تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 15

آیه
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَآ أَنْهَارٌ مِّن مَّآءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَ أَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِینَ وَ أَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفّیً وَلَهُمْ فِیهَا مِن کُلِ‏ّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ وَسُقُواْ مَآءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعَآءَهُمْ‏
ترجمه
وصف بهشتی که اهل پروا به آن وعده داده شده‏اند، (چنین است:) در آن نهرهایی است از آبی که بدبو شدنی نیست و نهرهایی از شیر که مزه آن دگرگونی ندارد و نهرهایی از شراب که برای نوشندگان لذّت‏بخش است و نهرهایی از عسل مصفّا و ناب. و برای آنان در آنجا هرگونه میوه‏ای موجود است و نیز آمرزشی از طرف پروردگارشان. (آیا اینان) همانند کسانی هستند که در آتش جاودانه‏اند و آبی جوشان، نوشانده می‏شوند، که اندرونشان را متلاشی می‏کند.
نکته ها
آنچه به اجمال در مورد بهشت در آیه دوازده مطرح شد «جنّات تجری»، مشروح آن در این آیه بیان شده است. «فیها أنهار... و أنهار... و أنهار»
انواع نهرهای بهشتی در این آیه مطرح شده، لیکن برای گروه خاصّی در بهشت چشمه‏ای ویژه وجود دارد. «عیناً یشرب بها المقرّبون»**مطفّفین، 28.*** چشمه‏ای که تنها مقرّبان از آن می‏نوشند.
برای هر چیزی کمالی است، کمال آب، بو نداشتن و کمال شیر، تغییر نکردن مزه آن و کمال نوشیدنی‏ها، لذیذ بودن و کمال عسل، خالص بودن آن است.
با توجّه به تکرار کلمه «انهار» می‏توان فهمید که هر یک از شیر و عسل و شراب و آب، دارای چندین نهر است.
امام حسین‏علیه السلام فرمود: مغفرتی که در بهشت نصیب اهل بهشت می‏شود، بهترین نعمت برای آنان است و آنگاه به آیه 72 سوره توبه استناد کردند.**بحار، ج 8، ص‏140.*** «و رضوان من اللّه اکبر»
ممکن است مراد از مغفرت در بهشت، زدودن یاد لغزشها از خاطر بهشتیان باشد تا به یاد لغزشهای دنیوی خود نیفتند و خاطرشان ملول نگردد.**تفسیر راهنما.***
پیام ها
1- در برابر جلوه‏ها و زینت‏های دنیوی که وسیله‏ی ارتکاب برخی گناهان می‏گردد، با بیان جلوه‏ها و زیبایی‏ها و کامیابی‏های بهشت، مردم را به حق دعوت کنید. «مَثَل الجنّة الّتی وعد المتّقون...»
2- کسانی که به خاطر تقوا، از کامیابی‏های زودگذر و نامشروع پروا می‏کنند، به کامیابی پایدار خواهند رسید. «وعد المتقون»
3- امیددادن به سرانجامی نیکو، عامل گرایش به حق و تقواست. «وعد المتقون»
4- تعدّد و تنوّع‏طلبی، خواست طبیعی بشر است. «انهارٌ... انهارٌ»
5 - در بهشت، در کنار نعمت‏های مادّی و جسمانی، نعمت‏های معنوی و روحی نیز هست. «انهارٌ... مغفرة...»
6- نعمت‏های بهشتی از هر گونه آفت و نقص و تغییر به دورند. «غیر آسن... لم یتغیّر طعمه... مصفّی»
7- آب و هوای بهشت، نعمت‏ها را متغیّر و مسموم و بد بو نمی‏کند. «لم یتغیّر...»
8 - نعمت‏هایی را که بهشتیان دریافت می‏کنند، در سایه مغفرت پروردگار است. «مغفرة من ربّهم»
9- در بهشت انواع میوه‏ها، به مقدار وفور وجود دارد. «کلّ الثمرات»
10- در دوزخ، آب جوشان را با زور و ذلّت به کفّار می‏نوشانند. «سقوا»
11- تشویق و تهدید در کنار هم سازنده است. «انهارٌ... ماء حمیماً»
12- معاد، جسمانی است. (شیر و عسل، نشانه کامیابی جسمانی است، چنانکه قطعه قطعه شدن اندرون کفّار بر آن دلالت دارد.) «فقطّع امعائهم»
13- حساب جسم و بدن انسان در قیامت، با جسم و بدن او در دنیا فرق می‏کند.