و جان بیماران (هر چند در آینده) و یا حفظ و پیشرفت فرهنگ طب مسلمانان، متوقّف بر آن است؛ به مقدار ضرورت و ناچارى اشكال ندارد.(3303)
77) آیا پرستار مى‏تواند براى گرفتن نبض و فشار خون و... به بدن نامحرم نگاه و او را لمس كند؟
همه مراجع (به جز تبریزى و سیستانى): با وجود پرستار هم‏جنس، این كار براى غیر هم جنس جایز نیست؛ ولى اگر ضرورت باشد، اشكال ندارد.(3304)
تبریزى و سیستانى: اگر براى انجام دادن این امور، پرستار هم جنس در دسترس نباشد و یا مهارت غیر هم‏جنس در این زمینه بیشتر باشد، اشكال ندارد.(3305)
تبصره 1. پرستار در نگاه و لمس تنها باید به همان قسمت از بدن - كه انجام معاینه به آن ارتباط دارد - اكتفا كند.
تبصره 2. چنان چه پرستار براى معاینه، به نگاه و لمس بدن بیمار نیاز داشت، مانعى ندارد و در غیر این صورت، تنها باید به یكى از آن دو اكتفا كند.
تبصره 3. در صورتى كه معاینه از روى لباس ممكن باشد، باید به این مقدار اكتفا كند و لمس بدن جایز نیست.
78) حكم استعمال مواد مخدر (هرویین، تریاك، حشیش و...) چیست؟
امام، بهجت، تبریزى و وحید: اعتیاد به مواد مخدر جایز نیست.(3306)
خامنه‏اى، صافى، فاضل، مكارم و نورى: استفاده از مواد مخدر، جایز نیست.(3307)
سیستانى: بنابر احتیاط واجب، از استعمال مواد مخدر اجتناب شود.(3308)
79) اگر از دندان خون بیاید و با آب دهان مخلوط شود، فرو بردن آن چه حكمى دارد؟ آیا باید دهان را آب كشید؟
همه مراجع (به جز مكارم و نورى): اگر خون به حدّى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین مى‏رود، پاك است و فرو بردن آن اشكال ندارد.(3309)
نورى: اگر خون به حدّى كم باشد كه واسطه مخلوط شدن با آب دهان، از بین مى‏رود، پاك است؛ ولى فرو بردن آن اشكال دارد.(3310)
مكارم: اگر خون به حدّى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین مى‏رود، پاك است و فرو بردن آن اشكال ندارد؛ ولى عمداً این كار را نكند.(3311)
80) اهل كتاب پاك‏اند یا نجس؟
امام و بهجت: آرى، آنان نجس هستند.(3312)
تبریزى، خامنه‏اى، فاضل، سیستانى، نورى و وحید: خیر، اهل كتاب پاك‏اند؛ ولى بهتر است (احتیاط مستحب) از آنان اجتناب شود.(3313)
صافى و مكارم: بنابر احتیاط واجب نجس‏اند.(3314)
تبصره. با توجّه به اینكه امام خمینى و آیت اللَّه بهجت رجوع به مرجع مساوى را جایز مى‏دانند آیت اللَّه مكارم و آیت اللَّه صافى، احتیاط واجب دارند، مقلّدان ایشان مى‏توانند به مراجع تقلید دیگر رجوع كنند.
81) آیا حفظ حجاب در سفر به كشورهاى غیرمسلمان، واجب است؟
همه مراجع: آرى، حفظ حجاب كامل (شرعى)، بر زن در برابر مرد نامحرم واجب است؛ خواه مسلمان باشد یا كافر؛ در كشور اسلامى باشد یا غیراسلامى.(3315)
82) حكم نگاه، به زنان مسلمان - كه در كشورهاى خارجى فاقد حجاب و پوشش اسلامى‏اند - چگونه است؟
امام، خامنه‏اى، صافى، فاضل و نورى: بنابر احتیاط واجب، بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.(3316)
بهجت: نگاه به آنان جایز نیست؛ هر چند بدون قصد لذّت باشد.(3317)
تبریزى، سیستانى، مكارم و وحید: اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.(3318)
83) پوشیدن جوراب نازك و بدن نما براى خانم‏ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟ و بیرون گذاشتن موهاى سر از چادر در مقنعه توسّط خانم‏ها در دید نامحرمان چگونه است؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
پوشانیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب‏هایى براى حجاب شرعى واجب كفایت نمى‏كند و پوشاندن تمام موى سر در برابر نامحرمان واجب است.(3319)
84) خرید و فروش چك به مبلغ كمتر از مبلغ مندرج در چك بانكى چه صورت دارد؟ البته چكى كه مثلاً مربوط به دو ماه دیگرى باشد.
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
خرید و فروش چك به مبلغ كمتر از چك به شخص ثالث ربا و حرام است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
خرید و فروش خود چك صحیح نیست چون خود چك مدرك است، و مالیت ندارد ولى اگر چك صورى نباشد یعنى دارنده چك واقعاً از كسى طبق چك طلب دارد مى‏تواند طلب خود را به دیگرى به كمتر بفروشد.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
اگر چك سند بدهى فرد ثالثى باشد، اشكال ندارد.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
چنان چه بداند چك به ازاء بدهى صادر شده و در حقیقت دارنده چك طلب خود را از دیگران به پول نقد مى‏فروشد، مانعى ندارد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
در صورتى كه چك دوستانه نباشد بلكه سند بدهكارى واقعى باشد مانعى ندارد.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
در موردى كه شخصى متاعى را فروخته و قیمت را به صورت چك مدّت‏دار گرفته، فروش این چك به مبلغى كمتر از آن، در صورتى كه در مابه‏التفاوت معامله شرعى انجام گیرد و در ضمن آن، شرط قرض با فروش بقیّه به مساوى بشود، مانعى ندارد. (نقل از رساله)
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر نویسنده چك واقعاً بدهكار آن كسى باشد كه چك براى او نوشته است، فروش آن به مبلغ كمتر اشكال ندارد، ولى اگر براى كمتر فروختن نوشته باشد، جایز نیست.(3320)
85) معمولاً در برخى مسابقات ورزشى شرط بندى‏هایى صورت مى‏گیرد مثلاً اگر شما برنده شدید یك وعده غذا مى‏دهم، آیا شرط بندى در مسابقات یا كارت بازى كودكان مالك شدن كارت طرف مقابل در صورت برنده شدن چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
شرط بندى در موارد مذكور الزام آور و واجب الوفاء نیست و اجبار بر عمل به شرط حرام است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
شرط بندى جایز نیست ولى جایزه دادن كسى كه در مسابقه شركت نداشته از مال خودش به برنده مسابقه مانعى ندارد.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
ظاهراً جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
شرط بندى در تمام مسابقات حرام است جز اسب سوارى و تیراندازى.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
شرط بندى باطل است.(3321)
86) كسى كه اهل پرداخت خمس نیست، یا زكات واجب مالش را نمى‏پردازد، رفت و آمد و استفاده از اموالش چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
اگر یقین ندارد مالى كه مورد استفاده شما قرار مى‏گیرد متعلّق خمس است، چیزى بر شما نیست.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
در صورتى كه علم به تعلّق خمس و زكات به عین چیزى كه مورد ابتلاست نداشته باشید، اشكال ندارد.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اشكال ندارد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
اگر یقین ندارید خانه یا غذاى او از پول غیر مخمّس تهیّه شده، تصرّف در آن مانعى ندارد، و اگر یقین دارید ما به شما اجازه مى‏دهیم تصرّف كنید و معادل خمس آن را كه تصرف كرده‏اید به سادات نیازمند بپردازید و اگر تمكّن ندارید، بر ذمّه بگیرید و هر موقع كه توانستید بپردازید.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
اگر یقین به تعلّق خمس یا زكات به اموال مورد استفاده ندارید، مانعى ندارد.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
در معاشرت و استفاده از اموال كسانى كه انسان مى‏داند خمس مال خود را نمى‏دهند، تا علم به بودن خمس در مال مورد ابتلا ندارد، تصرّف در آنها مانعى ندارد.(مسأله 1408)
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
مانعى ندارد، مگر بداند آن مالى كه نزد او گذاشته، از عین مال زكویست.(3322)
87) زنان یا مردانى در كنار خیابان‏ها و پیاده‏روها نشسته و براى مردم فال مى‏گیرند و از گذشته و آینده خبر مى‏دهند، آیا كار آنها مشروعیّت دارد؟ و پول دادن به آنها جایز است؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
كهانت حرام است.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
كار آنها اشكال دارد و نباید پولى به آنها داد.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
مشروعیت ندارد.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
عمل مذكور جایز نیست و پول دادن در مقابل آن تضییع مال و گرفتن پول هم اكل مال به باطل و حرام است.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
فال اعتبار ندارد و اگر مشتمل بر كذب باشد حرام است و نمى‏شود به عنوان اجرت به آنها پول داد.(3323)
88) سقط جنین حكمش چیست؟ و در صورت انجام، كفّاره آن چه مى‏باشد و بر عهده كیست؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
سقط جنین جایز نیست و موجب دیه است و بر عهده مباشر سقط است، و اگر بعد از ولوج روح بوده، كفّاره هم دارد كه با فرض عمد جمع بین عتق رقبه و صیام شهرین متتابعین (دو ماه روزه پشت سر هم) و اطعام ستین مسكین (اطعام شصت فقیر) است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
دیه دارد، و دیه آن در حال نطفه بودن بیست مثقال شرعى طلاى سكّه دار است كه هر مثقال آن 18 نخود است و اگر علقه یعنى خون بسته باشد چهل مثقال و اگر مضغه یعنى پاره گوشت باشد شصت مثقال و اگر استخوان شده باشد هشتاد مثقال و اگر گوشت آورده ولى هنوز روح در او دمیده نشده باشد صد مثقال و اگر روح دمیده شده چنان چه پسر باشد هزار مثقال و اگر دختر باشد پانصد مثقال و دیه را در مورد سؤال اگر خود زن قرص و دوایى كه موجب سقط مى‏شود خورده باشد باید زن بدهد و اگر دكتر مرتكب سقط شده دیه بر ذمّه دكتر است.
