تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 51

(51) قَالَ مَا خَطْبُکُنَّ إِذْ رَ وَدتُّنَّ یُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قَلْنَ حَشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَیْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِیزِ الَْنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَ وَتُّهُ عَن‏نَّفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّدِقِینَ‏
ترجمه: (پادشاه به زنان) گفت: وقتی از یوسف کام می‏خواستید چه منظور داشتید؟ زنان گفتند: منزه است خدا، ما هیچ بدی از او نمی‏دانیم. همسر عزیز گفت: اکنون حقیقت آشکار شد من (بودم که ) از او کام خواستم و بی‏شک او از راستگویان است.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «خطب» دعوت شدن برای امر مهم را گویند. «خطیب» کسی است که مردم را به هدفی بزرگ دعوت می‏کند. کلمه‏ی «حصحص» از «حصّه» یعنی جدا شدن حق از باطل است.**تفسیر اطیب‏البیان.
***
در این ماجرا یکی از سنت‏های الهی محقق شده است، که به خاطر تقوای الهی گشایش ایجاد می‏شود.**(من یتق اللَّه یجعل له مخرجاً. ویرزقه من حیث لایحتسب) هر کس از خدا پروا کند، برای او راه خروج قرار می‏دهد . و از جایی که حسابش را نمی‏کند، به او روزی می‏رساند. طلاق 3و2.***
پیام‏ها:
1- گاهی که گره، کور می‏شود شخص اوّل کشور باید خود پرونده را بررسی و دادگاه تشکیل دهد. (قال ما خطبکنّ)
2- افراد متهم را دعوت کنید تا از خود دفاع کنند. (ما خطبکنّ) حتی زلیخا نیز حضور داشت. (قالت امراة العزیز)
3- همراه با تلخی‏ها شیرینی‏هاست. (اراد باهلک سوءً)در برابر (ما علمنا علیه من سوء) آمده است.
4- حق برای همیشه، مخفی نمی‏ماند. (الان حصحص الحقّ)
5- وجدان‏ها روزی بیدار شده و اعتراف می‏کنند. (انا راودته) چنانکه فشار جامعه و محیط، گردنکشان را به اعتراف وادار می‏کند. (همسر عزیز همین که دید تمام زنان به پاکدامنی یوسف اقرار کردند، او نیز به اعتراف گردن نهاد.)