تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 9

(9) اقْتُلُواْ یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ وَ تَکُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْماً صَلِحِینَ
ترجمه: (برادران به یکدیگر گفتند) یوسف را بکشید یا او را به سرزمینی دور بیافکنید تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهی شایسته باشید.
نکته‏ها:
انسان در برخورد با نعمت، چهار حالت دارد: حسادت، بُخل، ایثار، غبطه.
اگر فکر کرد؛ حال که ما فلان نعمت را نداریم، دیگران هم نداشته باشند، حسادت است. اگر گفت: فقط ما برخوردار از این نعمت باشیم ولی دیگران نه، این بُخل است. اگر گفت: دیگران از نعمت برخوردار باشند، اگر چه به قیمتی که ما محروم باشیم، این ایثار است. اگر گفت: حالا که دیگران از نعمت برخوردارند، ای کاش ما هم بهره‏مند می‏شدیم، این غبطه است.
امام باقر علیه السلام فرمودند: من گاهی به بعضی از فرزندانم محبت می‏کنم و آنها را روی زانوانم می‏نشانم در حالی که استحقاق این همه محبت را ندارند، تا مبادا علیه سایر فرزندانم حسادت بورزند و ماجرای یوسف تکرار شود.**تفسیر نمونه به نقل از بحار، ج 74، ص 78.***
پیام‏ها:
1- فکر خطرناک، انسان را به کار خطرناک می‏کشاند. (لیوسف...احب... اقتلوا)
2- حسادت، انسان را تا برادرکشی سوق می‏دهد. (اقتلوا یوسف )
3- انسان خواهان محبوبیت است و کمبود محبت مایه بزرگترین خطرات و انحرافات است. (یخل لکم وجه ابیکم )
4- با اینکه قرآن راه محبوبیت را ایمان و عمل صالح معرفی می‏کند؛ (ان الذین امنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرّحمن ودّا)، امّا شیطان راه محبوب شدن را برادرکشی ترسیم می‏کند.(اقتلوا ... یخل لکم وجه ابیکم )
5- حسود خیال می‏کند با نابود کردن دیگران، نعمت‏ها به او داده می‏شود. (اقتلوا ... یخل لکم وجه ابیکم )
6- شیطان با وعده‏ی توبه در آینده، راه گناه امروز را باز می‏کند. (و تکونوا من بعده قوماً صالحین )
7- علم وآگاهی، همیشه عامل دوری از انحراف نیست. برادران با آنکه قتل یا تبعید یوسف را بد می‏دانستند، (تکونوا من بعده قوماً صالحین) اقدام کردند.