(جامع المسائل)
حضرت آیت اللَّه بهجت:
حرام است و دیه آن بر عهده سقط كننده است و در موت جنین كفّاره بر مباشر ثابت است.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
جایز نیست و كسى كه مباشر سقط جنین است باید دیه آن را طبق سن جنین به ورثه آن طفل بدهد یا آن‏ها را راضى كند.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
حرام است و دیه آن را مباشر در اسقاط باید به ورّاث شرعى (پدر، مادر) كه غیر از اسقاط كننده است بپردازد. و كفاره قتل عمد را در صورتى كه روح به او دمیده شده باشد باید ادا كند.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
جایز نیست، مگر اینكه بقاى آن موجب خطرى بر مادر یا مشقّت غیر قابل تحمّلى باشد در این صورت جایز است، اگر روح نداشته باشد، ولى كسى كه مباشرت اسقاط مى‏كند باید به پدر و مادر شرعى جنین دیه بدهد و اگر بچه نامشروع باشد، دیه به حاكم شرع داده مى‏شود و اگر روح داشته باشد به هیچ وجه جایز نیست و مستوجب دیه نیز مى‏باشد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
سقط جنین حرام است و دیه آن بر عهده كسى است كه سبب سقط مى‏شود، مثل اینكه مادر كارى بكند یا چیزى بخورد كه بچه سقط شود یا دكتر آمپول تزریق كند یا كورتاژ نماید و دیه به حسب مراتب سن جنین فرق دارد.(3324)
89) در بین بعضى از خانواده‏ها رایج شده كه قبل از اجراى صیغه عقد، داماد (غیر از رفت و آمدهاى متعارف كه براى خواستگارى هست) رفت و آمدهایى با دختر دارد، به طورى كه با هم گفت و گو و نشست و برخاست و رفتن به بیرون از منزل را دارند و با این كه دختر و پسر قبل از آن كه والدین اطّلاع یابند به اصطلاح خودشان با شوهر آینده‏شان در مورد زندگى آینده ساعت‏ها با هم گفت و گو دارند. آیا این نوع روابط جایز است یا نه؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
معیار در جواز صحبت كردن با نامحرم مفسده و عدم مفسده است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
این ارتباط با بیگانه جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
نگاه كردن مرد به صورت زنى كه مى‏خواهد با او ازدواج كند جایز است به شرط آن كه بداند كه مانع شرعى از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد كه زن ازدواج را قبول كند و احتمال هم بدهد كه با این نگاه كردن اطّلاع تازه‏اى پیدا مى‏كند. (مسأله 1944)
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
تا وقتى كه صیغه عقد اجرا نشده، دختر و پسر با هم نامحرم هستند و حكم آنها، حكم بقیّه افراد نامحرم است.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
به مقدارى كه براى شناخت یكدیگر لازم است اشكالى ندارد مشروط بر این كه گفت و گوى معمولى و عادى و به مقدار نیاز باشد.(3325)
90) بعضى از رانندگان بى‏تعهّد، از نوارهاى موسیقى مبتذل استفاده مى‏كنند و موجبات اذیّت مسافران مؤمن را فراهم مى‏آورند، آیا عمل آنان چگونه است؟
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
پخش نوار غنا و موسیقى لهوى و گوش دادن به آن حرام است.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
مرتكب كار حرامى شده‏اند و از امر به معروف و نهى از منكر با زبان خوش و مؤدّبانه ناامید نشوید.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
حرام است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
استفاده از نوارهاى مذكور بر راننده و غیره حرام است.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
باید از نوارهاى مذكور اجتناب نمایند.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
مرتكب گناه مى‏شوند.(3326)
91) پوشش انگشتر طلا یا النگوى طلا توسّط بانوان در صورتى كه در معرض دید نامحرم باشد، چگونه است؟
حضرت آیت اللَّه بهجت:
باید از نامحرم پوشانده شود.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
باید از نامحرم پوشانده شود.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
باید در معرض دید نامحرم قرار ندهد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
نباید در معرض دید نامحرم قرار دهند.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
پوشاندن مثل النگو از نامحرم لازم است.(3327)
92) زنى كه شوهر مى‏كند و وطن شوهر غیر از وطن اوست، آیا زن مى‏تواند از وطن اصلى خود اعراض نكند و آن را به عنوان وطن خود نگه دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
اشكال ندارد.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
اگر احتمال دهد كه در آینده ولو براى ماندن در مدتى از سال به آنجا برگردد اعراض محقّق نشده و نمازش در آنجا تمام و روزه‏اش صحیح است.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
مى‏تواند.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
اگر حقّ سكونت را براى خود قرار نداده و شوهرش اهل شهر دیگر است و او براى زندگى با شوهر به آن شهر رفت، آن شهر عرفاً وطن او حساب مى‏شود و اعراض از وطن سابق محسوب است.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
