تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 31

(31) فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَکْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَیْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّکَاً وَءَاتَتْ کُلَّ وَ حِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِکِّیناً وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَیْهِنَّ فَلَمَّا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ وَقُلْنَ حَشَ‏لِلَّهِ مَا هَذَا بَشَراً إِنْ هَذَآ إِلَّا مَلَکٌ کَرِیمٌ‏
ترجمه: پس چون (همسر عزیز) نیرنگ (وبدگویی) زنان (مصر) را شنید، (کسی را برای دعوت) به سراغ آنها فرستاد و برای آنان (محفل و) تکیه‏گاهی آماده کرد و به (دست) هر یک چاقویی داد (تا میوه میل کنند) و به یوسف گفت: بر زنان وارد شو. همینکه زنان او را دیدند (از زیبایی) بزرگش یافتند و دست‏های خود را (به جای میوه) عمیقاً بریدند و گفتند منزه است خداوند، این بشر نیست، این نیست جز فرشته‏ای بزرگوار.
نکته‏ها:
کلمه «حاشا» و«تحاشی» به‏معنی کنار بودن است. رسم بوده که هرگاه می‏خواستند شخصی را از عیبی منزه بدانند، اوّل خدا را تنزیه می‏کردند بعد آن شخص را.**تفسیرالمیزان.***
همسر عزیز مصر زن سیاستمداری بود، با مهمانی دادن توانست مشت رقبا را باز کند. و آنان را غافلگیر نماید.
پیام‏ها:
1- گاهی هدف از بازگو کردن مسایل دیگران، دلسوزی نیست، بلکه حسادت و توطئه و نقشه علیه آنان است. (مکرهن)
2- عشق که آمد انسان بریدن دست را نمی‏فهمد. (قطعن ایدیهنّ)
(اگر شنیده‏اید که حضرت علی علیه السلام به هنگام نماز، از پایش تیر را کشیدند و متوجّه نشد، تعجب نکنید. زیرا اگر عشق سطحی و زیبایی ظاهری، تا بریدن دست پیش می‏رود، عشق معنوی و عمیق به جمال واقعی، چه خواهد کرد!.)
3- زود انتقاد نکنید، شاید شما هم اگر به جای او بودید مثل او می‏شدید. (قطعن ایدیهنّ) (انتقاد کنندگان وقتی برای یک لحظه یوسف را دیدند، همه مثل زن عزیز مصر گرفتار شدند.)
4- پاسخ مکر را باید با مکر داد. (زنان با بازگوکردن راز همسر عزیز مصر، نقشه کشیدند و او با یک میهمانی، نقشه آنان را پاسخ داد). (ارسلت الیهنّ)
5- انسان به طور فطری در برابر بزرگی و بزرگواری، تواضع می‏کند.(اکبرنه)
6- مردم مصر در آن زمان، ایمان به خدا وفرشتگان داشتند.(حاش‏للّه... ملک‏کریم)