تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 58. مجادلة آیه 18

آیه
یَوْمَ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِیعاً فَیَحْلِفُونَ لَهُ کَمَا یَحْلِفُونَ لَکُمْ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلَی‏ شَیْ‏ءٍ أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ الْکَاذِبُونَ‏
ترجمه
روزی که خداوند همگی آنان را برمی‏انگیزد و برای خداوند سوگند یاد می‏کنند، همانطور که برای شما سوگند یاد می‏کنند و می‏پندارند که آنان بر چیزی (استوار) هستند. بدانید که آنان همان دروغگویانند.
نکته ها
مسئله سوگند دروغ در قیامت، بارها در قرآن آمده است. چنانکه در سوره انعام آیه‏ی 23 می‏خوانیم: «واللّه ربّنا ما کنا مشرکین» با سوگند می‏گویند که ما مشرک نبودیم.
چون سوگند به تدریج انسان را به باور می‏کشاند، لذا باید در برابر سوگند دروغ ایستاد و اجازه نداد که مردم آن را باور کنند. در جمله «الا انهم هم الکاذبون»، کلمات «الا، انّ، هم» همه برای پیشگیری از باور مردم است.
از نشانه‏های منافق در دنیا و آخرت دروغگویی است. در سوره منافقون می‏خوانیم که خداوند گواهی منافقین را درباره حقانیّت پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله دروغ می‏داند. «واللّه یشهد ان المنافقین لکاذبون» و در این آیه، خداوند آنان را در قیامت هم دروغگو می‏داند.
پیام ها
1- اگر دروغگویی برای انسان ملکه و خُلق ثابت و همیشگی شود، حتّی در قیامت هم به دروغ سوگند می‏خورد. «فیحلفون له کما یحلفون لکم»
2- منافقان در دنیای خیالی غوطه‏ور هستند. «یحسبون انهم علی شی‏ء»
3- زندگی منافقان، سراسر دروغ و نادرستی است. «ألا انّهم هم الکاذبون»