تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 49. حجرات آیه 13

آیه
یَآ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی‏ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
ترجمه
ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی‏ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست، همانا خدا دانای خبیر است.
نکته ها
بعضی مفسّران این آیه را مرتبط با آیات قبل دانسته و گفته‏اند: چون مسخره و غیبت کردن، برخاسته از روحیّه‏ی خودبرتربینی و تحقیر دیگران است، این آیه می‏فرماید: ملاک برتری و کرامت، تقواست، نه جنس و نژاد.
دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگی‏های بشری و اصل این‏که تقوا ملاک برتری است. البتّه در آیات دیگر قرآن، ملاک‏هایی از قبیل علم، سابقه، امانت، توانایی و هجرت نیز به چشم می‏خورد.
پیام ها
1- مرد یا زن بودن، یا از فلان قبیله وقوم بودن، ملاک افتخار نیست که اینها کار خداوند است. «خلقنا، جعلنا»
2- تفاوت‏هایی که در شکل و قیافه و نژاد انسان‏ها دیده می‏شود، حکیمانه و برای شناسائی یکدیگر است، نه برای تفاخر. «لتعارفوا»
3- کرامت در نزد مردم زودگذر است، کسب کرامت در نزد خداوند مهم است. «اکرمکم عنداللّه»
4- قرآن، تمام تبعیض‏های نژادی، حزبی، قومی، قبیله‏ای، اقلیمی، اقتصادی، فکری، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را مردود می‏شمارد و ملاک فضیلت را تقوا می‏داند. «ان اکرمکم عنداللّه أتقاکم»
5 - برتری‏جویی، در فطرت انسان است و اسلام مسیر این خواسته‏ی فطری را تقوا قرار داده است. «انّ اکرمکم عنداللّه أتقاکم»
6- ادّعای تقوا و تظاهر به آن نکنیم که خدا همه را خوب می‏شناسد. «علیم خبیر»