تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 12

(12) أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَداً یَرْتَعْ وَیَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ
ترجمه: او را فردا با ما بفرست تا (در صحرا) بگردد و بازی کند و قطعاً ما نگهبانان (خوبی) برای او خواهیم بود.
نکته‏ها:
انسان نیازمند تفریح و ورزش است و چنانچه در این آیه مشاهده می‏شود قویترین منطقی که توانست حضرت یعقوب را تسلیم خواسته فرزندان کند، این بود که یوسف نیاز به تفریح دارد.
در روایات آمده است: مؤمن باید زمانی را برای تفریح و لذت اختصاص دهد تا به وسیله آن بر انجام سایر کارها موفق گردد.**حکمت 390 نهج‏البلاغه. ***
نه تنها دیروز بلکه امروز و حتّی در آینده نیز به نام ورزش و بازی، جوانان را سرگرم کرده و خواهند کرد و او را از هدف اصلی جدا و در غفلت نگه خواهند داشت. بازی‏ها را جدی می‏گیرند تا جدّی‏ها بازی تلقی شود. استکبار و توطئه‏گران، نه تنها از ورزش سوءاستفاده می‏کنند، بلکه با هر نام پسندیده و مقبول دیگری نیز، اهداف شوم خود را تعقیب می‏کند. به نام دیپلمات خطرناکترین جاسوس‏ها را به کشورها اعزام می‏کند. به نام مستشار نظامی، توطئه‏گری می‏کند و به اسرار نظامی دست می‏یابد. به نام حقوق بشر، از مزدوران خود حمایت می‏کند. به نام دارو، برای مزدوران خود اسلحه می‏فرستد. به نام کارشناس اقتصادی، کشورهای ناتوان را ضعیف نگه می‏دارد. به نام سم‏پاشی، باغها و مزارع را از بین می‏برد و حتی به نام اسلام‏شناس، اسلام را وارونه جلوه می‏دهد.
پیام‏ها:
1- تفریح فرزند باید با اجازه پدر باشد. (اَرْسِلْه)
2- ورزش وتفریح یکی از دامهای شیطان و وسیله اغفال بوده وهست. (اَرْسله معنا غداً یرتع و یلعب)
3- برادران از وسیله‏ای مباح و منطقی برای فریب‏دادن سوءاستفاده کردند. (اَرْسِله... یرتع و یلعب)