تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 58. مجادلة آیه 22

آیه
لَا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَلَوْ کَانُواْ آبَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوَ انَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُوْلَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ أُوْلَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏
ترجمه
هیچ قومی را نمی‏یابی که به خدا و قیامت مؤمن باشند و (در همان حال) با کسی که در برابر خدا و رسولش موضع گرفته است، مهرورزی کنند، حتّی اگر پدران یا پسران یا برادران یا خویشانشان باشند. آنها کسانی هستند که خداوند، ایمان را در دلهایشان ثابت فرموده و با روحی از جانب خویش آنان را تأیید نموده است و آنان را در باغهایی که نهرها از پای (درختان) آنها جاری است، وارد می‏کند در حالی که در آنجا جاودانه هستند، خداوند از آنان راضی است و آنان نیز از او راضی هستند. آنان حزب خدا هستند، آگاه باشید که تنها حزب خدا پیروز و رستگارند.
نکته ها
مقام رضا، بالاتر از مقام تسلیم است، یعنی بنده نه فقط تسلیم مقدّرات الهی و امر و نهی اوست، بلکه در دل نیز به آن راضی است و از سر رضایت آن را می‏پذیرد.
ایمان با کفر سازگار نیست. به نوح درباره‏ی فرزندش گفته می‏شود: «انه لیس من اهلک»**هود، 46.*** هنگامی که برای ابراهیم ثابت شد عموی او منحرف است، از او برائت جست. «فلما تبیّن له انه عدوّ للّه تبرّأ منه»**توبه 114.*** حتّی پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله از استغفار برای مشرکان منع می‏شود. «ما کان للنبی والّذین آمنوا ان یستغفروا للمشرکین ولو کانوا اولی قربی من بعد ما تبین لهم انهم اصحاب الجحیم»** توبه، 113.***
تولّی و تبرّی‏
در سوره مجادله بارها سخن از تولّی و تبرّی مطرح شده است که بیانگر اهمیّت دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خداست:
«تولّوا قوماً غضب اللّه علیهم»، «لاتجد... یوادون من حادّ اللّه»
امام رضاعلیه السلام فرمود: «کمال الدین ولایتنا والبرائة من عدّونا» کمال دین، در پذیرش ولایت ما و دوری از دشمنان ماست.
به امام صادق‏علیه السلام گفتند: فلانی به شما محبت می‏ورزد ولی نسبت به برائت از دشمنان شما ضعیف عمل می‏کند. حضرت فرمودند: دروغ می‏گوید کسی که ادّعای محبت ما را دارد و از دشمن ما دوری نجسته است.** بحار، ج 27، ص 58.***
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «اوحی اللّه الی نبیّ من انبیائه قل للمؤمنین لاتلبسوا لباس اعدایی و لاتطعموا مطاعم اعدایی و لاتسلکوا مسالک اعدایی فتکونوا اعدایی کما هم اعدایی»**وسائل، ج 3، ص 279.*** خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: مانند دشمنان من لباس نپوشند و مانند دشمنان من غذا نخورند و در چگونگی زندگی و رفتار، مانند دشمنان من نباشند، چرا که در این صورت دشمنان من محسوب می‏شوند. هم چنانکه آنان دشمنان من هستند.
در حدیث آمده است: «هل الدین الاّ الحبّ والبغض»**بحار، ج‏65، ص 63.*** آیا دین، جز حبّ و بغض است؟
انواع تأییدهای الهی در قرآن:
تأیید با فرشته خود جبرئیل. «أیّدتک بروح القدس»**مائده، 110.***
تأیید ویژه الهی. «و أیّدهم بروح منه»
تأیید با یاری مؤمنان. «ایّدک بنصره و بالمؤمنین»**انفال، 62.***
تأیید با لشکریان ناپیدای الهی. «أیّده بجنود لم تروها»**توبه، 40 .***
قرآن در چند مورد عبارت «رضی اللّه عنهم و رضوا عنه» را به کار برده است:
1. در مورد راستگویان راست‏کردار: «یوم ینفع الصّادقین صدقهم... رضی اللّه...»**مائده، 119.***
2. در مورد پیشگامان و پیشتازان: «والسّابقون الاولون... رضی اللّه...»**توبه، 100 .***
3. در مورد مؤمنان واقعی: «کتب فی قلوبهم الایمان... رضی اللّه...»
