تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 60. ممتحنة آیه 9

آیه
إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُواْ عَلَی‏ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن یَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ‏
ترجمه
جز این نیست که خداوند شما را از دوستی ورزیدن با کسانی نهی می‏کند که به خاطر دین با شما جنگیده و شما را از سرزمین خود بیرون رانده‏اند و یا در اخراج شما همدستی کرده‏اند و هر کس با آنان دوستی ورزد، پس اینان همان ستمکارانند.
نکته ها
امروز که تفسیر این آیه را می‏نویسم، اسرائیل به مناطق مسلمان‏نشین از زمین و آسمان هجوم کرده، آنان را از وطن خود اخراج می‏کند و جمعی را به شهادت می‏رساند. طبق فرمان این آیه بر تمام مسلمانان واجب است که با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کنند و آنان را دوست نگیرند. این آیه نیز از آیات سیاسی قرآن است.
با این که مفهوم این آیه در محتوای آیه قبل بود لیکن برای شفاف بودن روابط، خداوند جداگانه مسئله را طرح کرد.
پیام ها
1- ظلم، حرام است خواه مستقلاً باشد و خواه با حمایت و مشارکت. (آری حامیانِ کفّار حربی، شریک جرم آنها هستند.) «اخرجوکم... ظاهروا علی اخراجکم»
2- حتّی اگر مظلوم شدید، دوستی با کفّار را قطع کنید نه آن که دست از نیکی بردارید. (نهی از دوستی است نه چیز دیگر). «ینهاکم... ان تولّوهم»
3- تجاوز به سرزمین دیگران و بیرون راندن افراد از وطن خود، ممنوع است و می‏توان با این زورگویان، به عنوان جهاد اسلامی مبارزه کرد. «انما ینهاکم عن الّذین... اخرجوکم من دیارکم»
4- به اسم نوع دوستی و انسان دوستی، مسالمت با کفّار حربی ممنوع است. «و من یتولهم فاولئک هم الظالمون»