مانعى ندارد با شرایط آن.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
هرگاه قصد داشته باشد براى زندگى مستمر به وطن خود باز گردد و بتواند شوهر را راضى به این كار كند نمازش در وطن تمام است.(3328)
93) شوهرى كه از وطن اصلى خود اعراض نكرده، اگر همسر او به همراهش به آنجا برود كه وطن اصلى شوهر است ولى وطن زن نبوده، حكم نماز و روزه زن چیست؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
در فرض سؤال بدون قصد اقامه دَه روز نماز شكسته و روزه صحیح نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
در فرض مزبور نمازش شكسته است و روزه صحیح نیست.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر قصد دَه روز نكند، شكسته است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
وطن زن محسوب نمى‏شود.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
قصر است اگر شوهر و به تبع او زن قصد زندگى كردن بخشى از سال را در آن جا ندارند و همچنین قصد اقامه دَه روز را نداشته باشد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
نماز و روزه زن در وطن سابق شوهر شكسته است.(3329)
94) آیا زن در انتخاب وطن مستقل است یا تابع شوهر مى‏باشد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
زن در انتخاب وطن تابع شوهر نیست و باید به وظیفه خود عمل كند.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
در انتخاب وطن تبعیت قهریه دارد اگر مى‏خواهد با شوهر زندگى كند.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
زن نسبت به انتخاب وطن آزاد است در صورتى كه در موقع اجراى عقد نكاح براى خود حق انتخاب وطن قرار داده باشد.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
زن در انتخاب وطن مستقل است ولى اگر اطمینان دارد كه با شوهرش زندگى مى‏كند وطن شوهر وطن او هم محسوب مى‏شود.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
مستقل است.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
در انتخاب وطن اگر او تصمیم بر ماندن با شوهر خود داشته باشد طبعاً تابع خواهد بود.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
زن در وطن تابع شوهر خود نیست، بلكه در صورتى كه بخواهد همراه شوهر و در محل زندگى او زندگى كند، وطن او هم مى‏شود، ولى اگر بخواهد با توافق شوهر یا حتّى بدون توافق شوهر در جاى دیگرى زندگى دائمى داشته باشد، همان جا وطن او مى‏باشد.(3330)
95) كسى كه موقّتاً مثلاً براى دَه سال یا بیشتر به جایى مى‏رود، مانند كارمندان و... آیا آن شهر وطن او محسوب مى‏شود؟ و معیار وطن محسوب شدن چیست؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
مادامى كه قصد ماندن همیشگى در جایى نداشته باشد وطن محسوب نمى‏شود مگر آنكه آنقدر بدون قصد بماند كه عرفاً بگویند آنجا وطن اوست.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
ظاهراً محلّى را كه انسان به عنوان وطن جدید انتخاب مى‏كند به صِرف نیّت، توطن و سكونت دائمى در آن محل، آنجا حكم وطن را پیدا نمى‏كند. بلكه باید مدّتى بماند تا عرفاً صدق كند آن محل وطن و مسكن اوست و این مدت به لحاظ اختلاف موقعیّت و شغل و امكانات افراد، كم و زیاد مى‏شود. ممكن است نسبت به فردى پس از ماندن مدّتى كوتاه صدق كند و نسبت به فردى دیگر پس از مدتى طولانى. و ملاك كلّى همان صدقى عرفى است. لازم به ذكر است كه در موارد مشكوك اگر شخص قصد اقامه نكرده، باید احتیاط كند و نماز را جمع بخواند.(3331)
حضرت آیت اللَّه بهجت:
كافى نیست و معیار صدق وطن است عرفاً و اگر به قصد همیشه ماندن مدّتى بماند كه صدق عرفى نماید وطن محسوب مى‏شود.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
هرگاه قصد داشته باشد براى مدّت طولانى مثلاً یك سال یا بیشتر در آنجا بماند به منزله وطن اوست.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
در فرض سؤال محل مذكور وطن او محسوب نمى‏شود و وطن شدن جایى براى كسى موقوف بر قصد وطن است.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
در فرض مزبور نماز او تمام و روزه گرفته مى‏شود، اگر چه كمتر از دَه روز بماند.(3332)
96) زمین یا لباسى كه متعلّق خمس است و خمس آن پرداخت نشده، نماز خواندن در آنها چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
اگر با عین پولى كه خمس آن داده نشده خریدارى شده باشد، نماز خواندن در آنها اشكال دارد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
جایز نیست مگر اینكه از حاكم شرع اجازه بگیرد.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
حكم نماز در مغصوب دارد اگر به ذمّه نخریده باشد.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
حكم غصب را دارد و مانند غصب موجب بطلان نماز است.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
اگر با پولى كه خمس به آن تعلّق گرفته و خمس آن را نداده لباس بخرد نماز در آن باطل است و حكم لباس غصبى را دارد.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
نسبت به صاحب زمین و لباس اشكال دارد، ولى نسبت به دیگران مانعى ندارد.(3333)
