تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2 : تواضع و فروتنی‏

اشاره :
ناگفته پیداست که تواضع و فروتنی نقطه مقابل تکبّر و فخرفروشی است و جداسازی بحثهای کامل این دو از یکدیگر مشکل یا غیرممکن است و لذا هم در آیات و روایات اسلامی و هم در کلمات بزرگان اخلاق این دو به یکدیگر آمیخته شده است، نکوهش از یکی ملازم تمجید و ستایش از دیگری است و ستایش از یکی همراه با نکوهش از دیگری می‏باشد، درست مثل اینکه بحثهای مربوط به ستایش و تمجید از علم جدای از نکوهش از جهل نیست و نکوهش از جهل همراه ستایش علم است.
با این حال مفهوم این سخن آن نیست که ما بحثهای مربوط به تواضع را نادیده گرفته و به آنچه در بحث زشتی تکبّر و استکبار گفتیم بسنده کنیم. بخصوص اینکه نسبت بین تکبّر و تواضع به اصطلاح نسبت میان ضدّین است نه وجود و عدم. هم تکبّر یک صفت وجودی است و هم تواضع و هر دو در مقابل یکدیگر قرار دارند، نه از قبیل وجود و عدم که سخن از یکی الزاماً همراه با نفی دیگری باشد.
در روایات اسلامی نیز به این معنی اشاره شده است از جمله از علی علیه السّلام می‏خوانیم: ضادّوا الکبر بالتّواضع؛ به وسیله تواضع با تکبّر که ضدّ آن است مقابله کنید.(65)
با این اشاره به قرآن بازمی‏گردیم و آیات مربوط به مسئله تواضع را گلچین کرده، مورد بررسی قرار می‏دهیم (هر چند آیاتی که به کنایه یا به ملازمه به آن اشاره می‏کند بیش از اینها است).
1- یا أیّها الّذین آمنوا من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی اللّه بقوم یحبّهم و یحبّونه أذلّة علی المؤمنین أعزّة علی الکافرین... (سوره مائده، آیه 54)
2- و عباد الرّحمن الّذین یمشون علی الأرض هوناً و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً (سوره فرقان، آیه 63)
3- واخفض جناحک لمن اتّبعک من المؤمنین (سوره شعراء، آیه 215)
ترجمه :
1- ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد (به خدا زیانی نمی‏رساند؛) خداوند به زودی جمعیّتی را می‏آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع، در برابر کافران سرسخت و نیرومندند.
2- بندگان (خاصّ خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش بی‏تکبّر بر زمین راه می‏روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‏گویند (و با بی‏اعتنایی و بزرگواری می‏گذرند).
3- (ای پیامبر) بال و پَر خود را برای مؤمنانی که از تو پیروی می‏کنند بگستر (و نسبت به آنها تواضع و مهربانی کن).