تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

اوضاع كواكب‏

عبدالملك بن اعین، برادر زرارة بن اعین با آنكه از راویان حدیث بود، به نجوم احكامى و تأثیر اوضاع كواكب اعتقاد راسخ داشت. كتابهاى زیادى در این باب جمع كرده بود و به آنها مراجعه مى‏كرد. هر تصمیمى كه مى‏خواست بگیرد و هر كارى كه مى‏خواست بكند، اول به سراغ كتابهاى نجومى مى‏رفت و به محاسبه مى‏پرداخت تا ببیند اوضاع كواكب چه حكم مى‏كند.
تدریجاً این كار برایش عادت شده و نوعى وسواس در او ایجاد كرده بود. به طورى كه در همه كارها به نجوم مراجعه مى‏كرد. حس كرد كه این كار امور زندگى او را فلج كرده است و روز به روز بر وسواسش افزوده مى‏شود و اگر این وضع ادامه پیدا كند و به سعد و نحس روزها و ساعتها و طالع نیك و بد و امثال اینها ترتیب اثر بدهد، نظم زندگیش بكلى به هم مى‏خورد. از طرفى هم در خود توانایى مخالفت و بى اعتنایى نمى‏دید. و همیشه به احوال مردمى كه بى اعتنا به این امور، دنبال كار خود مى‏روند و به خدا توكّل مى‏كنند و هیچ درباره این چیزها فكر نمى‏كنند رشك مى‏برد.
این مرد روزى حال خود را با امام صادق(علیه السلام) در میان گذاشت، عرض كرد: من به این علم مبتلا شده‏ام و دست و پایم بسته شده و نمى‏توانم از آن دست بردارم.
امام صادق(علیه السلام) با تعجب از او پرسید: «تو به این چیزها معتقدى و عمل مى‏كنى؟»
- بلى یا ابن رسول اللّه!
- «من به تو فرمان مى‏دهم برو تمام آن كتابها را آتش بزن.»
فرمان امام به قلبش نیرو بخشید، رفت و تمام آنها را آتش زد و خود را راحت كرد.(2183)