97) نوشتن داروى بیمار در دفترچه دیگرى خلاف قانون است، اقدام به این كار از سوى پزشك چه حكمى دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
عمل بر خلاف قانون جایز نیست و موجب ضمان است.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
نباید اقدام كند.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
مخالفت با مقرّرات اشكال دارد.(3334)
98) برخى از بیماران مبتلا به آسم مجبور به استفاده از اسپرى سالبوتامول و... براى باز كردن راه تنفّسى مى‏باشد حكم روزه این دسته چیست؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
اگر چیزى وارد حلق مى‏شود و مجرد تنفّس نیست، مبطل است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
در مورد سؤال چنان چه با وسیله مذكوره، هوا داخل راه تنفّس مى‏شود اشكال ندارد و اگر موادى وارد ریه مى‏شود در تمام طول سال (از این ماه رمضان تا رمضان سال بعد) ناچار از این عمل هستند با این حال روزه را بگیرند و احتیاطاً براى هر روز یك مدّ طعام هم كفّاره بدهند و قضا ندارد.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
اگر به صورت بخار غیر غلیظ است روزه صحیح است.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
چنان چه به صورت مایع به حلق آنها نرود، مانعى ندارد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
اسپرى‏هایى كه به صورت گاز است اشكالى ندارد.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
استفاده از اسپرى براى روزه‏دار اشكالى ندارد.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
اگر وقتى به حلق مى‏رسد هوا باشد، روزه را باطل نمى‏كند.(3335)
99) مخارجى كه براى اموات صورت مى‏گیرد طعام‏هاى مفصّل در تالارها و تاج گل‏هاى گران قیمت، حالت مسابقه به خود گرفته و چشم و هم چشمى با برخى عادات و رسوم اجتماعى موجب قرض‏هاى كمرشكن براى صاحبان عزا مى‏گردد با توجّه به وجود معضلات اجتماعى مانند فقر، كمبود مراكز عام المنفعه مانند مساجد، مدارس و درمانگاه آیا به نظر حضرت عالى صرف هزینه در چه راهى براى میّت سودمندتر است؟ تكلیف مؤمنین در این رابطه چیست؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
اگر متوفى وصیّتى داشته باشد باید در حدّ ثلث اموال او طبق وصیّت عمل گردد و در غیر این صورت اگر چه خیرات براى اموات امر مطلوبى است مشروط بر آن كه اسراف و تبذیر نباشد ولى سزاوار است اموال را در امورات خیریه عام المنفعه هزینه نمایند.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
تحمّل این گونه مخارج نه تنها واجب نیست بلكه شبهه دارد، زیرا كه فقرا را به زحمت مى‏اندازد و چه بسا آبروى آنها را مى‏برد بهتر است براى میت خیرات و مبرّات بدهند و از كارهاى بى‏فایده پرهیز كنند.(3336)
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
امور مذكوره اگر به حدّ افراط برسد جایز نیست و بعضى از آنها به كلّى بى مورد است و آنچه در درجه اوّل قرار دارد، اداى دیون مالى خلقى و خالقى میّت و نیز تكالیفى است كه بر او واجب بوده و در حال حیات انجام نداده است.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
بهتر است براى میت مراسم ساده‏اى بگیرند و مازاد را خرج امور خیریه‏اى كه اشاره كردید یا مانند آن بنمایند.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
بهتر است اوّل حقوق واجبه میّت و بعد خیرات و مبرّات براى او داده شود.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
شكّى نیست كه صرف این هزینه‏ها در كمك به مستمندان اولى و به حال میّت مفیدتر است بلكه اجراى این مراسم اگر به همان نحو باشد كه در سؤال آمده هیچ فایده‏اى براى میّت ندارد بلكه اگر تبذیر و اسراف باشد جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
امور مزبور داخل در اسراف مال است و اشكال شرعى دارد و موجب محروم كردن افراد بى‏بضاعت از برگزارى مجلس براى میّت مى‏شود اگر بخواهند مالى را براى میّت صرف كنند مناسب است آن را در انجام تكالیفى كه میّت انجام نداده و بر عهده او باقى مانده مصرف كنند و نیز در احسان و اطعام به فقرا و غیر آن از خیرات صرف كنند تا ثواب آن به میّت برسد.(3337)
100) براى دختر بچه‏ها در سن 9 سالگى روزه گرفتن مشقّت دارد، آیا مى‏توانند به خاطر ضعف و ناتوانى روزه نگیرند، آیا تكلیف آنان چیست؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
صرف ضعف و ناتوانى مجوّز براى نگرفتن روزه نیست مگر آنكه در حرج و مشقّت واقع شود كه در این صورت مى‏تواند افطار كند.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
اگر به هر علّتى قادر به روزه گرفتن نباشد افطار كند و به ازاء هر روزه یك مد طعام به فقیر بدهد و قضاى آن را هم بعداً بگیرد.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر ضررى نداشته باشد و حرج و مشقّت غیر قابل تحمّل نباشد باید روزه بگیرند.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
