تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

درمان طول امل‏

همیشه برای علاج قطعی بیماریها به ریشه‏کَن کردن اسباب آن باید پرداخت و تا اسباب بیماری ریشه‏کن نشود درمان‏ها سطحی و ناپایدار است و به تعبیر دیگر جنبه مسکّن را دارد.
با توجّه به این اصل اساسی و با توجّه به ریشه‏های درازی آرزوها به خوبی می‏توان نتیجه گرفت که برای زدودن آثار طول امل و از میان بردن آن باید به تفکّر و اندیشه پرداخت.
از یک سو باید انسان خود را به خوبی بشناسد و بداند موجودی است آسیب‏پذیر که فاصله میان مرگ و زندگی او بسیار کم است، امروز سالم است و پُر نشاط، فردا ممکن است گرفتار سخت‏ترین بیماریها یا اندوه‏بارترین مصایب گردد، امروز قوی و غنی و قدرتمند است، فردا ممکن است از ضعیف‏ترین و فقیرترین افراد باشد و نمونه‏های آن صفحات تاریخ بشریّت را پُر کرده است.
از سوی دیگر باید درباره بی‏اعتباری دنیا بیاندیشید که از نسیمی دفتر ایّام بر هم می‏خورد و فراموش نکند نادرشاه قدرتمند
شبانگه به دل قصد تاراج داشت - سحرگه نه تن سر، نه سر تاج داشت !
آری با یک گردش چرخ نیلوفری، نه نادرها بجا می‏مانند و نه نادری!
از سوی سوّم به این حقیقت بیندیشید که ما اعتقاد به معاد و سرای آخرت و حساب و کتاب الهی و پاداش کیفر اعمال داریم و این جهان را منزلگاهی در مسیر یک سفر طولانی می‏دانیم و برنامه ما در این جهان آماده شدن و اندوختن زاد و توشه است نه اقامتگاهی برای همیشه ماندن!
و نیز اندیشه کند که حرص در اندوختن و ذخیره کردن اموال و برنامه‏ریزی برای رسیدن به آرزوها و آمال، هرگز مایه سعادت انسان نمی‏شود، بلکه دائماً او را به درد و رنج گرفتار می‏سازد.
و اندیشه کند که مهمترین آرامش، آرامش روح و وجدان است که آن از طریق تقوا و توکّل بر پروردگار فراهم می‏شود نه از طریق حرص و وَلع و دنیاپرستی!
بهترین راه برای وصول به این هدف همان است که در حدیث نبوی معروف آمده است فرمود: خذ من دنیاک لآخرتک و من حیاتک لموتک، و من صحّتک لسقمک، فانّک لاتدری مااسمک غداً؛ از دنیایت برای آخرتت بهره‏گیر و از زندگانیت برای مرگ (و زندگی بعد از آن) و از تندرستیت برای زمان بیماری استفاده کن، چرا که نمی‏دانی فردا نام تو چیست (آیا تو را زنده می‏نامند یا جزء مردگان، سالم می‏گویند یا بیمار؟).(287)
عامل دیگر برای آرزوهای دراز هواپرستی و عشق به دنیاست، هر قدر از این علاقه کاسته شود دامنه آرزوها گسترده‏تر می‏گردد و به عکس هر اندازه انسان دلبستگی بیشتر به دنیا پیدا کند، دامنه آرزوها گسترده‏تر می‏شود.
برای رسیدن به این هدف، یعنی کوتاه‏کردن دامنه آرزوها یکی از مؤثّرترین راهها یاد مرگ است که پرده‏ها را از جلو چشم بصیرت انسان برمی‏گیرد و واقعیّت‏های زندگی را برای او آشکار می‏سازد.
به همین دلیل امیرمؤمنان علی علیه السّلام در پایان خطبه 99 از نهج‏البلاغه می‏فرماید: ألا فاذکروا هادم اللّذّات، و منغّص الشّهوات، و قاطع الامنیّات؛ به هوش باشید و به یاد چیزی بیفتید که لذّات را در هم می‏کوبد و شهوات را بر هم می‏زند و آرزوها را قطع می‏کند.
