تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

4- طرق درمان و پیشگیری‏

یکی از طرق اصلی درمان این رذیله اخلاقی - همانند درمان سایر رذایل - از یک سو اندیشیدن در ثمرات شوم و آثار زیانبار آن است. هنگامی که افراد جُبان و ترسو آثار نکبت‏بار و ذلّت و زبونی ناشی از ترس بی‏جا و عقب‏ماندگی و محرومیّت حاصل از آن را در زندگی خود یا دیگران مشاهده کنند غالباً به فکر تجدیدنظر در برنامه اخلاقی خود و دور ساختن این رذیله می‏افتند.
پرداختن به قطع ریشه‏ها راه مهمّ دیگر درمان آن است، هنگامی که ابرهای تیره و تار سوءظن باللّه از آسمان قلب انسان کنار رود، و خورشید توکّل بر جان او نورافشان شود ظلمات خیالات واهی که انسان را به ترس بی‏جا می‏کشاند برچیده خواهد شد، ولی این کار احتیاج به مطالعه و دقّت فراوان دارد.
یکی دیگر از طرق درمان این رذیله اخلاقی ورود در صحنه‏های رعب‏آور و تکرار آن است، فی‏المثل بعضی هستند که از خوردن دارو یا تزریقات مختلف وحشت دارند ولی هنگامی که چند بار تکرار شود وحشت آنها فرومی‏ریزد.
بعضی دیگر از سفرهای دریایی یا هوایی سخت متوحّش می‏شوند ولی با تمرین و تکرار این وحشت از بین می‏رود، بعضی از سخن گفتن یا سخنرانی در حضور جمع می‏ترسند ولی غالباً این ترس با تمرین و تکرار از میان خواهد رفت.
یکی از فلسفه‏های تمرینها مانورهای نظامی زدودن آثار ترس از جنگ از دلهای سربازان و افسران و فرماندهان است.
در کلمات قصار امیرمؤمنان علیه السّلام این معنی به صورت زیبایی بیان شده می‏فرماید: اذا هبت أمراً فقع فیه، فانّ شدّة توقّیه أعظم ممّا تخاف منه؛ هنگامی که از چیزی می‏ترسی خود را در آن بیفکن که آن ترس از خود آن سخت‏تر و وحشتناک‏تر است!(363)
مرحوم علّامه خویی رحمةاللّه در شرح نهج‏البلاغه خود در شرح این جمله می‏گوید:
بسیار می‏شود که برای انسان کاری پیش می‏آید که به خاطر جُبن و جهل از آن وحشت می‏کند... و این وحشت ناشی از جُبن، مانع پیشرفت کارها می‏شود. در اینجا امام علیه السّلام تشویق به دور ساختن ترس از خود می‏کند چرا که در بسیاری از اوقات تحمّل ترس ناشی از تردید و دودلی، سخت‏تر از افتادن در آن امر خوفناک است.
سپس می‏افزاید: مکتشفان و محقّقان جهان با عمل به این دستور به افتخارات بزرگی نایل شدند، آنها درون جنگلها و صحراهای آفریقا و بیابانهای پراکنده وارد شدند و به سیر دریاها پرداختند، و به درون جزایر دور دست نفوذ کردند، و از این طریق هم ثروت فراوانی بدست آوردند و هم شهرت جهانی به علاوه به علم و دانش بشری خدمات قابل ملاحظه‏ای کردند. و به گفته شاعر:
چو ترسی به امری بیندازد خویش - در آن و بپیرای تشویق خویش ‏
دو دل بودن و خود نگه داشتن - بسی سخت‏تر می‏کند قلب ریش(364)

آری این یک واقعیّت است که تردیدها و دودلی‏ها و ترس از عواقب خطرناک یک کار غالباً بیش از خود آن انسان را رنج می‏دهد.
در زبان عرب ضرب‏المثلهای جالبی در این زمینه دیده می‏شود از جمله:
امّ المقتول تنام و امّ المهدّد لاتنام؛ مادر مقتول به خواب می‏رود، ولی مادر کسی که تهدید به مرگ شده به خواب نمی‏رود!
و نیز گفته‏اند: کلّ أمر من خیر أو شَرّ فسماعه أعظم من عیانه؛ هر کار خیر و شَرّی شنیدنش از دیدنش بزرگتر است.(365)
یکی دیگر از طرق درمان جُبن و ترس، پاک بودن و پاک زیستن است؛ زیرا افراد آلوده غالباً از نتیجه اعمال خود بیمناکند و از آنجا که اعمال آنها روزی آفتابی و برملا می‏شود در هراسند، به همین دلیل در حدیث معروف علوی آمده است: ما أشجع البری و أجبن المریب؛ چه شجاع است انسان پاکدامن و چه ترسوست انسان مسئله‏دار!(366)
در حدیث دیگری از همان حضرت می‏خوانیم: لو تمیّزت الأشیاء لکان الصّدق مع الشّجاعة و کان الجُبن مع الکذب؛ اگر اشیاء از هم جدا شوند (و گروه‏بندی گردند) صدق و راستی همراه شجاعت خواهد بود و ترس همراه دروغ!(367)