تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

ریشه و نشانه‏های بُخل‏

ریشه اصلی این رذیله اخلاقی، مانند بسیاری از رذایل دیگر، ضعف مبانی ایمان و معرفةاللّه است. کسی که خداوند را بر همه چیز قادر می‏داند و معتقد است که ریشه تمام خیرات و برکات، ذات پاک حق تعالی است، باید به طور قطع به وعده‏های الهی در مورد آثار مادی و معنوی انفاق در راه خدا اعتقاد داشته باشد که با این اعتقاد، امکان ندارد گرفتار این خوی زشت گردد.
امام امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏فرمایند: البخل بالموجود سوءالظنّ بالمعبود؛ بُخل ورزیدن نسبت به آنچه انسان دارد، به خاطر سوءظن به خداست (سوءظن به وعده‏های او و قدرتش بر همه چیز).(635)
در حدیث دیگری از امام صادق علیه السّلام آمده است ان کان الخلف من اللّه عزّوجلّ حقّاً فالبخل لماذا؛ اگر جانشینی از سوی خداوند متعال، حق است؛ پس بُخل برای چیست؟(636)
در کتاب فقه‏الرضا آمده است: ایّاکم و البخل فانّها عاهة لاتکون فی حرّ و لامؤمن انّها خلاف الایمان؛ از بُخل بپرهیزید؛ زیرا بُخل آفتی است که در انسان آزاده و باایمان هرگز نخواهد بود، بُخل خلاف ایمان است.(637)
در حدیث قدسی از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم آمده است که خداوند می‏فرماید: یا عبدی أتبخلنی أم تظنّ أنّی عاجز غیر قادر علی اثابتک(638)؛ بنده من! آیا نسبت به من بُخل می‏ورزی یا مرا متهم می‏سازی یا گمان می‏کنی که من عاجزم و توانایی ندارم به تو پاداش دهم.
آری! آزادگان و مؤمنان و آنهایی که به وعده‏های الهی، دلگرم و مطمئن هستند و آنهایی که قدرت خدا را بر هرگونه پاداش، باور کرده‏اند، هرگز هنگام انفاق در راه خدا، دستشان نمی‏لرزد و بُخل را راه وصول به بی‏نیازی می‏دانند؛ بلکه تا آنجا که در توان دارند، به بندگان خدا، جود و بخشش می‏کنند و عوض را از کسی می‏طلبند که هم سخاوتمند است و هم از همه چیز آگاه و هم بر همه چیز قادر.
از نشانه‏های دیگر بُخل آوردن عذرهای گوناگون، برای خودداری از کمک به دیگران است. بخیلان برای پوشاندن رذیله اخلاقی خود در برابر مردم، به عذرهای واهی متوسل می‏شوند و حتی گاهی با همین عذرها، خود را فریب می‏دهند؛ مثلاً با این که پول فراوانی دارد، اما حاضر نیست مقدار کمی از آن را ببخشد یا این که وام دهد؛ بلکه به عذرهایی مانند این که شاید برایم مشکلی پیش آید یا احتمال دارد فرزندم بیمار شود و یا احتمال دارد میهمانهایی برایم بیایند یا در آینده وضع بازار از نظر اقتصادی به کسادی گراید، متوسل می‏گردد.
امام علی بن ابیطالب علیه السّلام در این رابطه می‏فرمایند: ألبخیل متحجّج بالمعاذیر و التّعالیل؛ شخص بخیل متوسل به عذرها و علتهای (واهی) می‏شود.(639)
در جای دیگر نیز می‏فرمایند: کثرة العلل آیة البخل؛ کثرت تعلّل و عذرهای واهی، نشانه بُخل است.(640)
از نشانه‏های دیگر افراد بخیل، پوشاندن نعمتهاست. آنها به بهانه‏های مختلف سعی دارند، نعمتهای خدادادشان را از دید مردم دور نگه دارند، مبادا کسی از آنها تقاضایی کند. البته در بسیاری از اوقات پوششهای کاذبی از قبیل چشم زخم مردم و تنگ‏نظریها به احتمال بروز خطر برای آن درست می‏کنند.
نشانه دیگر بُخل آن است که هر گاه در راه خدا چیزی را انفاق کند، سخت نارحت می‏شود؛ گویی بار سنگینی بر دوش او نهاده و یا عزیزی از عزیزانش از دست رفته است.