تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

قرآن را غلط مى‏خواند و افتخار مى‏كرد

بنى امیه به انتشار دین اسلام اهمیت نمى‏دادند و از پیروزى‏ها غنیمت و اموال مى‏خواستند، از آن رو در زمان آنان انتشار اسلام در جاهاى دوردست مانند تركستان و هند متوقف ماند، در صورتى كه مردم آن نواحى به اسلام تمایل داشتند و بدرفتارى خلفاى اموى آنان را از اسلام بیزار مى‏كرد و همین كه مختصر محبتّى مى‏دیدند، مسلمان مى‏شدند و سپس از بیداد مأمورین متنفر شده مرتد مى‏گشتند!
عده‏اى چاپلوس و در عین حال مستبد و ستمگر در دستگاه بنى‏امیه گرد آمدند كه با انواع تملق گویى خلفاى بنى امیه را بیش از آنچه كه بودند خودكام و ستمگر ساختند و اولین آنان حجاج است كه خلیفه را خلیفة الله خواند و خلافت را از نبوت برتر شمرد... و همان طور كه عمال خلیفه از خلیفه تملق مى‏گفتند، سایرین هم از عمال خلیفه تملق مى‏گفتند و آنان را از اهانت بر اسلام، جرَى مى‏ساختند.
مى‏گویند، خالد قسرى (عامل هشام) مرد بى‏اطلاعى بود، قرآن نمى دانست و اگر آیه‏اى از حفظ مى‏خواند چند جاى آن غلط بود، روزى براى مردم خطابه مى‏خواند و در وسط خطابه چند خطا و غلط از او سر زد به قسمى كه سراسیمه خطبه را برید، اما در آن میان یكى از همان تملق گویان فریاد زد: اى امیر، از چه هراس دارى؟ بى‏جهت نگران مشو، مرد عاقل كه قرآن حفظ نمى‏كند، قرآن حفظ كردن كار احمقان است! خالد از این سخن جان تازه گرفته گفت: راست گفتى خدا تو را بیامرزد!(833)