تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

نكات‏

حضرت على(علیه السلام) مى‏فرماید: گناهان و اعمال و رفتار بد انسان، موجب محرومیّت او از نماز شب مى‏شود.
طبق روایات، مقام خلیل اللّه ابراهیم(علیه السلام) ، به خاطر سجده‏هاى بسیار، اطعام مساكین، نماز شب، رد نكردن سائل و مهمان نوازى او بوده است.
امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: پاداش نماز شب آن قدر زیاد است كه خداوند مى‏فرماید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِىَ لَهُم مِنْ قُرَّةِ أعیُنٍ جزاءً بِما كانوا یَعمَلونَ»(2706)؛ هیچ كس پاداشى را كه براى آنان در نظر گرفته شده نمى‏داند.»
امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «شرف مؤمن، نماز شب است و عزّتش، آزار و اذیّت نكردن مردم.»
و درباره استغفار در سحر دو آیه آمده است: «وَ بِالْأَسْحارِ هُم یَسْتَغْفِرونَ»(2707)، «الْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحارِ»(2708).
«فَلا تَعلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِىَ لَهُم مِنْ قُرَّةِ أعیُنٍ جزاءً بِما كانوا یَعمَلونَ»(2709)؛ هیچ كس نمى‏داند چه پاداش مهمّى كه مایه روشنى چشم‏هاست براى آنان نهفته است، این پاداش كارهایى است كه انجام مى‏دادند.»
«الصّابرینَ و الصَّادِقینَ وَ القانِتینَ وَ الْمُنْفِقینَ وَ الْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحارِ»(2710)؛ (پرهیزگاران، همان) صابران و راستگویان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند.»
افراد باتقوا داراى ویژگى‏هاى ذیل هستند:
1- صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترك گناهان و صبر بر انجام واجبات.
2- صداقت در گفتار و رفتار.
3- خضوع و فروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خودبرتربینى.
4- انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است.
5- مناجات‏هاى سحرى و آمرزش‏خواهى از خداوند. آرى! سحر مناسب‏ترین زمان براى دعاست.
در برخى روایات آمده است: اگر كسى یك سال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار كند، مشمول این آیه مى‏شود.
ابى بصیر از امام صادق(علیه السلام) درباره «الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خدا(صلى الله علیه و آله) در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى‏كرد.
مفضل بن عمر مى‏گوید به امام صادق(علیه السلام) عرض كردم: نماز شب من فوت مى‏شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى‏كنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد، ولى آن را براى خانواده‏ات آشكار نكن، چون آن را سنّت مى‏پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» را ابطال مى‏كند.
نماز شب از نمازهاى بسیار بافضیلت است و در سوره‏هاى مزّمل و مدّثر آمده است: «قُمِ اللَّیلَ اِلَّا قُلیلاً»(2711).
تمام انبیا نماز شب داشتند.
نماز شب، رمز سلامتى بدن و روشنایى قبر است.
نماز شب، در اخلاق، رزق، برطرف شدن اندوه، اداى دین و نور چشم مؤثّر است.
نماز شب، گناه روز را محو مى‏كند و نور قیامت است.
ابوذر كنار كعبه مردم را نصیحت مى‏كرد كه براى وحشت و تنهایى قبر، در دل شب دو ركعت نماز بخوانید.
درمانده كسى است كه از نماز شب محروم باشد.
بهترین شما كسى است كه اطعام كند، سلام را آشكارا بدهد و هنگامى كه مردم در خوابند، نماز بخواند.
سه چیز بر پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله) واجب بود و بر دیگران مستحبّ: نماز شب، مسواك و سحرخیزى.
خداوند به تمام قطعات زمان سوگند یاد كرده است. مثلًا: «وَ الْفَجْرِ»، «وَ الصُّبْحِ»، «وَ النَّهارِ»، «وَ الْعَصْرِ» اما به سحر سه بار سوگند یاد شده است: «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ»، «وَ اللَّیْلِ إِذا عَسْعَسَ»، «وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ»؛ یعنى سوگند به شب، هنگام تمام شدنش.