و در حدیث دیگری از نبیّ اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم می‏خوانیم که در ضمن سخنانش فرمود: عدّ نفسک فی أصحاب القبور؛ خود را جزء مردگان حساب کن (تا گرفتار طول امل نشوی).(288)
و نیز در نقطه مقابل این معنی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام نقل شده است که فرمود: أکثر النّاس أملاً أقلّهم للموت ذکراً؛ آنها که آرزوهایشان بیشتر است کمتر به یاد مرگ می‏افتند.(289)
راه دیگر برای مبارزه با طول امل مطالعه پیرامون پیامدهای بسیار شوم آن است.
آری توجّه به این نکته که آرزوهای دراز سرچشمه بسیاری از گناهان و رذایل اخلاقی دیگر است و از علل مهمّ قساوت قلب و فراموشی آخرت و سبب زندگی پر رنج و ذلّت‏بار و محرومیّت از مواهب و نعم‏الهی و از حجاب‏های ضخیم معرفت و آگاهی محسوب می‏شود، سبب می‏گردد که انسان به فکر علاج و درمان بیفتد و پیش از آنکه سیلاب طول امل کاخ سعادت او را ویران سازد به فکر چاره بیفتد، از دامنه آرزوهایش بکاهد و به صف خردمندان و سعادتمندان بازگردد و آرزوها را در حدّ معقول و شایسته مهار کند.
امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏فرماید: حاصل المنی ألأسف و ثمرته ألتّلف؛ حاصل آرزوهای دراز تأسّف است و ثمره آن تلف شدن (عمر و امکانات و سعادت انسان) می‏باشد!(290)
در حدیث دیگری از همان حضرت می‏خوانیم: احذروا الأمانیّ فانّها منایا محقّقة؛ از آرزوهای دراز بپرهیزید که مرگ‏های مسلّم در آن نهفته است.(291)
در اینجا دو نکته قابل توجّه است:
نخست اینکه در طبّ مادّی برای درمان بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی به فکر جانشین می‏روند، یعنی خواسته‏هایی که انسان را به بیماری می‏کشاند به خواسته‏های برتری تبدیل می‏کنند که منتهی به سلامت او گردد، مثلاً کسی که علاقه زیادی به موادّ چربی و نشاسته‏ای دارد و سبب بیماری‏های گوناگون در او شده به استفاده از کمیّت قابل ملاحظه از میوه و سبزی سالم هدایت می‏کنند و با افرادی که معتاد به موادّ مخدّرند، اعتیادهای سالمی برای آنها پیش‏بینی می‏کنند.
این نکته در بیماریهای اخلاقی نیز صادق است، به این ترتیب که معلّم اخلاق آرزوهای دراز مادّی را به آرزوهای معنوی نسبت به پاداش الهی در سرای آخرت تبدیل می‏کند و عشق به علم و دانش و معرفةاللّه را جایگزین عشق به مال و جاه و مقام می‏سازد.
نکته دیگر اینکه آرزوها مراتبی دارد، گاه انسان آرزو می‏کند عمر بسیار طولانی یا جاویدان! داشته باشد، همان‏گونه که قرآن درباره گروهی از قوم یهود می‏فرماید: ...یودّ أحدهم لو یعمّر ألف سنة...؛ (آنها چنان علاقه به دنیا دارند که) هر یک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر کند!(292)
اگر هزار سال به معنی تعداد باشد دلیل بر تقاضای عمر بسیار طولانی است و اگر عدد تکثیر باشد دلیل بر تقاضای عمر نامحدود است.
گروهی آرزوهایی در مراحل پایین‏تر دارند، آرزوی صد سال زیستن، پنجاه سال، ده سال یا کمتر، از روایات استفاده می‏شود که همه اینها جزء آرزوهای دراز محسوب می‏شود (البتّه در صورتی که هدف جنبه‏های مادّی و زرق و برق دنیا باشد، نه جنبه‏های معنوی و الهی و کمک به پیشرفت جامعه انسانی).
از سوی دیگر امانی و آرزوها انواع مختلفی پیدا می‏کند، گاه آرزوها به سوی مسائل مادّی هدف‏گیری می‏کند و گاه مقام و گاه شهوات و گاه همه اینها.
تمام اقسام آرزوهای دور و دراز، زشت و نکوهیده است هر چند بعضی زشت‏تر از بعض دیگر محسوب می‏شود.