تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 56. واقعه آیه 88-96

آیه
فَأَمَّآ إِن کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ
فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِیمٍ‏
وَأَمَّآ إِن کَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ
فَسَلاَمٌ لَّکَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ‏
وَأَمَّآ إِن کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّآلِّینَ
فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِیمٍ
وَتَصْلِیَةُ جَحِیمٍ
إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ‏
فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ‏
ترجمه
پس اگر او (محتضر) از مقرّبان باشد.
راحت و رحمت و بهشت پر نعمت، روزی او خواهد بود.
و امّا اگر از اصحاب یمین باشد،
(به او گفته می‏شود:) از طرف اصحاب یمین (که هم فکران تو هستند) به تو سلام باد.
و امّا اگر از تکذیب کنندگان گمراه باشد
با آبی جوشان پذیرایی می‏شود.
و ورود به دوزخ (جزای اوست).
همانا این مطلب، حق و یقینی است.
پس به نام پروردگار بزرگوارت تسبیح کن.
نکته ها
«رَوح» به معنای راحت و آسایش و رحمت است. «ریحان» به گیاهان خوشبو و معطّر گفته می‏شود، همچنین به معنای رزق و روزی نیز آمده است. «تصلیة» از «صَلْی» به معنای چشیدن، بریان شدن و افتادن است.
آغاز این سوره، مردم را به سه دسته تقسیم کرد: «کنتم ازواجاً ثلاثة»: مقرّبان درگاه الهی، اصحاب یمین و اصحاب شمال، پایان سوره نیز سرنوشت این سه گروه را تکرار می‏کند.
هرکس به میزان قرب خود، پاداش دریافت می‏دارد؛ چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ریحان در قبر و بهشت پر نعمت برای آخرت او مقرر می‏شود. البتّه «مقرّبون» با توجّه به آیات 10 و 11، همان پیشتازان در ایمان و عمل صالح می‏باشند. «و السابقون السابقون اولئک المقرّبون»
از اصحاب یمین در لحظه مرگ تنها رفع نگرانی می‏شود تا قیامت پاداش دریافت کنند. ظاهراً مراد از اصحاب یمین کسانی هستند که نامه عملشان به دست راستشان داده می‏شود که در آیات 71 سوره اسراء و 19 سوره حاقّه و 7 سوره انشقاق از آنان با جمله «من اوتی کتابه بیمینه» نام برده است. مراد از اصحاب شمال نیز کسانی هستند که نامه عملشان به دست چپشان داده می‏شود. از امام باقرعلیه السلام روایت شده که منظور از «المکذّبین الضالّین» مشرکان می‏باشند.**تفسیر نورالثقلین.***
برای جمله «سلام لک من اصحاب الیمین» چند معنا بیان شده است:
الف) به اهل بهشت (بدون آنکه شخص معیّنی در کار باشد) گفته می‏شود: سلام بر تو.
ب) بهشتیان به پیامبر درود می‏فرستند، بخاطر زحمات او که آنان را به این مقام رسانده است.
ج) پیامبر به خاطر رستگاری این گروه در خیر و سلامتی است.**تفسیر راهنما.***
در آیه 51 خواندیم: «ثمّ انّکم ایّها الضّالون المکذّبون، لأکلون من شجر من زقّوم» ولی در آیه 92 می‏فرماید: «و امّا ان کان من المکذّبین الضّالین فنزل من حمیم» چرا در آیه اول، ضالّین بر مکذّبین مقدّم شده و در پایان برعکس شده است؟
پاسخ: به نظر می‏رسد که خطاب آیه اول در دنیا است که انسان از انحراف و گمراهی به تکذیب کشیده می‏شود، ولی در آخر سوره مسئله جان دادن مطرح است که آغاز کیفر است و کیفر، از خلاف سنگین آغاز می‏شود، تکذیب مهم‏تر از انحراف است.
در این آیات، لحظات جان دادن سه گروه در کنار هم مطرح شده است تا انسان در این نمایشگاه معنوی، کدام یک را انتخاب کند: «روح و ریحان و جنّة نعیم... نزل من حمیم و تصلیة جحیم»
برای پاداش مقرّبان و اصحاب یمین دلیلی نیامده است، ولی برای کیفر کافران دلیل آمده که چون مکذّب و ضالّ هستند. پس تنبیه، دلیل می‏خواهد ولی در لطف و محبت، کسی سراغ علّت نمی‏رود.**تفسیر کبیر فخررازی.***
امام صادق‏علیه السلام فرمود: پذیرایی با آب جوشان، در برزخ و قبر است و ورود به دوزخ، در قیامت است.**تفسیر نورالثقلین.***
این سوره با یاد معاد آغاز و با نام معاد ختم گردیده است.

پیام ها
1- مقرّبان، پس از جان دادن، بلافاصله به راحت و رفاه می‏رسند. «فروح و ریحان» (حرف «ف» دلالت بر گذشت زمانی اندک می‏کند.)
2- مرگ برای مقرّبان، زمینه‏ساز سه رحمت است: رهایی از غصّه‏ها و سختی‏های دنیا «فروحٌ»، رسیدن به الطاف الهی «ریحان» و رسیدن به کامیابی ابدی. «جنّة نعیم»
3- لحظات احتضار و مرگ و اخبار چگونگی جان دادن مقرّبان، اصحاب یمین و اصحاب شمال را باور کرده و جدّی بگیریم. «انّ هذا لهو حق الیقین»
4- سختی جان دادن کفار و کیفر آنان با حمیم و جحیم، حق و عادلانه است. «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم... انّ هذا لهو حق الیقین»
5 - کیفر یک عمر انحراف و تکذیب، «المکذّبین الضالّین» پذیرایی با نوشیدنی سوزان در جایگاهی آتشین است، «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم» و خداوند از کیفر نابجا منزّه است. «فسبح باسم ربّک...»
6- وجود قیامت و نظام کیفر و پاداش، نشانه ربوبیّت خداوند در جهت تربیت انسان است که ستایش پروردگار را می‏طلبد. «فسبّح باسم ربّک العظیم»