تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 38

آیه
هَآ أَنتُمْ هَؤُلَا ءِ تُدْعَونَ لِتُنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنکُم مَّن یَبْخَلُ وَ مَن یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَآءُ وَإِن تَتَوَلَّوْاْ یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُواْ أَمْثَالَکُم‏
ترجمه
آگاه باشید! این شمایید که برای انفاق در راه خدا دعوت می‏شوید، پس بعضی از شما بخل می‏ورزند و هر کس بخل ورزد، فقط نسبت به خود بخل می‏ورزد و خداوند غنیّ و بی‏نیاز است و شمایید نیازمندان و اگر روی بگردانید، قومی غیر شما را جانشین شما می‏کند که آنان مثل شما (سست ایمان و بخیل) نباشند.
نکته ها
سؤال: در دو آیه قبل فرمود: «لایسئلکم اموالکم» ما از اموال شما چیزی نمی‏خواهیم، در حالی که این آیه مردم را دعوت به انفاق کرده و از آنان چیزی می‏خواهد، این چند آیه را چگونه در کنار هم جمع نماییم؟
پاسخ: مراد از «لایسئلکم اموالکم» آن است که ما در قبال هدایت و ایمانتان چیزی از شما نمی‏خواهیم و یا برای خودمان نیازی به شما نداریم، ولی دعوت به انفاق در این آیه، برای ایجاد عدالت اجتماعی، وحدت، نوع‏دوستی، برطرف کردن کدورت‏ها، کینه‏ها وتبعیض‏هایی است که اگر برطرف نشود، تفاوت طبقاتی به صورت یک عقده و انفجار و انتقام در می‏آید و دعوت به انفاق برای حفظ نظام زندگی خود انسان‏ها است. لذا خداوند می‏فرماید: هر کس بخل ورزد، به ضرر خودش خواهد بود و خداوند از هر جهت غنی و بی‏نیاز است.
در تفاسیر می‏خوانیم که پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله در پاسخ کسی که پرسید: آن قوم دیگر که بخل نمی‏ورزند کیانند؟ حضرت دستی به شانه سلمان زدند و فرمودند: منظور، قوم سلمان (مردم ایران) است، سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر ایمان به ثریّا بسته باشد، گروهی از فارسیان آن را به چنگ می‏آورند.** تفاسیر مجمع‏البیان، المیزان، نمونه، کبیرفخررازی، مراغی، روح المعانی و شبّر.***
در شیوه تربیت باید مراحلی طی شود:
الف) هشدار به مخاطب. «ها أنتم»
ب) درخواست و دعوت. «تدعون...»
ج) توجیه و استدلال. «مَن یبخل فانّما یبخل عن نفسه»
د) تکرار و قاطعیّت. «واللّه الغنی و أنتم الفقراء»
ه) اتمام حجّت و تهدید. «و انّ تتولوا یستبدل...»
پیام ها
1- در تبلیغ، گاهی باید مخاطب را برای شنیدن حساس کرد. «ها أنتم...»
2- تا می‏توانید با دست خود انفاق کنید که وارثان کاری نخواهند کرد. «لتنفقوا»
3- آنچه مورد دعوت الهی است، کار خالصانه است. «لتنفقوا فی سبیل اللّه»
4- مردم را باید به انفاق و کمک به دیگران دعوت کرد، امّا باید آزادشان گذاشت تا با فکر و انتخاب خود گامی بردارند. «فمنکم من یبخل»
5 - کسی که بخل می‏ورزد، گمان می‏کند مردم را از مال خود محروم کرده، در حالی که خودش را از محبوبیّت و عزّت وقرب الهی محروم کرده است. «فانّما یبخل عن نفسه»
6- بخل مربوط به روحیه افراد است و لازمه‏ی آن ثروتمند بودن نیست، چه بسیارند افرادی که سرمایه دارند و بخل ندارند. «فمنکم مَن یبخل»
7- دعوت به انفاق، نشانه‏ی نیاز خداوند نیست. «واللّه الغنی»
8 - در تبلیغ، مخاطبین را مغرور نکنیم. «تدعون لتنفقوا... أنتم الفقراء» (در کنار دعوت به انفاق، بی‏نیازی خدا و فقر و نیازمندی انسان را یادآور می‏شود)
9- در تبلیغ و دعوت، از تملّق مردم پرهیز شود و کرامت احکام الهی حفظ گردد. «تدعون لتنفقوا... و ان تتولوا یستبدل»
10- احکام خداوند تعطیل نمی‏شود، گرچه شما آن را انجام ندهید. «ان تتولّوا یستبدل قوماً غیرکم»
11- همان گونه که تاریخ گذشته درس عبرت است، آینده‏نگری نیز می‏تواند سازنده باشد. «یستبدل قوما غیرکم»
12- ترک انفاق به قدری خطر دارد که ممکن است خداوند ملّت یا رژیمی را قلع و قمع کند. «و ان تتولّوا یستبدل...»
13- برای تربیت و ترغیب، گاهی باید از اهرم تهدید استفاده کرد. «و ان تتولّوا یستبدل»
14- زمین، هرگز از افراد صالح خالی نخواهد ماند. «یستبدل قوماً غیرکم ثمّ لایکونوا امثالکم» (سنّت الهی آن است که زمین خالی از حجّت نباشد.)
15- آنچه برای خداوند مطرح است بندگان مطیع است، من و شما ندارد. «قوما غیرکم ثم لایکونوا امثالکم» (دین الهی برای بقا و استمرار خود، وابسته به هیچ گروه و قوم خاصی نیست.)