تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 49. حجرات آیه 17

آیه
یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُواْ قُل لَّا تَمُنُّواْ عَلَیَّ إِسْلاَمَکُم بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ‏
ترجمه
آنان بر تو منّت می‏گذارند که اسلام آورده اند. بگو: اسلام آوردنتان را بر من منّت ننهید، بلکه این خداوند است که بر شما منّت دارد که شما را به سوی ایمان هدایت کرد، اگر راست می‏گویید.
نکته ها
بعضی از مسلمانان مثل طائفه‏ی بنی‏اسد، اسلام آوردن خود را منّتی بر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله می‏دانستند و می‏گفتند: ما با آغوش باز به اسلام روی آوردیم و تو باید قدرشناس ما باشی. این آیه آنان را از این عمل نهی فرمود.
خداوند در این آیه، نعمت ایمان و در آیه‏ی 164 سوره آل‏عمران، فرستادن انبیا و در آیه‏ی 5 سوره قصص، وارث کردن مستضعفان را منّت خود بر مردم شمرده است و این نشان می‏دهد که مهم‏ترین نعمت‏ها، نعمت هدایت الهی، رهبری معصوم و حکومت حقّ می‏باشد.
پیام ها
1- هدایت شدن به اسلام و پذیرش اسلام، نعمت بزرگ الهی و منّتی از جانب خداست. «بل اللَّه یمنّ»
2- خداوند به اسلام و ایمان و عبادت ما احتیاج و نیازی ندارد. «لاتمنّوا علیّ»
3- نشانه‏ی ایمان صادقانه، خود را منّت‏دار خداوند دانستن است، نه منّت گذاشتن بر او. «لاتمنّوا... بل اللَّه یمنّ... ان کنتم صادقین» (مسلمان واقعی خود را طلبکار خدا نمی‏داند.)
4- منّت نهادن بر پیامبر، در حقیقت منّت گذاردن بر خداست. (خداوند پاسخ منّت بر پیامبرش را آنگونه می‏دهد که گویا منّت بر او گذاشته‏اند.) «یمنّون علیک... بل اللَّه یمنّ...»
5 - شما اسلام آوردن خود را منّت می‏گذارید، «یمنّون علیک ان اسلموا» در حالی که خداوند شما را به مرحله‏ی ایمان هدایت فرموده است. «هداکم للایمان»
6- مقصد نهاییِ تکامل انسان، ایمان است، «هداکم للایمان» نه تظاهر به اسلام، زیرا منافقان نیز در ظاهر چنین می‏باشند.