تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نحل آیه 79

(79) أَلَمْ یَرَوْاْ إِلَی الطَّیْرِ مُسَخَّرَتٍ فِی جَوِّ السَّمَآءِ مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَأَیَتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ‏
ترجمه: آیا به پرندگان نمی‏نگرند، در حالی که در فضای آسمان در قبضه (او) هستند، جز خداوند آنها را نگاه نمی‏دارد. البته در این (پرواز) برای گروهی که ایمان می‏آورند نشانه‏هایی روشن است.
نکته‏ها:
چنانکه گفته شد سیمای این سوره، آشنایی با نعمت‏ها و توجه به خالق آنهاست. و تا اینجا از نعمت‏هایی همچون آب باران، شیر حیوانات، میوه‏ها، عسل ونعمت همسر و فرزند نام برده شد و در این آیه و آیه بعد به نعمت پرندگان، پوست و پشم و کرک چارپایان و بهره‏برداری از کوهها اشاره شده است.
پرواز پرندگان، گاهی تنها و گاهی دسته جمعی، گاهی منظم و گاهی نامنظم، گاهی برای فرار و گاهی برای غذا می‏باشد. هر پرنده‏ای با بالی مناسب با وزن و نیازش، پرواز می‏کند، که همه‏ی این امور باید سبب توجه انسانِ عاقل به خداوند شود.
پیام‏ها:
1- خداوند از ما تفکّر در آفریده‏ها را می‏خواهد و از کسانی که فکر نمی‏کنند، انتقاد می‏کند. (الم یروا)
2- پرندگان، در هرحال و هرجا در تسخیر الهی‏اند.**در جنگ‏های پیشرفته امروزی، برخی هواپیماها در فاصله‏ای پرواز می‏کنند که از تیررس پدافندها خارج‏اند. ولی پرندگان هرکجا روند در قبضه قدرت الهی می‏باشند.*** (مسخرات فی جو السماء)
3- داشتن امکانات و ابزار و انرژی و استفاده از قوانین غریزی یا تجربی وعلمی، نباید ما را از خدا غافل کند.**روزی در هواپیما نشسته بودم. سرمهماندار اعلام کرد تا چند دقیقه دیگر در فرودگاه خواهیم نشست. به او گفتم چرا ان شاءاللَّه نگفتی؟ او گفت: کامپیوتر هواپیما برای ما زمان، مسافت و فاصله و همه چیز را روشن کرده است و نیازی به ان شاءاللَّه نیست. به او گفتم مگر هواپیماهایی که در شرق و غرب عالم سقوط می‏کنند کامپیوتر ندارند، آری اراده خدا منتظر کامپیوتر شما نیست. او کمی فکر کرد و برگشت و اعلام کرد که تا چند لحظه‏ی دیگر ان شاءاللَّه در زمین خواهیم نشست. من از نیز با هدیه‏ای از او تشکر کردم.*** (ما یمسکهنّ الاّ اللَّه)
4- شگفتی‏های پرواز پرندگان، یکی دو تا نیست. (لآیات) لکن دریافت این نشانه‏ها برای اهل ایمان است. (لقوم یؤمنون)