تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 14

آیه
أَفَمَن کَانَ عَلَی بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ کَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُواْ أَهْوَآءَهُم‏
ترجمه
پس آیا کسی که بر دلیل روشنی از طرف پروردگارش است، همچون کسی است که بدی کردارش در نظرش آراسته شده و از هوس‏هایش پیروی کرده است؟
نکته ها
«بیّنه» در اصل به چیزی می‏گویند که میان دو چیز فاصله و جدایی ایجاد می‏کند به گونه‏ای که دیگر هیچ گونه ربط و اتصالی با هم نداشته باشند. به همین خاطر به دلیل روشن و آشکاری که حقّ را از باطل جدا می‏کند «بیّنه» می‏گویند.**تفسیر نمونه.***
پیامبر با منطق و بیّنه به سراغ مردم می‏آید، ولی مردم با خوب پنداشتن راه خود و پیروی از هوس‏های خویش با او برخورد می‏کنند.
رسالت پیامبر اسلام همراه با بیّنه است. آن حضرت از جانب خداوند مأمور است و از پیش خود حرفی ندارد و بر این امر تأکید می‏ورزد. «انّی علی بیّنة من ربّی»**انعام، 57 .***
پیام ها
1- تکیه‏گاه مؤمن، دلیل و برهان است، «بیّنة من ربّه» امّا کفّار به پندار و هوس خویش تکیه دارند. «زیّن له سوء عمله»
2- خودمحوری، نقطه مقابل خدامحوری است. کسی که در برابر دلیل و استدلال تواضع نکند، پیرو هوس‏های خود و دیگران خواهد شد. «بیّنة من ربّه... اتّبعوا اهوائهم»
3- انسان فطرتاً با بدی مخالف است و هر کجا می‏خواهد دست به کار زشتی بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زیبایی می‏زند. «زیّن له سوء عمله»
4- مقتضای ربوبیّت، نشان دادن دلائل روشن است. «بیّنة من ربّه»
5 - بعضی از کارها دارای قبح ذاتی است. یعنی ذات و حقیقت آن عوض نمی‏شود گرچه زیباسازی و تقلّب صورت بگیرد. «زیّن له سوء عمله»
6- انسان برای رسیدن به خواسته‏های نفسانی، کارهای زشت را به گونه‏ای توجیه می‏کند که انجام آن زیبا و پسندیده باشد. «زیّن له سوء عمله و اتبعوا اهوائهم»