تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

17 : بخل و امساک‏

اشاره :
نعمتها و مواهبی که پروردگار در اختیار انسان‏ها گذاشته، در بسیاری از موارد، بیش از نیاز آنهاست، به گونه‏ای که می‏توانند دیگران را نیز در آن سهیم کنند، بدون آن که زیانی به زندگی خودشان برسد؛ ولی گروهی به خاطر صفت رذیله بخل از این کار امتناع ورزیده و هیچ کس را در این مواهب خدادادی سهیم نمی‏کنند. گاه نیز با نمایش ثروت و قدرت به محرومان، نمک بر جراحات قلبشان پاشیده و گویی از این کار زشت و غیرانسانی خویش لذّت هم می‏برند.
گاه این صفت انحصارطلبی و خودبرتربینی و حرص و آز نیز آمیخته شده و زشتی آن را چند برابر می‏کند.
اگر نگاهی به جهان آفرینش بیندازیم، همه جا سخاوت و انفاق و بذل و بخشش را مشاهده می‏کنیم. خورشید دائم می‏سوزد و بخشی از وجودش را تبدیل به نور و حرارت می‏کند و آن را به تمام منظومه شمسی می‏رساند و با نور و گرمای خود به همه مخلوقات، زندگی می‏بخشد.
زمین با انواع مواهبی که در دل دارد، از مواد غذایی گرفته تا معادن گران‏بها و آب‏های زیرزمینی، همه را رایگان در اختیار بشر نهاده و سخاوتمندانه انسان را یاری می‏دهد. سایر موجودات جهان نیز هر کدام دستهای سخاوتمند خود را سوی انسان‏ها گشوده‏اند تا سخاوت خویش را نشان دهند.
علاوه بر عالم کبیر در عالم صغیر؛ یعنی، وجود یک انسان نیز همین مسئله حکم‏فرماست. قلب، دستگاه تنفس، معده، چشم، گوش، دست و پا هیچ کدام تنها برای خودشان کار نمی‏کنند و هرگز در خدمت به سایر اجزاء بدن، بخل نمی‏ورزند، بلکه آنچه را که دارند سخاوتمندانه در میان خود و تمام سلولهای بدن تقسیم می‏کنند.
در جهانی که همه جا سخاوت حکم‏فرماست، آیا جایی برای انسان بخیل وجود دارد؟ آیا ناهماهنگی با عالم هستی او را به فساد و مرگ نمی‏کشاند؟
روی این اصل، نکوهش بخل و مدح و ستایش سخاوت به طور گسترده در آیات و روایات اسلامی به چشم می‏خورد که در آنها جود و سخاء به عنوان یکی از بارزترین صفات فعلی الهی و یکی از ویژگی‏های پیشوایان معصوم علیه السّلام معرفی شده است.
با این اشاره، به آیات قرآنی بازمی‏گردیم و بازتاب گسترده بخل و سخاوت را در بخشی از آیات قرآن مورد بررسی قرار می‏دهیم.
1- انّ قارون کان من قوم موسی فبغی علیهم و آتیناه من الکنوز ما انّ مفاتحه لتنوء بالعصبة اولی القوّة قال له قومه لاتفرح انّ اللّه لایحبّ الفرحین و ابتغ فیما أتاک اللّه الدّار الآخرة و لاتنس نصیبک من الدّنیا و أحسن کما أحسن اللّه الیک و لاتبغ الفساد فی الأرض انّ اللّه لایحبّ المفسدین. (سوره قصص، آیات 76 تا 77)
2- انّا بلوناهم أصحاب الجنّة اذ أقسموا لیصرمنّها مصبحین و لایستثنون فطاف علیها طائف من ربّک و هم نائمون فأصبحت کالصّریم (سوره قلم، آیات 17 تا20)
3- و منهم من عاهد اللّه لئن آتانا من فضله لنصّدّقنّ و لنکوننّ من الصّالحین - فلمّا آتاهم من فضله بخلوا به و تولّوا و هم معرضون فاعقبهم نفاقاً فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما أخلفوا اللّه ما وعدوه و بما کانوا یکذبون (سوره توبه، آیات 75 تا 77)
4- و لایحسبنّ الّذین یبخلون بما آتاهم اللّه من فضله هو خیراً لهم بل هو شَرّ لهم سیطوّقون ما بخلوا به یوم القیامة و للّه میراث السّماوات و الأرض و اللّه بما تعملون خبیر (سوره آل‏عمران، آیه 180)
5- الّذین یبخلون و یأمرون النّاس بالبُخل و یکتمون ما آتاهم اللّه من فضله و أعتدنا للکافرین عذاباً مهیناً (سوره نساء، آیه 37)
6- و أمّا من بخل و استغی و کذّب بالحسنی فسنیسّره للعسری (سوره اللیل، آیات 8 تا 10)
7- ها أنتم هؤلاء تدعون لتنفقوا فی سبیل اللّه فمنکم من یبخل و من یبخل فانّما یبخل عن نفسه و اللّه الغنیّ و أنتم الفقراء و ان تتولّوا یستبدل قوماً غیرکم ثمّ لایکونوا أمثالکم (سوره محمّد، آیه 38)
8- ...و من یوق شحّ نفسه فاولئک هم المفلحون (سوره‏تغابن،آیه‏16و سوره حشر، آیه 9)
9- والّذین اذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواماً (سوره فرقان، آیه 67)
10- قل لو أنتم تملکون خزائن رحمة ربّی اذاً لأمسکتم خشیة الانفاق و کان الانسان قتوراً (سوره اسراء، آیه 100)
ترجمه :
1- قارون از قوم موسی بود، امّا بر آنان ستم کرد، ما آن قدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهای آن برای یک گروه زورمند مشکل بود! (به خاطر آورید) هنگامی را که قومش به او گفتند: این همه شادی مغرورانه مکن که خداوند شادی‏کنندگان مغرور را دوست نمی‏دارد!- و در آنچه خداوند به تو داده، سرای آخرت را جستجو کن و بهره‏ات را از دنیا فراموش مکن و همان‏گونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن و هرگز در زمین به دنبال فساد مباش که خدا مُفسدان را دوست ندارد.
2- ما آنها را آزمودیم، همان‏گونه که صاحبان باغ را آزمایش کردیم، هنگامی که سوگند یاد کردند که میوه‏های باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچینند - و هیچ از آن استثنا نکنند - امّا عذابی فراگیر (شب هنگام) بر (تمام) باغ آنها فرود آمد، در حالی که همه در خواب بودند و آن باغ سرسبز مانند شب سیاه ظلمانی شد!
3- بعضی از آنها با خدا پیمان بسته بودند که: اگر خداوند ما را از فضل خود، روزی دهد، قطعاً صدقه خواهیم داد و از صالحان (و شاکران) خواهیم بود! - امّا هنگامی که خدا از فضل خود به آنها بخشید بخل ورزیدند و سرپیچی کردند و روی برتافتند - این عمل، (روح) نفاق را تا روزی که خدا را ملاقات کنند، در دل‏هایشان برقرار ساخت، این به خاطر آن است که از پیمان الهی تخلّف جستند، و به خاطر آن است که دروغ می‏گفتند.
4- کسانی که بخل می‏ورزند و آنچه را که خدا از فضل خویش به آنان داده، انفاق نمی‏کنند این کار به سود آنهاست؛ بلکه برای آنها شَرّ است، به زودی در روز قیامت آنچه را نسبت به آن بخل ورزیدند، همانند طوقی بر گردنشان می‏افکنند و میراث آسمانها و زمین، از آن خداست و خداوند، از آنچه انجام می‏دهید آگاه است.
5- آنها کسانی هستند که بخل می‏ورزند و مردم را به بخل دعوت می‏کنند و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده کتمان می‏نمایند (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته) و ما برای کافران عذاب خوارکننده‏ای آماده کرده‏ایم.
6- امّا کسی که بخل ورزد و (از این راه) بی‏نیازی طلبد؛- و پاداش نیک الهی را انکار کند - به زودی او را در مسیر دشواری قرار می‏دهیم.
7- آری! شما همان گروهی هستید که برای انفاق در راه خدا دعوت می‏شوید، بعضی از شما (بخل) ورزد، نسبت به خود بخل کرده است و خداوند بی‏نیاز است و شما همه نیازمندید و هرگاه سرپیچی کنید؛ خداوند گروه دیگری را جای شما می‏آورد؛ پس آنها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندان در راه خدا انفاق می‏کنند.)
8-...و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند!
9- و کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می‏نمایند و نه سخت‏گیری، بلکه در میان این دو حدّ اعتدال دارند.
10- بگو: اگر شما مالک خزائن رحمت پروردگار من بودید، در آن صورت، (به خاطر تنگ‏نظری) امساک می‏کردید؛ مبادا انفاق مایه تنگ‏دستی شما شود و انسان تنگ‏نظر است!