تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 46. احقاف آیه 11

آیه
وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِلَّذِینَ آمَنُواْ لَوْ کَانَ خَیْراً مَّا سَبَقُونَآ إِلَیْهِ وَ إِذْ لَمْ یَهْتَدُواْ بِهِ فَسَیَقُولُونَ هَذَآ إِفْکٌ قَدِیمٌ‏
ترجمه
و کسانی که کفر ورزیدند، درباره کسانی که ایمان آورده‏اند، گویند: اگر (اسلام) خوب بود، آنان در پذیرفتن آن بر ما سبقت نمی‏گرفتند. و چون خود هدایت نیافتند، به زودی خواهند گفت: این دروغی سابقه‏دار است.
نکته ها
کفار گمان می‏کنند تنها آنان می‏فهمند و اگر امر مفید و خوبی وجود داشته باشد، پیش از دیگران به آن دست می‏یابند. و چون آنان ایمان نیاورده‏اند، لابد، ایمان امر خوبی نیست!
پس از آنکه پیامبر فرمود: «ما کنت بدعاً من الرسل» رسالت، چیز جدیدی نیست و من پیامبری نوظهور نیستم، دشمنان، دست به تخریب اصل نبوّت زدند و گفتند: «هذا افک قدیم» این دروغی قدیمی و نیرنگی کهن است.
پیام ها
1- کفار، خود را زیرک‏تر از مسلمانان می‏پندارند. «لو کان خیراً ما سبقونا الیه»
2- تبلیغات تحقیرآمیز علیه اسلام و مسلمانان همیشه بوده است. «لو کان خیراً ما سبقونا...»
3- در هدایت قرآن شکی نیست، ولی افراد لجوج و متکبر آن را نمی‏پذیرند.
«و اذ لم یهتدوا»
4- دشمن، همیشه از یک راه وارد نمی‏شود و یک حرف ومنطق ندارد. گاهی می‏گوید: اسلام ارزشی ندارد وگرنه ما قبل از همه می‏پذیرفتیم، «لو کان خیراً ما سبقونا» و گاهی می‏گوید: این مطالب، دروغ کهن و سابقه‏داری بیش نیست. «فسیقولون هذا افک قدیم»
5 - گاهی باید مربّی، افراد تحت تربیت خود را با آشنا کردن به انواع ادعاها و گرایش‏ها و سخنان یاوه و مسموم و دادن پاسخ به آنها، بیمه کند. «قال الّذین کفروا... فسیقولون...»
6- رهبر و مردم باید یاوه‏سرایی‏های مخالفان را پیش‏بینی کنند. «فسیقولون»
7- مخالفان به قدری لجوجند که هم محتوای قرآن را دروغ می‏پندارند و هم تاریخ مصرف گذشته می‏دانند. «هذا افک قدیم»
8 - این‏که قرآن مربوط به زمان پیامبر بوده و به درد امروز نمی‏خورد، شبهه و حرفِ جدیدی نیست، مخالفانِ مدعی فکر و اندیشه در زمان پیامبر نیز، این شبهات و حرف‏های بی‏اساس را می‏گفتند. «هذا... قدیم»
9- زشت بودن افترا و دروغ‏بافی، امری فطری است. حتّی کفار برای شکستن اسلام، آن را افک و افترا می‏نامیدند. «افک قدیم»