موضع‏گیری در برابر خدا و رسول آن قدر زشت و ناپسند است که چهار بار در قرآن مطرح شده و هر بار با تهدید و غضب الهی همراه بوده است. از جمله در همین سوره آیات 5 ، 20 و 22 که به صورت‏های مختلفی تهدید در پی داشته است مانند:
سرنگون شدن. «کبتوا»
خوار شدن. «فی الاذلین»
مورد بی مهری قرار گرفتن. «لاتجد قوماً... یوادّون من حاد اللّه و رسوله...»
و دخول در آتش و جاودانگی در جهنّم. «من یحادد اللّه... له نار... خالداً...»** توبه، 63.***

پیام ها
1- یک دل، دو دوستی بر نمی‏دارد. دوستی خداوند با دوستی دشمنان دین خدا قابل جمع نیست. «لاتجد قوماً یؤمنون... یوادّون من حادّ اللّه» (در آیه‏ای دیگر داریم: «ما جعل اللّه لرجل من قلبین فی جوفه»**احزاب، 4.*** خداوند در سینه انسان دو دل قرار نداده است.)
2- عیب‏ها را از ریشه برطرف کنید. مودت دشمنان خدا انسان را به گرایش‏های فکری، عملی و اخلاقی به سوی آنان وادار می‏کند، لذا باید ریشه‏ی آن را خشکاند. «لاتجد... یوادّون من حادّ اللّه»
3- در اسلام، روابط و علاقه‏ها باید در شعاع رضای خداوند باشد. «لاتجد قوماً یؤمنون»
4- روابط خانوادگی و خویشاوندی نیز خط قرمز و مرز دارند. «و لو کانوا آبائهم...»
5 - خداوند به خاطر قطع رابطه با چهار گروه از خویشان اگر معاند باشند، (پدر، پسر، برادر و فامیل)، چهار نمونه از لطف خود را بیان کرده است: ایمان، امداد، بهشت و رضوان. «الایمان، ایّدهم، جنّات، رضی اللّه»
6- ارزش ایمان به ثبات آن است وگرنه ایمان‏های مقطعی، موسمی و عاریه‏ای**انعام، 98.*** بسیار است. «کتب فی قلوبهم الایمان»
7- اول ایمان پایدار، بعد امداد و دریافت. «کتب فی قلوبهم الایمان... ایّدهم...»
8 - دین تنها یک رابطه قلبی و فردی میان انسان و خدا نیست، بلکه تعیین کننده روابط اجتماعی است. «لو کانوا آبائهم...»
9- پاداش‏ها منحصر به آخرت نیست، بلکه تثبیت ایمان و امداد الهی، از پاداش‏های الهی در همین دنیاست. «کتب فی قلوبهم... ایّدهم»
10- حزب اللّه، با دشمن خدا دوست نمی‏شود. «لاتجد قوماً... یوادّون من حادّ اللّه... أولئک حزب اللّه»
11- حزب اللّه، نژاد و زبان و منطقه خاص ندارد، بلکه هر مؤمن مقاوم و استوار، جزو حزب اللّه است. «لاتجد قوماً یؤمنون... یوادّون من حادّ اللّه... اولئک حزب اللّه»
12- پیروزی و غلبه‏ای ارزش دارد که همراه با رستگاری و رسیدن به هدف باشد. در جای دیگر می‏فرماید: «ألا انّ حزب اللّه هم الغالبون»**مائده، 56.*** و در اینجا می‏فرماید: «ألا انّ حزب اللّه هم المفلحون»
13- تداوم نعمت، خود یکی از نعمت‏های بهشتی است. «خالدین فیها»
14- این که ما از خدا راضی باشیم یک طرف قضیه است، مهم رضایت خدا از ماست. «رضی اللّه عنهم و رضوا عنه»
15- در قیامت نعمت‏ها دو گونه است: مادّی «جنات...» و معنوی. «رضی اللّه عنهم...» (چنانکه در جای دیگر می‏فرماید: «و رضوان من اللّه اکبر»**توبه، 72.***)