در فرض سؤال اگر مشقّت به عسر و حرج یا خوف عرفى مرض باشد مى‏توانند افطار نمایند و بعد از زوال عذر قضاى آن را به جا آورند.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
اگر به جهت ضعف طاقت روزه را نداشته باشند تا مادامى كه این طور باشند روزه بر آن واجب نیست.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
از جهت عدم قدرت ساقط است ولى بعداً باید قضا نماید ولى اگر مى‏تواند در همان رمضان به طور منفصل انجام دهد باید انجام دهد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
در صورتى كه خوف بیمارى باشد یا مشقّت زیاد داشته باشد روزه را ترك مى‏كنند و به جاى هر روز یك مد طعام در صورت توانایى به فقیر مى‏دهند.(3338)
101) ساختن برخى خانه‏هاى چند طبقه در كوچه‏هاى باریك كه موجب اِشراف به خانه‏هاى دیگران و سلب آسایش مردم مى‏گردد، چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه بهجت:
اگر مالك متضرّر نمى‏شود و دیگران متضرّر مى‏شوند ولو به تضرّر حالى، جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
اگر موجب شود كه عرفاً زیست در خانه مجاور و استفاده متعارف از هوا معتذر شود اشكال دارد.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
همسایه آزارى حرام است و در ساختمان سازى احكام شرعى و اخلاقى باید مراعات شود.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
سزاوار نیست مؤمن كارى انجام دهد كه همسایه‏ها در اذیّت باشند. روز قیامت یكى از چیزهایى كه از انسان سؤال مى‏شود، همسایه است.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
در حدودى كه قانون جمهورى اسلامى اجازه مى‏دهد اشكالى ندارد ولى باید ترتیبى دهند كه باعث سلب آسایش دیگران نشود.(3339)
102) بر روى برخى نوارهاى قرآن و تواشیح و سخنرانى عبارت «حقوق تكثیر محفوظ است» نوشته شده، آیا در این صورت تكثیر این نوارها به منظور ترویج فرهنگ دینى چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
احوط این است كه از ناشر اصلى براى تكثیر نوارها و نسخه‏بردارى از آنها اجازه گرفته شود.(3340)
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
در فرض مزبور تكثیر آن بدون اجازه و رضایت صاحبان حقوق جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
رعایت حقوق لازم است.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
در فرض سؤال اگر فروشنده نوار در معامله شرط كند كه تكثیر نشود، تكثیر آن توسّط خریدار جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
اگر فروشنده نوار با خود خریدار در ضمن عقد شرط كند كه از نوار تكثیر نكند و قفل سى دى نشكند خریدار باید به شرط عمل كند. نوشتن روى نوار اعتبارى ندارد.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر قانون دولت آن را منع مى‏كند حضرت آیت اللَّه این قانون را فاقد مى‏دانند.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
این كار جز با كسب رضایت صاحبان اصلى آن جایز نیست.(3341)
103) آیا به قطع اعضاء و جوارح میت دیه تعلّق مى‏گیرد؟ و دیه آن چه مقدار است؟
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
بلى بر قطع اعضا و جوارح میت دیه متعلّق مى‏شود، و دیه آنها نسبت به دیه جنین حساب مى‏شود.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
بلى دیه آن دیه اعضاى جنین است قبل از ولوج روح.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
بلى دیه تعلّق مى‏گیرد و به نسبت دیه حى، عشر است.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
بلى، به كتاب الدیّات از سرى كتاب‏هاى تفصیل الشریعه، مراجعه شود.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
دیه دارد و هر عضوى دیه خاصّ خود را دارد و دیه آن در خیرات از طرف او باید صرف شود اگر دینى نداشته باشد و به ورثه نمى‏رسد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
دیه تعلّق مى‏گیرد و دیه آن یك دهم دیه حى است.(3342)
104) احضار ارواح از نظر شرعى چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
احضار روح اگر براى غرض عقلایى بوده و همراه با امر حرام یا مستلزم آن نباشد، اشكال ندارد.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
احضار ارواح جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
اگر منجر به سحر و جادو یا اذیّت و آزار ارواح مؤمنین شود حرام است.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر موجب ضرر به كسى باشد كه ضرر رساندن به آن حرام است، جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
اگر ایذاء روح مؤمن نباشد مثل اینكه به اختیار حاضر شود نه به اجبار و الزام و باعث ضررى هم نباشد، مانعى ندارد.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
احضار ارواح مؤمنین اشكال شرعى دارد، و در هر حال جوابى كه از شخص احضار شده مى‏گیرند حجیّت و اعتبار ندارد مگر اینكه با قرینه قطعیه همراه باشد.(3343)
105) آیا نشستن كنار نامحرم در تاكسى و دیگر وسایل نقلیّه عمومى (در صورتى كه تماس بین آن دو از روى لباس باشد) جایز است؟
حضرت آیت اللَّه بهجت:
