تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نحل آیه 61

(61)وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إِلَی‏ أَجَلٍ مُّسَمّیً فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا یَسْتَئْخِرُونَ سَاعَةً وَ لَا یَسْتَقْدِمُونَ‏
ترجمه: و اگر خداوند مردم را بخاطر ستمشان مؤاخذه و عذاب کند، هیچ جنبنده‏ای را روی آن (زمین) باقی نمی‏گذارد ولکن (سنت خداوند بر مهلت دادن است و) کیفر آنان را تا زمان معینی به تأخیر می‏اندازد، پس همینکه اجلشان فرا رسد نمی‏توانند نه ساعتی پس و نه ساعتی پیش افکنند.
نکته‏ها:
گرچه قانون کلّی خداوند، تأخیر عذاب است، اما گاهی خداوند، ستمگران را گوشمالی می‏دهد تا عبرتی برای دیگران باشد، نظیر آنچه بر سر قوم لوط و نوح و ثمود آمد.
سؤال: چرا آیه می‏گوید؛ با گناهِ انسان، همه جنبنده‏ها نابود می‏شوند!؟
پاسخ: مراد از دابّة در این آیه، یا فقط انسان‏ها هستند، نظیر آیه؛ (انّ شرّ الدّواب عنداللَّه الصمّ البکم)**انفال، 22.*** و یا بخاطر آن است که با هلاکت نسل بشر، آنها نیز از بین می‏روند، زیرا آفرینش آنها برای انسان بوده است.
از امام معصوم سؤال شد که چرا بعضی مردگان، چشمشان باز است و بعضی بسته است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: چون آنها که چشمشان باز بوده فرصت بستن پیدا نکرده‏اند و آنها که بسته بوده فرصت بازکردن نداشته‏اند. (لا یستأخرون ساعة و لایستقدمون)
خطر و اثر برخی ظلم‏ها، فراگیر است و شامل همه جنبنده‏ها از انسان و حیوان می‏شود، چنانکه می‏فرماید: (واتقوا فتنة لاتصیبنّ الذین ظلموا منکم خاصة) بترسید از گناهانی که آثار شوم آنها تنها دامن ستمگران را نمی‏گیرد.
پیام‏ها:
1- کیفر الهی، بر اساس ظلم خود ماست. (یؤاخذ اللَّه ...بظلمهم)
2- ستم، خانمانسوز است و هستی نسل بشر را تهدید می‏کند. (بظلمهم ما ترک علیها من دابّة)
3- سنت خداوند بر مهلت دادن و تأخیر کیفر است. (یؤخرهم)
در کار خداوند، اِمهال هست، اما اهمال نیست. کیفر الهی دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.
4- مهلت خداوند، اجل و سرآمدی دارد. (یؤخرهم الی اجل مسمّی)
5- مهلت خداوند بر اساس لطف او و برای توبه و جبران است، پس به آن مغرور نشوید. (و لو یؤاخذ ... ما ترک علیها من دابة ولکن یؤخرهم...)
6- رها بودن و آزاد بودنِ ستمگران در اعمالشان، نشانه‏ای بر حقانیت آنها نیست. (یؤخرهم)
7- اجل انسان قابل تغییر نیست. (لا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون)