تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

12 : خود باختگی و توکّل بر خدا

اشاره :
در بسیاری از آیات قرآن مجید و روایات اسلامی و سرگذشت انبیا و اولیا و صالحان و در کتب علمای اخلاق و ارباب سیر و سلوک روی مسئله توکّل به عنوان یک فضیلت مهمّ اخلاقی که بدون آن نمی‏توان به مقام قرب الهی رسید، یاد شده است.
منظور از توکّل سپردن کارها به خدا، و اعتماد بر لطف اوست، زیرا توکّل از مادّه وکالت به معنی انتخاب وکیل نمودن و اعتماد بر دیگری کردن است، بدیهی است هر قدر وکیل توانایی بیشتر و آگاهی فزون‏تر داشته باشد شخص موکّل احساس آرامش بیشتری می‏کند، و از آنجا که علم خدا بی‏پایان و تواناییش نامحدود است هنگامی که انسان توکّل بر او می‏کند آرامش فوق‏العاده احساس می‏کند، در برابر مشکلات و حوادث مقاوم می‏شود، و از دشمنان نیرومند و خطرناک نمی‏هراسد، در سختیها خود را در بن بست نمی‏بیند و پیوسته راه خود را به سوی هدف ادامه می‏دهد.
انسانی که بر خدا توکّل دارد هرگز احساس حقارت و ضعف نمی‏کند بلکه به اتّکای لطف خدا و علم و قدرت بی‏پایان او خود را پیروز و فاتح می‏بیند و حتّی شکستهای منطقی او را مأیوس نمی‏سازد.
هرگاه توکّل به مفهوم صحیح کلمه در جان انسان پیاده شود به یقین امید آفرین، بروبخش و باعث تقویت اراده و تحکیم مقاومت و پایمردی است.
مسئله توکّل در زندگی انبیای بزرگ الهی درخشش فوق‏العاده‏ای دارد، بررسی آیات قرآنی در این زمینه نشان می‏دهد که آنها همیشه در برابر مشکلات طاقت‏فرسا خود را زیر سپر توکّل قرار می‏دادند، و یکی از دلایل مهمّ پیروزی آنها داشتن همین فضیلت اخلاقی بوده است.
با این اشاره به آیات قرآن بازمی‏گردیم و با توجّه به ترتیب تاریخی سرگذشت انبیا مسئله توکّل را در زندگی آنان مورد بررسی قرار می‏دهیم (از نوح علیه السّلام شروع کرده به پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم پایان می‏دهیم):
1- واتل علیهم نبأ نوح اذ قال لقومه یا قوم ان کان کبر علیکم مقامی و تذکیری بآیات اللّه فعلی اللّه توکّلت فأجمعوا أمرکم و شرکائکم ثمّ لایکن أمرکم علیکم غمّة ثمّ اقضوا الیّ و لاتنظرون (سوره یونس، آیه 71)
2- انّی توکّلت علی اللّه ربّی و ربّکم (سوره هود، آیه 56)
3- ربّنا انّی أسکنت من ذرّیّتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرّم ربّنا لیقیموا الصّلوة فاجعل أفئدة من النّاس تهوی الیهم و ارزقهم من الّثمرات لعلّهم یشکرون (سوره ابراهیم، آیه 37)
4- ...ان ارید الّا الاصلاح مااستطعت و ما توفیقی الّا باللّه علیه توکّلت و الیه انیب (سوره هود، آیه 88)
5- و قال یا بنیّ لاتدخلوا من باب واحد و ادخلوا من ابواب متفرّقة و ما اغنی عنکم من اللّه من شی‏ء ان الحکم الّا اللّه علیه توکّلت و علیه فلیتوکّل المتوکّلون (سوره یوسف، آیه 67)
6- و قال موسی یا قوم ان کنتم آمنتم باللّه فعلیه توکلّوا ان کنتم مسلمین فقالوا علی اللّه توکّلنا ربّنا لاتجعلنا فتنة لقوم الظّالمین (سوره یونس، آیه 84 و 85)
7- و لمّا برزوا لجالوت و جنوده قالوا ربّنا أفرغ علینا صبراً و ثبّت أقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین (سوره بقره، آیه 250)
8- فان تولّوا فقل حسبی اللّه لا اله الّا هو علیه توکّلت و هو ربّ العرش العظیم (سوره توبه، آیه 129)
9- و مالنا ألّا نتوکّل علی اللّه و قد هدانا سبلنا و لنصبرنّ علی ماآذیتمونا و علی اللّه فلیتوکّل المتوکّلون (سوره ابراهیم، آیه 12)
10- ...و من یتوکّل علی اللّه فهو حسبه... (سوره طلاق، آیه 3)
ترجمه :
1- سرگذشت نوح را بر آنها بخوان! در آن هنگام که به قوم خود گفت: ای قوم من! اگر تذکّرات من نسبت به آیات الهی، بر شما سنگین (و غیرقابل تحمّل) است، (هر کار از دستتان ساخته است بکنید) من بر خدا توکّل کرده‏ام! فکر خود و قدرت معبودهایتان را جمع کنید، سپس هیچ چیز بر شما پوشیده نماند (تمام جوانب کارتان را بنگرید) سپس به حیات من خاتمه دهید و (لحظه‏ای) مهلتم ندهید!
2- من، بر اللّه که پروردگار من و شماست توکّل کرده‏ام!
3- پروردگارا! من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بی‏آب و علفی، و در کنار خانه‏ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپادارند، تو دلهای گروهی از مردم را متوجّه آنها ساز، و از ثمرات به آنها روزی ده، شاید آنها شُکر تو را به جای آورند!
4- من جز اصلاح - تا آنجا که در توانایی دارم - نمی‏خواهم! و توفیق من جز به (کمک) خداوند نیست. بر او توکّل کردم و به سوی او بازمی‏گردم!
5- و (هنگامی که می‏خواستند حرکت کنند، یعقوب) گفت: فرزندان من! از یک دَر وارد نشوید، بلکه از درهای متفّرق وارد گردید (تا توجّه مردم به سوی شما جلب نشود)! و (من با این دستور) نمی‏توانم حادثه‏ای را که از سوی خدا حتمی است از شما دفع کنم! حکم و فرمان، تنها از آن خداست! (برای پیروزی شما) بر او توکّل کرده‏ام و همه متوکّلان باید بر او توکّل کنند!
6- موسی گفت: ای قوم من! اگر شما به خدا ایمان آورده‏اید، بر او توکّل کنید اگر تسلیم فرمان او هستید! - گفتند: تنها بر خدا توکّل داریم، پروردگارا! ما را مورد شکنجه گروه ستمگر قرار مده!
7- و هنگامی که در برابر جالوت و سپاهیان او قرار گرفتند: پروردگارا! پیمانه شکیبایی و استقامت را بر ما بریز! و قدمهای ما را ثابت بدار! و ما بر جمعیّت کافران، پیروز بگردان!
8- اگر آنها (از حق) روی بگردانند، (نگران مباش!) بگو: خداوند مرا کفایت می‏کند، هیچ معبودی جز او نیست، بر او توکّل کردم، و او صاحب عرش عظیم است!
9- و چرا بر خدا توکّل نکنیم، با اینکه ما را به راه‏های (سعادت) رهبری کرده است، و ما به طور مسلّم در برابر آزارهای شما صبر خواهیم کرد (و دست از رسالت خویش برنمی‏داریم) و توکّل‏کنندگان باید فقط بر خدا توکّل کنند!
10- و هر کس بر خدا توکّل کند کفایت امرش را می‏کند... .