در میان نمازهاى مستحبى نماز شب جایگاه خاصّى دارد و تأكید فراوانى كه در آیات قران و احادیث به آن شده است به مراتب بیش از نمازهاى مستحبّى دیگر است.
آثار نماز شب در دنیا: آرامش بدن، سلامتى بدن، خوش اخلاقى، ریزش گناهان، خوشبو شدن، عصبانیّت شیطان، رفع گرفتاریها، رفع خشم خداوند، عاقبت به خیرى، رفع غم و اندوه، طولانى شدن عمر، نورانیّت قبر، نورانیّت منزل، كسب نور دائم، زیبائى صورت، نورانیّت و سفیدى صورت، به اجابت رسیدن دعا، نورانیّت چشم، بازداشتن انسان از گناه، نجات از بلاهاى طبیعى.
آثار نماز شب پس از مرگ و در آخرت: نورانیّت قبر، مانع فشار قبر، آسایش در قیامت، نجات از عذاب قبر، نجات از وحشت قبر، زینت، سبب ورود در بهشت، دفع حرارت آتش قیامت، عبور سریع از پل صراط، چراغ انسان در تاریكى قبر، شفاعت نمازگزار در قیامت، خروج از قبر با صورت نورانى.
موانع نماز شب: شب‏ها دیر خوابیدن، زیاد خوابیدن در شب، پرخورى و شكم‏پرستى، خوردن لقمه حرام و شبهه، ارتكاب گناه در طول روز، ارتكاب صفات رذیله و ناپسند، ترك نمازهاى مستحبّى روزانه، غافل بودن از نماز شب، عشق نورزیدن به نماز شب، احساس سنگین بودن نماز شب.
وقت نماز شب از نیمه شب تا قبل از طلوع فجر صادق است. هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامى ثلث آخر شب سحر محسوب شده و هر چه به اذان صبح نزدیكتر باشد فضیلت بیشترى دارد.
كسى كه میترسد خواب بماند و یا به هر دلیلى نمى‏تواند بیدار شود مى‏تواند نماز شب را پیش از نیمه شب و در آخر شب بخواند.
اگر شخصى نماز شب را بین الطلوعین (یعنى بعد از اذان صبح و قبل از طلوع آفتاب) بخواند بهتر است كه نیّت اداء یا قضا نكند بلكه نیّت قربة الى الله داشته باشد.
اگر نماز شب قضا شود مى‏توان آن را در روز بجا آورد.
لازم نیست حتماً یازده ركعت را یكجا و یكجا بجا آورد بلكه مى‏تواند آن را در دو یا سه نوبت بخواند.
براى نماز شب مى‏توان به نماز شفع و وتر اكتفا كرد بلكه به هر دلیل امكان بجا آوردن تمام نماز شب وجود نداشته باشد مى‏توان به ركعاتى از آن اكتفا كرد و حتّى مى‏توان تنها نماز وتر را بجا آورد.
در كتاب نسخه‏هاى خانگى تجربه شده و اسرار شفاى طبیعى نوشته گروهى از نویسندگان آمریكایى كه در سال 1993 میلادى به چاپ رسیده، آمده است: برخاستن از بستر در شب و انجام حركات ساده در منزل و برخى تمرینات سبك ورزشى و شستن دست‏ها و پاها و مالش دادن آنها با آب و تنفّس عمیق براى سلامتى بسیار مفید است.
با اندكى تأمّل در این توصیه‏ها درمى‏یابیم كه همه این حركات در وضو و نماز شب تجلّى مى‏یابد.
