تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نحل آیه 71

(71) وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلَی‏ بَعْضٍ فِی الرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّی رِزْقِهِمْ عَلَی‏ مَا مَلَکَتْ أَیْمَنُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَوَآءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ‏
ترجمه: و خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر در روزی برتری داده است، پس کسانی که برتری داده شده‏اند، رزق خود را بر زیردستان خود ردّ نمی‏کنند تا آنکه همه با هم برابر شوند. پس آیا نعمت خدا را انکار می‏کنند؟
نکته‏ها:
بعضی از رفتارها در موارد مختلف آثار گوناگونی دارد؛ مثلاً ترحّم نسبت به دیگران کاری پسندیده است، ولی گاهی به قول شاعر: ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمکاری بود بر گوسفندان. و یا آموزش کار پسندیده‏ای است، لکن آموزش دادن به بعضی مثل دادنِ تیغ به دست زنگی مست است. لکن رفتار عادلانه همه جا ونسبت به همه یک ارزش است ورعایت عدالت هیچگاه ناپسند نمی‏شود. لکن معنای عدالت، آن نیست که خداوند همه مردم را در یک درجه از استعداد و شرایط قرار دهد، زیرا اگر همه مردم در برخوداری از نعمت‏ها مساوی باشند، استخدام و تعاون و همکاری که برای زندگی اجتماعی یک ضرورت است از بین می‏رود.**قرآن در آیه 32 سوره زخرف می‏فرماید: (و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً) یعنی ما بعضی انسان‏ها را بر بعضی دیگر برتری دادیم تا بدین وسیله، استخدام پیش آید. (کلمه «سُخریاً» به معنای تسخیر و استخدام و «سِخریاً» به معنای استهزا است)***
تفاوت مردم در رزق، یکی از برنامه‏های حکیمانه الهی است. زیرا اگر همه مردم یکسان و یکنواخت بهره می‏بردند، کمالات معنوی آنان ظاهر نمی‏شد. مثلاً سخاوت، صبر، ایثار، حمایت، شفقت، تواضع و امثال آن، زمانی معنی پیدا می‏کند که تفاوت‏هایی میان انساها باشد.
ممکن است معنای آیه این باشد که خداوند از بخل مردم انتقاد می‏کند که چرا افراد کامیاب، زیردستان خود را در امکانات خود شریک نمی‏سازد. و ممکن است معنای آیه چنین باشد که امکان انتقال بعضی نعمت‏ها به دیگران نیست، مثلاً چگونه میتوان زیبایی چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیت یا نفوذ کلام را به دیگران منتقل کرد. این تفاوت‏ها رمز تکامل و یکی از نعمت‏های الهی است. چرا آنرا انکار می‏کنید؟
گاهی کامیابی‏ها در اثر ظلم، حق‏کشی واستثمار بدست می‏آید که اسلام اینگونه درآمدها را حرام شمرده است، لکن گاهی توسعه رزق صددرصد خدادادی و از طریق حلال وبصورت طبیعی است. مثل دو نفر که مشغول ماهیگیری می‏شوند، یکی صدها ماهی در توری که او افکنده می‏رود، ولی دیگری چند ماهی به تور می‏اندازد. در اینجا غنی و فقر، الهی است که برای آزمایش غنی و فقیر و بروز استعدادهای آنهاست و هیچ جنبه‏ی منفی ندارد. این آیه نظر به اینگونه موارد دارد. (واللَّه فضّل بعضکم علی بعض فی‏الرزق)
ابوذر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می‏کند که حضرت فرمودند، نسبت به بردگان خود مساوات داشته باشید، آنان برادر شما هستند، از لباسی که خود می‏پوشید به آنان بپوشانید و از غذایی که خود می‏خورید به آنان بخورانید.**(انما هم اخوانکم فاکسوهم مما تکسون و اطعموهم مما تطعمون) تفسیر کنزالدقائق.***
در روایات می‏خوانیم: افرادی جز با غنا وافرادی جز با فقر و تهیدستی، اصلاح نمی‏شوند، بنابراین به خواست خداوند حکیم راضی باشید. (واللَّه فضّل بعضکم علی بعض فی‏الرزق)
پیام‏ها:
1- رزق انسان، همیشه با زرنگی نیست. (واللَّه فضّل بعضکم) چنانکه در جای دیگر آمده: (نحن قسمنا بینهم معیشتهم)**زخرف، 32.***
2- انسان حاضر نیست با تقسیم امکانات زیردست خودش را شریک خود قرار دهد. پس چگونه سنگ و چوب را شریک خداوند قرار می‏دهد؟ (فما الذین فضّلوا... فهم فیه سواء)
3- بی‏تفاوتی وترک کمک به دیگران، کفران نعمت الهی است. (أفبنعمة اللَّه یجحدون)