تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 24

(24) وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ کَذَ لِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَآءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ‏
ترجمه: و همانا (همسر عزیز مصر) قصد او (یوسف) را کرد و او نیز اگر برهان پروردگارش را نمی‏دید (بر اساس غریزه) قصد او را می‏کرد. اینگونه (ما او را با برهان کمک کردیم) تا بدی و فحشاء را از او دور کنیم، چرا که او از بندگان برگزیده ما است.
نکته‏ها:
امام صادق علیه السلام فرمود: «برهان رب» همان نور علم و یقین و حکمت بود که خدا در آیات قبل فرمود: (و اتیناه علماً و حکماً)**تفسیر کشف الاسرار. ***و آنچه در بعضی از روایات آمده که مراد از برهان، مشاهده قیافه پدر یا جبرئیل است، سند محکمی ندارد.
پیام‏ها:
1- اگر امداد الهی نباشد، پای هر کسی می‏لغزد.(همّ بها لولا ان رَا برهان ربّه)
2- خداوند بندگان مخلص را حفظ می‏کند. (لنصرف عنه... انّه من عبادنا المخلصین)
3- انبیا نیز در غرایز، مانند سایر انسان‏ها هستند ولی به دلیل ایمان به حضور خداوند، گناه نمی‏کنند.**یوسف معصوم و پاکدامن بود به دلیل گفتار همه کسانی که به نحوی با یوسف رابطه داشته‏اند. که ما نمونه‏هایی از آن را بیان می‏کنیم:
1- خداوند می‏فرماید: (لنصرف عنه السوء و الفحشاء انّه من عبادنا المخلصین)
2- یوسف می‏گفت: (رب السجن احبّ الیّ مما یدعوننی الیه) پرودگارا زندان برای من از گناهی که مرا به آن دعوت می‏کنند بهتر است.
در جای دیگر گفت: (انّی لم اخنه بالغیب) من به صاحبخانه‏ام در غیاب او خیانت نکردم.
3- زلیخا گفت: (لقد راودته عن نفسه فاستعصم) من با یوسف مراوده کردم و او معصوم بود.
4- عزیز مصر گفت: (یوسف اعرض عن هذا و استغفری لذنبک ) ای یوسف تو این ماجرا رامسکوت بگذار و به زلیخا گفت از گناهت استغفار کن.
5- شاهدی که گواهی داد و گفت اگر پیراهن از عقب پاره شده معلوم می‏شود که یوسف پاکدامن است (ان کان قمیصه...)
6- زنان مصر که گفتند: (ما علمنا علیه من سوء) ما هیچ گناه و بدی درباره او سراغ نداریم.
7- ابلیس که وعده فریب همه را داده، مخلَصین را استثنا کرده: (الاّ عبادک منهم المخلصین) و این آیه یوسف را مخلَص نامیده است. (انّه من عبادنا المخلصین)*** (همّ بها لولا ان رآ برهان ربّه)