تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

1- مفهوم عجله و شتابزدگی‏

عجله و شتابزدگی به عنوان یک خوی زشت و ناپسند که در اعمال انسان به صورتهای گوناگون آشکار می‏شود، به این معنی است که انسان، پیش از فراهم شدن مقدّمات انجام کار، اقدام به انجام آن کند، کاری که نتیجه آن چیزی جز شکست یا انجام ناقص نخواهد بود.
این بدان می‏ماند که انسان میوه را پیش از رسیدن و قابل استفاده شدن از درخت بچیند؛ کاری که نتیجه‏اش ضایع شدن میوه یا کم شدن فایده آن است. یا این که قبل از آمادگی زمین، بذرافشانی کند که نتیجه‏اش نابودی بذر یا کاهش محصول خواهد بود.
امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏فرمایند: و مجتنی الثّمرة لغیر وقت ایناعها کالزّارع لغیر أرضه؛ کسی که میوه را پیش از رسیدن بچیند، همچون کسی است که بذر خود را در زمین نامناسبی (مانند شوره‏زار) بپاشد. (که نیرو و سرمایه خود را تلف کرده و نتیجه‏اش عایدش نمی‏شود).(722)
عجول به افرادی گفته می‏شود که در گفتار و رفتار و سؤال و درخواست خود، دستپاچه‏اند و صبر و حوصله لازم را برای رسیدن به مقصد، از راه صحیح آن ندارند؛ به همین دلیل، اغلب گرفتار مشکلات و ناکامی‏ها می‏شوند.
نقطه مقابل عجله و شتابزدگی تأنّی، اناة، خویشتن‏داری، تحمّل، حوصله، طمأنینه و وقار است.
عجله را نباید با سرعت که بار مثبت دارد، اشتباه کرد. سرعت آن است که انسان بعد از فراهم شدن مقدّمات، اتلاف وقت نکند و فرصت را از دست ندهد و به سوی مقصد بشتابد؛ کاری که مسلّماً سبب پیروزی و نجات و موفقیت است. در موارد بسیاری، میان مصادیق و موارد عجله و سرعت اشتباه شده است و یا گروهی برای توجیه اعمال نادرست خود، تنبلی و بی‏حالی و از دست دادن و فرصت‏ها را تحت عنوان ترک عجله و شتابزدگی توجیح می‏کنند؛ در حالی که فرق این دو کاملاً واضح و روشن است و این که می‏بینیم، بعضی از روایات، عجله را از اسباب پشیمانی و تأنّی را سبب سلامت شمرده است، به خاطر همان است که در بالا اشاره شد این سخن را با حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام که بیان روشنی بر تفاوت مفهوم عجله و سرعت در کارهاست، پایان می‏دهیم: ایّاک و العجلة بالأمور قبل أوانها، و التّساقط فیها عند امکانها؛ از شتاب کردن در کارها، قبل از رسیدن موعد آنها بپرهیز و نیز از سستی در کارها به هنگام رسیدن زمان آن (و فراهم شدن اسباب) بپرهیز.(723)