تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 57. حدید آیه 22

آیه
مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَ لِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ
ترجمه
هیچ مصیبتی در زمین و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن که پیش ازآنکه آن را پدید آوریم در لوحی ثبت است، همانا این امر بر خداوند آسان است.
نکته ها
«نبرأها» از «برء» به معنی پدید آوردن است. خداوندی که زمین را پدید آورده و انسان را آفریده است، برای آنها مشکلات و مصائبی نیز قرار داده است، همچون زلزله و قحطی و سیل برای زمین و بیماری و جراحت و مردن برای انسان.
در متون تاریخی آمده است که یزید به اهل بیت امام حسین‏علیه السلام که در دست او اسیر بودند، گفت: مصیبتی که بر شما وارد شد بخاطر عملکرد خود شما بود و آیه 30 سوره شوری را خواند که «ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم...». امام سجادعلیه السلام در پاسخ فرمود: این آیه درباره ما نازل نشده و سپس آیه مورد بحث را قرائت فرمود. یعنی خداوند از پیش مقرّر کرده بود که ما چنین سختی‏ها و مشکلاتی را برای حفظِ دین او تحمّل کنیم.
در حدیث می‏خوانیم: بلاها برای ظالم وسیله ادب و هشدار است، ولی برای مؤمنان وسیله آزمایش و رشد و برای انبیا وسیله دریافت درجات و برای اولیای خدا وسیله‏ی دریافت کرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبیاء درجة و للاولیاء کرامة»**تفسیرنمونه و بحار، ج‏64، ص‏235.***
پیام ها
1- حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله که موجب تخریب منازل و مزارع «مصیبة فی الارض» و یا جراحات و مرگ و میر «فی أنفسکم» می‏شود، بر اساس نظام از پیش پایه‏گذاری شده الهی است، نه اموری تصادفی که از تحت قدرت خداوند خارج باشد. «الاّ فی کتاب من قبل ان نبرأها»
2- هستی، حساب و کتاب دارد و تمام پدیده‏ها، پیش از وقوع، ثبت است. «ما أصاب... الاّ فی کتاب»
3- هیچ حادثه‏ای برای خداوند تازگی ندارد. «فی کتاب من قبل ان نبرأها»
4- از احاطه خداوند بر تمام حوادث طبیعی تعجّب نکنید. «انّ ذلک علی اللّه یسیر»