تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 8

(8) إِذْ قَالُواْ لَیُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَی‏ أَبِینَا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِی ضَلَلٍ مُّبِینٍ‏
ترجمه: آنگاه که (برادران او) گفتند: همانا یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدرمان از ما که گروهی نیرومند هستیم محبوب‏ترند. همانا پدرمان (در این علاقه به آن دو) در گمراهی روشنی است.
نکته‏ها:
حضرت یعقوب دوازده پسر داشت که دو نفر از آنان (یوسف و بنیامین) از یک مادر و بقیه از مادری دیگر بودند. علاقه پدر به یوسف، (به دلیل خردسال بودن یا بدلیل کمالاتی که داشت) موجب حسادت برادران شده بود. آنها علاوه بر حسادت با گفتن: «و نحن عصبة» معلوم می‏کنند که روحیه‏ی غرور و تکبر را نیز داشته‏اند و در اثر این غرور و حسد، پدر را نیز متهم به اشتباه و انحراف در مهر ورزی به فرزندان می‏کنند.
افرادی در جامعه هستند که به جای آنکه خود را بالا ببرند، افراد بالا را پایین می‏آورند. چون خود محبوب نیستند، محبوب‏ها را می‏شکنند.
فرق است میان تبعیض و تفاوت. تبعیض؛ برتری دادن بدون دلیل است. ولی تفاوت؛ بر اساس لیاقت‏ها و شرائط است. مثلاً نسخه‏های یک پزشک و نمره‏های یک معلم، تفاوت دارد. ولی این تفاوت حکیمانه است نه ظالمانه، علاقه‏ی حضرت یعقوب به یوسف، حکیمانه بود نه تبعیض و ظالمانه. ولی برادران یوسف، این علاقه را بی‏دلیل می‏پنداشتند.
پیام‏ها:
1- اگر فرزندان احساس تبعیض کنند، آتش حسادت در میان آنان شعله‏ور می‏شود. (احبّ الی ابینا منّا)
2- تفاوت گذاشتن میان فرزندان، عشق و محبت آنان را نسبت به پدر کم می‏کند. (انّ ابانا لفی ضلال مبین )
3- زور و قدرت، محبت نمی‏آورد. (احبّ الی أبینا منّا و نحن عصبة)
4- حسادت، مرز نبوّت واُبوّت (پیامبری وپدری) را نیز می‏شکند وفرزندان نسبت انحراف وبی‏عدالتی، به پیامبری که پدرشان است، می‏دهند. (انّ ابانا لفی ضلال مبین)
5- عشق و علاقه به محبوب شدن، در نهاد هر انسانی وجود دارد. انسان‏ها از کم‏توجهی و بی‏مهری به خود، رنج می‏برند.(احبّ الی ابینا)