تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 51. ذاریات آیه 56-58

آیه
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ
مَآ أُرِیدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَآ أُرِیدُ أَن یُطْعِمُونِ‏
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ‏
ترجمه
و جن و انس را نیافریدم مگر برای آنکه مرا عبادت کنند.
و من از آنان هیچ رزقی نمی‏خواهم و نمی‏خواهم که به من طعام دهند.
زیرا خداوند است آن روزی رسانِ نیرومندِ استوار.
نکته ها
در حدیثی از امام حسین‏علیه السلام می‏خوانیم: خداوند مردم را نیافرید مگر برای معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت می‏کنند و هر که او را عبادت کند، از بندگی غیر او بی‏نیاز می‏شود.** تفسیر نمونه.***
جنّ، قبل از انسان آفریده شده و دارای تکلیف است. در این آیه نیز نامش قبل از انسان آمده است. «و ما خلقت الجنّ و الانس»
در قرآن، تمام آفرینش بر اساس حق است وهیچ آفریده‏ای باطل نیست، «و ما خلقنا السموات و الارض و ما بینهما الاّ بالحق»** حجر، 85 .*** وهمه‏ی آفریده‏ها در مسیر بهره‏مندی انسان است. «خلق لکم»** بقره، 29.***، «سخّر لکم»**جاثیه، 13.***، «متاعاً لکم»** نازعات، 33.***
و انسان نیز برای هدفی متعالی آفریده شده که راه رسیدن به آن، عبادت خدا است. «و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون» البتّه عبادت معنای عام دارد و به هر کار نیکی که با هدف الهی انجام شود، عبادت گفته می‏شود.
سؤال: در قرآن اهداف دیگری، همچون آزمایش و امتحان، برای آفرینش انسان مطرح شده، آیا آن اهداف با هدفی که در این آیه (56) آمده، هماهنگ است؟
پاسخ: قرآن در آیه دوم سوره مُلک می‏فرماید: «خلق الموت والحیاة لیبلوکم أیّکم أحسن عملا» مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک عمل بهتری دارید. و در آیه دوازدهم سوره طلاق می‏فرماید: «لتعلموا انّ اللّه علی کلّ شی‏ء قدیر» هدف از آفرینش، علم انسان به قدرت الهی است.
در جمع‏بندی این آیات به نتیجه می‏رسیم که هدف اصلی، بندگی خداوند است، لیکن عبادت نیازمند معرفت است که در جمله «لتعلموا» بیان شده است و در عبادت که همان پذیرفتن راه الهی و رها کردن راه‏های غیر الهی است، انسان آزمایش می‏شود که در جمله «لیبکوکم» آمده است.
سؤال: اگر هدف آفرینش بشر عبادت است، پس چرا این هدف بطور کامل تحقق نیافته است؟
پاسخ: بارها خداوند در قرآن فرموده که اگر می‏خواستیم، همه را به اجبار هدایت کرده و به بندگی خود در می‏آوردیم، امّا خداوند بشر را آزاد آفرید، تا آگاهانه و آزادانه، عبادت کند.
سؤال: آیا خداوند به عبادت ما نیازمند است؟
پاسخ: قرآن بارها می‏فرماید: خداوند از هر جهت غنی است، نه تنها از انسان، بلکه از همه هستی بی نیاز است. اگر به ما دستور دادند که منزل خود را رو به آفتاب بسازیم، نباید کسی گمان کند که خورشید به خانه ما نیاز دارد، این ما هستیم که به نور و انرژی آن محتاجیم. در این آیات نیز بی نیازی خداوند بیان شده است: «ما أرید منهم من رزق»
سؤال: اگر خداوند رزّاق است، پس چرا به همه رزق یکسان نمی‏دهد؟
پاسخ: رزّاق بودن یکی از صفات خداوند است، یکی دیگر از صفات او حکیم بودن است. یکسان بودن رزق، امری حکیمانه نیست، بلکه باید تابع تلاش و کوشش انسان‏ها باشد. قرآن می‏فرماید:
«فامشوا فی مناکبها»**ملک، 15.*** از دامنه زمین بالا روید و رزق به دست آورید.
«وابتغوا من فضل اللّه»** جمعه، 10.*** به سراغ کسب و کار و فضل الهی بروید و داد و ستد کنید. چنانکه نباید توقّع داشته باشیم معلّم به همه شاگردان نمره یکسان بدهد، زیرا علاوه بر معلّم بودن و اختیار نمره دادن، حکیم نیز هست و باید میان شاگردان کوشا و بازیگوش، فرق بگذارد.
سؤال: اگر خداوند رزّاق است، قحطی‏ها برای چیست؟
پاسخ: گاهی کمبودها جنبه کیفری دارد، چنانکه قرآن در مورد کیفر بنی‏اسرائیل می‏فرماید: «فبظلم من الّذین هادوا حرّمنا»**نساء، 160.*** به خاطر ظلمی که یهود کردند، بخشی از خوردنی‏ها را بر آنان حرام کردیم.
گاهی جنبه آزمایشی دارد: «و لنبلونّکم بشی‏ء من الخوف و الجوع»**بقره، 155.***ما از طریق گرسنگی و ترس و... شما را آزمایش می‏کنیم.
گاهی جنبه تربیتی دارد: «فاخذناهم بالبأساء... لعلّهم یتضرّعون»** انعام، 42.*** ما برای تضرّع و برگشت آنان به سوی خداوند، آنها را از طریق ناگواری‏ها گوشمالی می‏دهیم.
و گاهی نتیجه قهری برخورد نادرست انسان با طبیعت است، همچون تخریب جنگل‏ها، آلوده ساختن آب رودخانه‏ها و به هم زدن تعادل محیط زیست که در طول زمان، مشکلات بسیاری از جمله قحطی را بدنبال می‏آورد.
اگر ایمان داشته باشیم که رزق از خداست، ریشه‏ی بسیاری از حرص‏ها، بخل‏ها، حیله‏ها، حسدها، کلاهبرداری‏ها و کم فروشی‏ها، در انسان می‏خشکد. «انّ اللّه هو الرّزاق...»
پیام ها
1- جنّ و انس در تکلیف مشترکند. «الجنّ و الانس... لیعبدون»
2- عبادت کردن بشر و الهی شدن مردم مهم است، نه عبادت شدن خداوند. «لیعبدون» (نفرمود: «لأعبد» تا من عبادت شوم.)
3- لازمه‏ی عبادت، معرفت معبود است، پس آفرینش جن و انس برای شناخت حقّ و حرکت در راه خداوند است. «لیعبدون»
4- انسان در معرض غفلت و نسیان است و باید پیوسته هدفش را به او تذکّر داد. «و ذکّر... ما خلقت الجنّ و الانس...»
5 - خداوند بی نیاز است و عبادتی که از جن و انس می‏خواهد، به خاطر احتیاج او نیست بلکه به خاطر رشد آنهاست. «و ما أرید منهم من رزق...»
6- کسی که خودش رزّاق است، چه نیازی به رزق بندگان دارد. «ما أرید منهم من رزق... ان اللّه هو الرّزاق»
7- تمام امکانات و تخصّص‏ها و ابزارها، وسیله و بستر رسیدن به رزق است ولی روزی رسان تنها خداست. «انّ اللّه هو الرّزاق»
8 - خداوند در توان روزی‏رسانی کمبودی ندارد. «هو الرّزاق ذوالقوّة»
9- با گذشت زمان، قدرت روزی رسانی خداوند کمرنگ نمی‏شود. «المتین» («متین» به معنای ثابت و استوار است)