تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

16 : غفلت و بی‏خبری‏

اشاره :
غفلت دارای مفهوم وسیع و گسترده‏ای است که هرگونه بی‏خبری از شرایط زمان و مکانی (که انسان در آن زندگی می‏کند) و از واقعیت‏های فعلی و آینده و گذشته خویش و از صفات و اعمال خود و از پیامها و آیات حق و همچنین هشدارهایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی، به انسان‏ها می‏دهد را شامل می‏شود.
بی‏خبری از این واقعیت‏ها و نداشتن موضع‏گیری صحیح در برابر آنها، خطر بزرگی، برای سعادت انسان‏ها است؛ خطری که هر لحظه ممکن است، دامان انسان را بگیرد و او را به کام نیستی فروبرد، خطری که می‏تواند زحمات سالیان دراز عمر انسان را در یک لحظه برباد دهد.
شاید بارها، شنیده باشیم که فلان شخص با زحمت بسیار، اموال و سرمایه‏های عظیمی به دست آورده بود؛ اما بر اثر یک لحظه غفلت آتش‏سوزی عظیمی به وجود آمد که تمام آنها را در کام خود فروبرد؛ انسان نیز در مسیر سعادت چنین است. ممکن است، افتادن در دام غفلت در یک لحظه کوتاه، سرمایه‏های معنوی او را مبدل به خاکستر حسرت کند.
به همین دلیل علمای اخلاق، بحث‏های وسیعی درباره غفلت و ذُکر و بیداری (که نقطه مقابل آن است) در کتاب‏های خود آورده‏اند و از عواملی که می‏تواند پرده‏های غفلت را کنار نزند و انسان را از خواب غفلت بیدار کند، بحث نموده‏اند.
با این مقدمه، به قرآن مجید مراجعه می‏کنیم و اهمّیّتی را که این کتاب بزرگ آسمانی بر این امر قائل شده، در آیات زیر مورد بررسی قرار می‏دهیم:
1- ولقد ذرأنا لجهنّم کثیراً من الجنّ و الانس لهم قلوب لایفقهون بها و لهم أعین لایبصرون بها و لهم آذان لایسمعون بها اولئک کالأنعام بل هم أضلّ اولئک هم الغافلون (سوره اعراف، آیه 179)
2- و أقترب الوعد الحقّ فاذا هی شاخصة أبصار الّذین کفروا یا ویلنا قد کنّا فی غفلة من هذا بل کنّا ظالمین (سوره انبیا، آیه 97)
3- و اصبر نفسک مع الّذین یدعون ربّهم بالغداة والعشیّ یریدون وجهه و لاتعد عیناک عنهم ترید زینة الحیاة الدّنیا و لاتطع من أغفلنا قلبه عن ذکرنا وأتّبع هواه و کان أمره فرطاً (سوره کهف، آیه 28)
4- انّ الّذین لایرجون لقائنا و رضوا بالحیاة الدّنیا واطمأنّوا بها و الّذین هم عن آیاتنا غافلون اولئک مأواهم النّار بما کانوا یکسبون (سوره یونس، آیه 7 و 8)
5- یعلمون ظاهراً من الحیاة الدّنیا و هم عن الآخرة هم غافلون (سوره روم، آیه 7)
6- سأصرف عن آیاتی الّذین یتکبّرون فی الأرض بغیر الحقّ و ان یروا کلّ آیة لایومنوا بها و ان یروا سبیل الرّشد لایتّخذوه سبیلاً الغیّ یتّخذوه سبیلاً ذلک بأنّهم کذّبوا بآیاتنا و کانوا عنها غافلین (سوره اعراف،آیه 146)
7- فانتقمنا منهم فأغرقناهم فی الیمّ بأنّهم کذّبوا بآیاتنا و کانوا عنها غافلین (سوره اعراف،آیه 136)
8- فاذا رکبوا فی الفلک دعوا اللّه مخلصین له الدّین فلّما نجّاهم الی البرّ اذاهم یشرکون (سوره عنکبوت،آیه 65)
9- و من یعش عن ذکرالرّحمان نقیّض له شیطاناً فهو له قرین (سوره زخرف،آیه 36)
10- انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکّروا فاذاهم مبصرون (سوره اعراف،آیه 201)
11- لقد کنت فی غفلة من هذا فکشفنا عنک غطآئک فبصرک الیوم حدید (سوره ق،آیه 22)
12- و أنذرهم یوم الحسرة اذ قضی‏الأمر و هم غفلة و هم لایؤمنون (سوره مریم،آیه 39)
ترجمه :
1- به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم، آنها دل‏ها (عقل‏ها)یی دارند که با آن (اندیشه نمی‏کنند و) نمی‏فهمند و چشمانی که با آن نمی‏بینند و گوشهایی که با آن نمی‏شنوند؛ آنها همچون چهارپایانند، بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند. (زیرا با داشتن همه‏گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند!)
2- و وعده حق (قیامت) نزدیک می‏شود، در آن هنگام چشم‏های کافران از وحشت، از حرکت بازمی‏ماند، (می‏گویند) ای وای! بر ما که از این (جریان) در غفلت بودیم؛ بلکه ما ستمکار بودیم!
3- با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می‏خوانند، و تنها رضای او را می‏طلبند! و هرگز به خاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم، اطاعت مکن! همان‏ها که از هوای نفس پیروی کردند و کارهایشان افراطی است.
4- آنها که ایمان به ملاقات ما (و روز رستاخیز) ندارند و به زندگی دنیا خشنود شدند و بر آن تکیه کردند و آنها از آیات ما غافلند - (همه) آنها جایگاهشان آتش است، به خاطر کارهایی که انجام می‏دادند!
5- آنها فقط ظاهری از زندگی دنیا را می‏دانند و از آخرت (و پایان کار) غافلند!
6- به زودی کسانی را که در روی زمین به ناحق تکبّر می‏ورزند، از (ایمان به) آیات خود منصرف می‏سازم! آنها چنانند که اگر هر آیه و نشانه‏ای را ببینند، به آن ایمان نمی‏آورند. اگر راه هدایت را ببینند آن را، راه خود انتخاب نمی‏کنند و اگر راه گمراهی را ببینند آن را، راه خود انتخاب می‏کنند! (همه اینها) به خاطر آن است که آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند!
7- سرانجام از آنها انتقام گرفتیم و آنان را در دریا غرق کردیم، زیرا آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند.
8- هنگامی که سوار بر کِشتی شوند، خدا را با اخلاص می‏خوانند (و غیر او را فراموش می‏کنند)؛ اما هنگامی که خدا آنان را به خشکی رساند و نجات داد، باز مشرک می‏شوند!
9- و هر کس از یاد خدا روی‏گردان شود، شیطان را به سراغ او می‏فرستیم؛ پس همواره قرین اوست!
10- هنگامی که پرهیزگاران، گرفتار وسوسه‏های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‏افتند و (در پرتو یاد او، راه حق را می‏بینند و) ناگهان بینا می‏گردند!
11- (به او خطاب می‏شود) تو از این صحنه (و دادگاه بزرگ) غافل بودی و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم و امروز چشمت کاملاً تیزبین است!
12- آنان را از روز حسرت (روز رستاخیز که برای همه مایه تأسف است) بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می‏یابد و آنها در غفلتند و ایمان نمی‏آورند!