در موردى كه معرضیت براى فتنه و فساد داشته باشد اشكال دارد.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
اگر مفسده باشد، جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر موجب تحریك شهوت باشد، جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
بر زن احتیاط است به جهت عفّت در وسایل نقلیه عمومى در كنار زن بنشیند.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
اگر به نحوى باشد كه معرض ریبه و فساد نشود، اشكال ندارد.(3344)
106) گاهى مشاهده مى‏شود كه بعضى از اشخاص از مراجعه كنندگان به ادارات، در برابر انجام كارشان تقاضاى رشوه مى‏كنند، آیا جایز است و مصرف این پول‏ها چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
هیچ یك از مراجعه كنندگان به ادارات حق ندارند براى انجام كار خود پول یا خدمتى را به طور غیر قانوین به كارمند ادارى كه مكلّف به خدمت به مراجعین است ارائه دهد. همچنین كارمندان ادارات هم كه از نظر قانونى موظّف به انجام كار مردم هستند حق ندارند هیچ گونه مبلغى را به طور غیر قانونى در برابر انجام كار مراجعه كنندگان درخواست یا دریافت كنند و جایز نیست در این مال تصرّف نمایند بلكه باید آن را به صاحبانش بازگردانند.(3345)
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
گرفتن رشوه به معناى مذكور در سؤال براى گیرنده كه موظّف به انجام كارهاى ارباب رجوع است، مطلقاً حرام است.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
براى آنها درخواست پول و مانند آن در مقابل كارى كه وظیفه آنها است جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
چنان چه پرداخت یا دریافت پول براى تضییع حقوق دیگران یا تخلّف از ضوابط و مقرّرات باشد، جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
چنان چه براى گیرنده منع قانونى داشته و حقّ گرفتن آن نداشت، اخذ پول حرام است و اگر منع قانونى ندارد در این صورت نیز موجب فساد در ادارات مى‏شود، جایز نیست.(3346)
107) استفاده از ترقّه و مواد قبل انفجار و ساخت و خرید و فروش آنها اعم از اینكه موجب آزار و اذیّت شوند یا خیر، چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
در صورتى كه موجب اذیّت و آزار دیگران باشد یا تبذیر مال محسوب شود و یا خلاف قانون و مقرّرات نظام جمهورى اسلامى باشد جایز نیست.(3347)
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
اگر استفاده از آنها موجب اذیّت و آزار دیگران باشد جایز نیست و همچنین خرید و فروش آنها براى جهت مذكوره جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
چنان چه بر خلاف مقرّرات باشد، جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
موارد مذكور اگر موجب اذیّت و آزار مسلمین شود، جایز نیست و اگر در این زمینه مقرّراتى وجود دارد، باید مراعات شود.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
در صورت ایذاء و آزار حرام است.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر دولت منع كند حضرت آیت اللَّه این گونه مقرّرات را كه نفع جامعه در آن منظور شده، تنفیذ مى‏كنند.(3348)
108) استفاده از آنتن ماهواره براى آگاهى از برنامه‏هاى علمى یا قرآنى و مانند آن كه از طریق ماهواره توسّط دولت‏هاى عربى یا كشورهاى دیگر پخش مى‏شود چه صورت دارد؟ با توجّه به اینكه برنامه‏هاى مخرّب نیز دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
استفاده از این دستگاه براى دیدن و شنیدن برنامه‏هاى علمى یا قرآنى و مانند آن هر چند فى نفسه مانعى ندارد ولى به دلیل اینكه برنامه‏هایى كه از طریق ماهواره توسّط دولت‏هاى عربى و بیشتر كشورهاى همسایه پخش مى‏شود، غالباً دربردارنده آموزش افكار گمراه كننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه‏هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‏هاى علمى یا قرآنى از طریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتكاب حرام مى‏گردد بنابراین شرعاً استفاده از آنتن‏هاى مذكور براى دیدن برنامه‏ها حرام است مگر آنكه برنامه‏هاى مفید علمى یا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامى نباشد. البته اگر قانونى باشد باید مراعات شود.(3349)
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
با توجّه به اینكه برنامه‏هاى مخرّب بیش از برنامه‏هاى مفید است قرار دادن آن در اختیار عموم جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
از لحاظ شرعى استفاده از برنامه‏هاى مفید و مشروع، مانعى ندارد و برنامه‏هاى دیگر جایز نیست و اگر در این زمینه مقرّراتى وجود دارد، باید رعایت شود.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
استفاده از برنامه‏هاى مشتمل بر فساد و مخرّب جایز نیست.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
چنان چه ماهواره در جذب برنامه‏هاى دینى و معارف اسلامى یا علوم قرآنى و امثال آن، مورد استفاده باشد مانعى ندارد و اگر در جهت فساد مورد استفاده باشد، حرام است.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر انسان مطمئن از استفاده نامشروع توسّط خود یا دیگران نباشد، حضرت آیت اللَّه اجازه نگهدارى و استفاده از آن را نمى‏دهند.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