جالب اینكه نبىّ اكرم اسلام(صلى الله علیه و آله) پیش از همه این تحقیقات در اشاره‏اى معجزه‏گونه به نماز شب مى‏فرماید: «نماز شب را برپا دارید كه صالحان پیش از شما به آن مى‏پرداختند، تقرّب به بارى تعالى و دورى از گناه و كفّاره بدى‏ها و دور ساختن درد از جسم در آن نهفته است.» امام احمد در مسند و ترمذى و بیهقى و حاكم در مستدرك آن را آورده و ابن عساكر از ابى درداء آن را روایت كرده و البانى نیز در صحیح جامع در حدیث شماره 4079 به آن اشاره كرده است.
درباره نحوه رفع درد از جسم توسط نماز شب ثابت گردیده است كه: نماز شب ترشّح هورمون كورتیزول را (كه كورتیزون طبیعى بدن است) كاهش مى‏دهد به ویژه كه نماز شب چند ساعت پیش از بیدار شدن براى وقت سحر (یك سوم آخر شب) اقامه مى‏شود كه این امر از افزایش ناگهانى قند خون كه براى بیماران مبتلا به این عارضه خطرناك است و نیز از افزایش ناگهانى فشار خون جلوگیرى مى‏كند و مانع سكته مغزى و بیمارى‏هاى مزمن قلبى در بیمارانى مى‏شود كه به آن دچار هستند.
نماز شب از خطر انجماد خون در رگ‏هاى شبكیّه چشم كه به سبب كندى جریان خون در خلال خواب صورت مى‏گیرد و نیز افزایش فشار خون به سبب استفاده كم از مایعات یا كمبود شدید آن در بدن جلوگیرى مى‏كند. علاوه بر آن از بیمارى‏هاى مشابه ناشى از چاقى مفرط و تنگى نفس كه مانع از بازگشت خون از سر از طریق سیاهرگ مى‏شود، مى‏كاهد.
نماز شب براى بیمارانى كه به انواع التهاب مفاصل همچون روماتیسم و غیره دچار هستند به خاطر حركات سبك و مالش دادن با آب به هنگام وضو مفید است و بیمارى آنان را بهبود مى‏بخشد.
نماز درمان كارآمدى براى بیمارى «عدم تحرك طولانى مدت» است، زیرا بدن در حین اقامه نماز شب، به حركت واداشته مى‏شود و تحرّك ساده و ملایم آن هم به صورت منظّم از روش‏هاى اصلى درمان این بیمارى به شمار مى‏آید.
نماز شب بدن را از شرّ تجمّع كلسترول‏هاى سه گانه ( موسوم به چربى‏هاى بد) مى‏رهاند. این نوع كلسترول پس از صرف غذاى پرچرب در وعده غذایى شبانه، انباشته مى‏شود كه در نتیجه آن خطر ابتلا به بیمارى‏هاى انسداد شرایین قلب در این بیماران در مقایسه با دیگران 32 درصد بیشتر است.
نماز شب از مرگ‏هاى ناگهانى به دلایل مختلف به ویژه ناشى از سكته قلبى و مغزى مى‏كاهد.
نماز شب همچنین خطر مرگ ناگهانى به دلیل افزایش ضربان قلب را كاهش مى‏دهد كه تنفّس هواى پاك خالى از آلودگى‏هاى روزمره به ویژه دود وسایط نقلیه و عوامل حساسیت‏زا را هم به همراه دارد.
از آنجا كه در نماز شب تلاوت قرآن و تدبّر و تأمّل در آن زیاد است این امر ذهن را فعال مى‏سازد و بر توان آن در انجام فعالیّت‏هاى مختلف مى‏افزاید. تكرار اوراد و اذكار به ویژه اذكارى كه صبح و شب بر زبان جارى مى‏شود، از ابتلا به بیمارى آلزایمر و ضعیف شدن ذهن در دوران پیرى و ناامیدى و دیگر بیمارى‏ها جلوگیرى مى كند.
نماز شب به دلایل ناشناخته‏اى مانع از بروز بیمارى موسوم به زنگ گوش مى‏شود یا از شدّت آن مى‏كاهد.