تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

آراستگى ظاهر

در احوالات امام صادق(علیه السلام) آمده بسیار باابهّت بود. چندانكه چون دانشمندان زمانش به قصد پیروزى بر او براى مناظره‏هاى علمى به دیدارش مى‏رفتند، با دیدن او زبانشان بند مى‏آمد. همواره باوقار و متین راه مى‏رفت و به هنگام راه رفتن عصا در دست مى‏گرفت. ظاهرش همیشه مرتب ولباسش اندازه بود. به وضع ظاهر خود بسیار اهمیت مى‏داد. موهاى سر و صورتش را هر روز شانه مى‏زد. عطر به كار مى‏برد و گل مى‏بوئید. انگشترى نقره با نگین عقیق در دست مى‏كرد و نگین عقیق را بسیار دوست مى‏داشت. هنگام نشستن گاه چهار زانو مى‏نشست و گاه پاى راست را بر ران چپ مى‏نهاد. در اتاقش نزدیك در و رو به قبله مى‏نشست. لباسهایش را خود تا مى‏كرد. گاه بر تخت مى‏خوابید و گاه بر زمین. چون از حمام بیرون مى‏آمد لباس تازه و پاكیزه مى‏پوشید و عمامه مى‏گذاشت.
در لباس پوشیدن هم ظاهر را حفظ مى‏كرد و هم توانایى مالى را و مى‏فرمود: «بهترین لباس در هر زمان، لباس معمول مردم همان زمان است.» هم لباس نو مى‏پوشید و هم لباس وصله‏دار. هم لباس گران‏قیمت مى‏پوشید و هم لباس كم‏بها و مى‏فرمود: «اگر كهنه نباشد، نو هم نیست.» لباس كم‏بها و زبر را زیر و لباس نرم و گران‏قیمت را روى آن مى‏پوشید و چون «سفیان ثورى» زاهد به وى اعتراض كرد كه پدرت على(علیه السلام) لباسى چنین و گرانبها نمى‏پوشید فرمود: «زمان على(علیه السلام) زمان فقر و ندارى بود و اكنون همه چیز فراوان است. پوشیدن آن لباس در این زمان لباس شهرت است و حرام؛ خداوند زیبا است و زیبایى را دوست دارد و چون به بنده‏اش نعمتى مى‏دهد، دوست دارد بنده‏اش آن را آشكار كند.»
سپس آستین را بالا زد و لباس زیر را كه زبر و خشن بود، نشان داد و فرمود: «لباس زبر و خشن را براى خدا پوشیده‏ام و لباس روئین را كه نو و گرانبها است براى شما.» هنگام احرام وانجام فریضه حج، بُرد سبز مى‏پوشید و به گاه نماز، پیراهن زبر وخشن و پشمین. لباس سفید را بسیار دوست داشت و چون به دیدن دیگران مى‏رفت آن را بر تن مى‏كرد. نعلین زرد مى‏پوشید و به كفش زرد رنگ و سفید علاقه‏مند بود.(24)