از آنچه موجب تخریب عقاید و استخفاف به مقدّسات مى‏شود باید اجتناب كرد.(3350)
109) برخى از خانواده‏ها به علّت نداشتن فرزند، بچه‏هاى بى‏سرپرست را به فرزندى گرفته و بزرگ مى‏كنند آیا براى محرمیّت آنها به مرد یا زن چه راه‏هایى وجود دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
مى‏توانند آن دختر را در صورت وجود مصلحت و اذن حاكم شرع یا وكیل او به عقد موقّت پدر خود درآورند و نسبت به محرمیّت پسر غیر از طریق شیر دادن به نحوى كه در رساله حضرت امام(ره) ذكر شده، راه دیگرى وجود ندارد.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
راه‏هاى مختلف دارد به یكى از علما مراجعه نمایید.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
راه‏هاى متعدّد وجود دارد مثل اینكه قبل از تمام شدن دو سال كودك، رضایى كه موجب محرم شدن آنها به مرد یا زن است حاصل شود.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
اگر قبل از دو سالگىِ او باشد، مى‏تواند خواهر آن زن او را شیر دهد و پس از تمامیّت رضاع با شرایط آن، آن زن خاله رضاعى او مى‏شود نیز خواهر آن مرد او را به هان نحو شیر دهد تا آن مرد دائى رضاعى او شود.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اگر شیرخوار باشند با شیر خوردن از خواهر یا زن برادر و مانند آن محرمیّت حاصل مى‏شود و اگر شیرخوار نباشند با ازدواج با پدر یا مادر به شرط مقاربت با او مانند آن تحصیل محرمیّت ممكن است ولى متوقّف بر اجازه پدر یا پدر بزرگ بچّه مى‏باشد و بدون آن عقد صحیح نیست.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
اگر دختر باشد و پدر آن مرد در حیات باشد، مى‏تواند عقد موقّت آن دختر را با اجازه حاكم شرع براى پدر خویش بخواند تا حكم زن پدر پیدا كند و محرم شود. و اگر خواهر آن مرد شیر داشته باشد و از شیر آن خواهر بخورد با شرایط لازم حكم خواهر زاده‏اش را پیدا مى‏كند و محرم مى‏شود، و در صورتى كه پسر باشد راه محرمیّت همان است كه از شیر خواهر یا مادر آن زن فاقد فرزند بخورد تا آن زن خاله یا خواهر رضاعى آن پسر شود و محرم گردد و اگر دوران شیرخوارگى پسر بچّه گذشته باشد راهى براى محرمیّت او نیست.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
اگر كودك، دختر شیرخواره باشد، از راه‏هاى زیر بین او و مرد (پدر خوانده) محرمیّت ایجاد مى‏شود:
1. شیر همسر انسان را بخورد، كه در این صورت دختر رضاعى مرد مى‏شود.
2. شیر مادر مرد را بخورد، كه در این صورت خواهر رضاعى مرد مى‏شود.
3. شیر خواهر مرد را بخورد كه دختر خواهر رضاعى مرد مى‏شود و یا شیر دختر خواهر مرد را بخورد.
4. شیر زن برادر مرد را بخورد، كه دختر برادر رضاعى او مى‏شود و یا شیر دختر برادر او را بخورد.
5. اگر شیرخوار نباشد یا اگر شیرخوار است، و شیر موارد فوق وجود ندارد مى‏توان به وسیله ضیغه نكاح موقّت بین دختر و پدر مرد یا پدر بزرگ او محرمیّت ایجاد كرد كه در این صورت این دختر، زن باباى مرد مى‏شود، ولى باید توجّه داشت كه اگر دختر نابالغ باشد، نكاح مذكور باید به اذن ولىّ شرعى او باشد و در صورت نبودن ولىّ، باید از مجتهد جامع الشرایط اذن گرفت و در هر صورت نباید صیغه محرمیّت براى دختر بچّه مفسده داشته باشد بلكه رعایت مصلحت او لازم است. كمااینكه اگر دختر بالغ باشد اذن پدر یا جدّ پدرى به احتیاط واجب معتبر است.
و اگر كودك پسر و شیرخوار باشد، از راه‏هاى زیر مى‏توان بین او و زن (مادر خوانده) ایجاد محرمیّت كرد:
1. شیر همان زن را بخورد، كه فرزند رضاعى او مى‏شود.
2. شیر مادر زن را بخورد، كه برادر رضاعى زن مى‏شود.
3. شیر خواهر زن را بخورد، كه پسر خواهر رضاعى زن مى‏شود یا شیر دختر خواهر زن را بخورد.
4. شیر زن برادر زن را بخورد كه پسر برادر رضاعى زن مى‏شود یا شیر دختر برادر زن را بخورد.
5. اگر پسر شیرخوار نباشد و مادر خوانده، مادر بدون شوهر داشته باشد و او را به عقد دائم یا موقّت پسر درآورند، پس از دخول به او مادر خوانده، ربیبه او مى‏شود و به او محرم مى‏شود.
البته راه‏هاى دیگرى هم وجود دارد، كه فعلاً محلّ ذكر آنها نیست.(3351)
110) برگه‏هایى با نقل خواب از برخى افراد توزیع مى‏شود و در آنها ذكر مى‏شود چند بار از روى آنها نوشته یا تكثیر گردد و الاّ حادثه بدى اتّفاق خواهد افتاد، آیا بى‏اعتنایى به آنها چه صورت دارد؟
حضرت آیت اللَّه خامنه‏اى:
این نوشته‏ها هیچ اعتبارى ندارد.
حضرت آیت اللَّه مكارم شیرازى:
این خوابنامه‏ها كه از قدیم الایّام مرسوم بوده، اعتبارى ندارد و نباید به آن ترتیب اثر داد.
حضرت آیت اللَّه صافى گلپایگانى:
این كار سابقه‏دار و دروغ است، نه تكثیر كنید و نه آن را به كسى بدهید بلكه از بین ببرید.
حضرت آیت اللَّه فاضل لنكرانى:
مانعى ندارد، این اوراق اعتبارى ندارد.
حضرت آیت اللَّه تبریزى:
برگه‏هاى مزبور اعتبار شرعى ندارد.
حضرت آیت اللَّه سیستانى:
اینها خرافات است، اعتنا نكنید.
حضرت آیت اللَّه بهجت:
بى‏اثر است.(3352)