تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2- سرعت گرفتن در خیرات‏

قرآن مجید در آیات متعددی، مؤمنان را با مسارعت در خیرات و پیشی گرفتن از یکدیگر دعوت می‏کند، از جمله در آیه 114 سوره آل عمران در توصیف جمعی از مؤمنان راستین می‏فرماید: ...و یسارعون فی الخیرات و اولئک من الصّالحین... آنها کسانی هستند که در انجام کارهای نیک سرعت کرده و بر یکدیگر پیشی می‏گیرند و آنها از صالحانند.
و در سوره انبیا آیه 90 در توصیف جمعی از پیامبران بزرگ، مانند زکریّا و یحیی می‏فرماید: انّهم کانوا یسارعون فی الخیرات...؛ آنها در کارهای خیر به سرعت اقدام می‏کردند و بر دیگران پیشی می‏گرفتند.
و در آیه سوره مؤمنون، در شرح صفات برجسته مؤمنان آمده است: ((اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون؛ آنها در کارهای نیک به سرعت اقدام می‏کنند و از دیگران پیشی می‏گیرند.
در آیه 133 سوره آل عمران، این مسئله به عنوان یک دستور عام خطاب به همه مؤمنان آمده است: و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنّة عرضها السّماوات و الأرض اعدّت للمتّقین؛ شتاب کنید و پیشی بگیرید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان، در رسیدن به بهشتی که وسعت آن به اندازه آسمانها و زمین است که برای پرهیزکاران آماده شده است.
در آیه 148 سوره بقره، همین معنی تحت عنوان مسابقه در خیرات مطرح شده است: فاستبقوا الخیرات...؛ در نیکیها (و اعمال خیر) بر یکدیگر سبقت جویید.
بدیهی است مسارعه در خیرات با مسابقه در خیرات، هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و در واقع لازم و ملزوم یکدیگرند؛ زیرا، سبقت جستن بدون سرعت در عمل، امکان‏پذیر نیست و هر کس سریعتر راه را سوی مقصود بپیماید، بی‏شک زودتر به مقصود می‏رسد.
در روایت اسلامی اشارات بسیار پُرمعنی و جالبی نسبت به این موضوع دیده می‏شود که گلچینی از آنها را در ذیل می‏آوریم:
1- رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم می‏فرمایند: انّ اللّه یحبّ من الخیر ما یعجّل؛ خداوند کار نیکی را دوست دارد که با سرعت انجام شود.(724)
2- در حدیث دیگری از امیرمؤمنان علی علیه السّلام آمده است: ((بادروا بعمل الخیر قبل أن تشغلوا عنه بغیره؛ در انجام کارهای نیک سرعت کنید، پیش از آن که چیزی شما را به خود مشغول سازد و از آن بازدارد.(725)
3- در احادیث متعددی از امام صادق علیه السّلام این مضمون دیده می‏شود: من همّ بخیر فلیعجّله و لایؤخّره؛ کسی که تصمیم به کار نیک می‏گیرد، باید در آن شتاب کند و تأخیر نیندازد.(726)
4- در حدیث دیگری همین معنی به صورت مشروح‏تری از همان امام بزرگوار نقل شده است: اذا همّ أحدکم بخیر أو صلة فانّ عن یمینه و شماله شیطانین فلیبادر لایکفّاه عن ذلک؛ هنگامی که کسی از شما تصمیم بر انجام کار خیر یا بخشیدن چیزی به کسی گرفت، باید مواظب باشد که در طرف راست و چپ او دو شیطان هستند؛ بنابراین باید به سرعت اقدام کند، مبادا آن دو شیطان (با وسوسه‏های خود) او را از این کار بازدارند.
5- امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏فرمایند: لیس من عادة الکرام تأخیر الانعام(727)؛ تأخیر از بخشش از عادت کریمان نیست.
6- امام باقر علیه السّلام می‏فرمایند: من همّ بشی‏ء من الخیر فلیعجّلة فانّ کلّ شی‏ء فیه تأخیر فانّ للشّیطان فیه نظرة؛ کسی که تصمیم بر کار نیک می‏گیرد، باید شتاب کند؛ زیرا هر چیزی که در آن تأخیر باشد، شیطان در آن نظر دارد (و با وسوسه‏های خود، تصمیم انسان را تضعیف می‏کند.
کوتاه سخن این که در برابر کارهای خیر، همیشه موانع و وسوسه‏های شیاطین جن و انس وجود دارد؛ به همین دلیل هنگامی که مقدّمات آن فراهم گردد، باید شتاب کرد، مبادا افراد تنگ‏نظر، کوتاه فکر و شیطان صفت، سنگهایی در راه آن بیندازند. ضمناً باید میان سرعت در انجام کار و عجله مذموم که مربوط به قبل از فراهم شدن مقدّمات لازم برای نجات کار است، تفاوت گذاشت.
این سخن را با حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام پایان می‏دهیم: لاتؤخّر انالة المحتاج الی غد، فانّک لاتدری ما یعرض لک و له غد(728)؛ کمک به نیازمندان را به فردا میفکن؛ زیرا نمی‏دانی فردا برای تو و برای او چه پیش می‏آید ای بسا! توان تو از میان برود، یا نیاز او.