تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 58. مجادلة آیه 13

آیه
ءَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُواْ بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُواْ وَ تَابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُواْ الصَّلاةَ وَ آتُواْ الزَّکَاةَ وَأَطِیعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ‏
ترجمه
آیا نگران شدید از این‏که قبل از نجوایتان صدقه دهید؟ پس اکنون که صدقه ندادید و خدا هم لطف خود را بر شما بازگرداند، نماز به پا دارید و زکات بپردازید و خدا و رسولش را اطاعت نمایید و خداوند به آنچه انجام می‏دهید، آگاه است.
نکته ها
«اشفاق» به معنی دلهره و دل‏نگرانی به خاطر از دست دادن چیزی است.**تفسیر المیزان.***
این آیه نشان می‏دهد که پرداخت صدقه، پیش از گفتگوی خصوصی با پیامبر، از ابتدا فرمانی آزمایشی بود تا مؤمنان صادق و عاشق، از دیگران بازشناخته شوند. نه آنکه چون خداوند دید مردم عمل نمی‏کنند، عقب نشینی کرد.
در این آیه، برخی اصحاب پیامبر که به خاطر ترس از بذل مال، به هر اندازه که باشد گفتگو با رسول اللّه‏صلی الله علیه وآله را ترک کردند، مورد عتاب الهی قرار گرفته‏اند.
پیام ها
1- با آنکه نجوا با پیامبر، امری واجب یا مستحب نبود، ولی چون بخل ورزیدند، مورد توبیخ قرار گرفتند. «ءاشفقتم»
2- همه اصحاب پیامبر اکرم مطیع او نبودند. «فاذ لم تفعلوا» (آنان به فرمان صریح «قدّموا بین یدی نجواکم صدقة» عمل نکردند).
3- اگر مستحبّات را انجام نمی‏دهید، حدّاقل در انجام واجبات کوتاهی نکنید. خداوند به کسانی که حاضر به پرداخت صدقه نشدند، می‏فرماید: زکات بدهید. «ءاشفقتم ان تقدموا... صدقات... اتوا الزکاة»
4- توبیخ باید همراه با راه جبران باشد. «ءاشفقتم... تاب اللّه علیکم فأقیموا الصّلاة...»
5 - از کسانی که نافرمانی می‏کنند مأیوس نشوید و با آنان برخورد عادلانه داشته باشید. خداوند از کسانی اطاعت می‏خواهد که در مورد فرمانی دیگر اطاعت نکردند. «لم تفعلوا... أطیعوا اللّه»
6- اهتمام به نماز و زکات، مصالح فوت شده را جبران کنید. «لم تفعلوا... فاقیموا الصّلاة و آتواالزکاة»
7- دین، یک رابطه فردی و شخصی با خدا نیست، رسیدگی به فقرا و اطاعت از فرمان‏های حکومتی پیامبر نیز از احکام دینی است. «فاقیموا الصّلاة و آتوا الزکاة و اطیعوا اللّه و رسوله»
8 - در چگونگی عمل خود دقّت کنیم که خداوند به همه اعمال آگاه است. «واللّه خبیر بما تعملون»