تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 56. واقعه آیه 71-74

آیه
أَفَرَءَیْتُمُ النَّارَ الَّتِی تُورُونَ
أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَآ أَمْ نَحْنُ الْمُنْشِئُونَ
نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْکِرَةً وَمَتَاعاً لِّلْمُقْوِینَ
فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ
ترجمه
آیا آتشی را که می‏افروزید، دیده‏اید؟
آیا شما درخت آن را ایجاد کرده‏اید یا ما ایجاد کننده‏ایم؟
ما آتش را وسیله تذکّر (آتش قیامت) و نعمتی برای مسافران قرار داده‏ایم.
پس به نام پروردگار بزرگت تسبیح گوی.
نکته ها
«تورون» از «وری» به معنای خارج کردن چیزی پنهان است، «وراء» یعنی باطن و پشت چیز. به آتشی که در وسائل آتش افروزی نهفته و با جرقه‏زدن بیرون می‏آورند، «ایراء» می‏گویند. در حجاز دو نوع درختی بود که به عنوان دو چوب آتش‏زنه از آن استفاده می‏کردند، همچون جرقه‏ای که از زدن دو سنگ چخماق به دست می‏آید.
«مُقوین» از «قوایه» به معنای بیابان است. به بیابان‏گرد و مسافر، «مقوی‏» گفته می‏شود.
از آیه 47 که تردید در معاد مطرح شد، تا این آیات، خداوند بیش از بیست مرتبه مردم را خطاب کرده و آنان را به فکر و تدبیر در چگونگی به وجود آمدن کشت و آب و آتش و آفرینش انسان دعوت کرده است تا تردید نابجای کافران را برطرف کند.
در این آیات، عناصر چهارگانه آب، خاک، باد و آتش، مطرح شده است که همه تحت فرمان الهی و وسیله‏ای برای شناخت خداوند و پی بردن به قدرت او هستند.
خداوند در این سوره، چهار مرتبه از مردم اقرار گرفته که آیا شما در آفرینش خود، نزول باران، خروج گیاهان و تولید آتش نقشی دارید؟
نیاز به آتش در بیابان، بارزتر از نیاز به آن در محلّ مسکونی است. مسافر در بیابان، برای حفظ خود از سرما، پیدا کردن راه در شب و مقابله با خطر حیوانات وحشی، نیاز به نور و حرارت و آتش دارد.
پیام ها
1- همان خدایی که آتش را از دل چوب و درخت بیرون می‏آورد، مرده‏ها را از دل زمین بیرون می‏آورد. «أفرأیتم النّار التی تورون»
2- خروج آتش از درخت، از دو جهت می‏تواند یادآور قیامت باشد: یکی از جهت خروج انرژی ذخیره شده در آن که در قالب جرقه و آتش بروز می‏کند، دیگر آن که آتش دنیا، انسان را به یاد آتش دوزخ می‏اندازد. «جعلناها تذکرة»
3- خداوند آنچه را برای رفع استبعاد معاد بود ذکر کرد، خواه اثر کند یا نکند. ای پیامبر! وظیفه تو تسبیح خداوند است. «فسبّح باسم ربّک العظیم»