تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 25

آیه
إِنَّ الَّذِینَ ارْتَدُّواْ عَلَی‏ أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَی‏ لَهُمْ‏
ترجمه
همانا کسانی که پس از آن که راه هدایت برایشان روشن شد به آن پشت کردند، شیطان (رفتار بدشان را) برایشان آراسته و آنان را با آرزوهای طولانی فریفته است.
نکته ها
«سوّل لهم» یا به معنای زیباسازی زشتی‏ها و وارونه نمایاندن واقعیّات است و یا به معنای «تسهیل» و آسان سازی است، یعنی شیطان راه انحراف را برای انسان آسان جلوه می‏دهد.
«أملی‏» یا به معنای مهلت دادن و یا به معنای امداد و یاری رساندن است.
کارهای سراسر شرّ شیطان در قرآن عبارتند از: وسوسه**ناس، 4 و 5.***، امر به فحشا و زشتی‏ها**نور، 21***، زینت دادن کارهای زشت**انفال، 48 و انعام، 43.***، ایجاد ترس و وحشت**آل‏عمران، 175.*** و دشمنی**مائده، 91.***، وعده فقر و تهیدستی**بقره، 268.***، بد قولی و خلف وعده**ابراهیم، 27.***، اسراف**اسراء، 27.*** و بازداشتن از یاد خدا**نساء، 60.***، اختلاف و تفرقه**اسراء، 53 و طه، 20.***، تمرد و نافرمانی**مریم، 44.***، ایجاد شک و تردید**حج، 3.***، شرک و انحراف**نمل، 24 ؛ قصص، 15.*** و آرزوهای طولانی و دراز** محمّد، 25.***.
البتّه قرآن راه درمان و فرار انسان از شیطان را در دو چیز معرّفی می‏کند: یکی آن که به دید دشمن به او بنگرد، «انّ الشّیطان لکم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً»** فاطر، 6.*** دیگر آن که در برابر شرور شیطان، به خداوند پناه ببرد. «و امّا ینزغنّک من الشّیطان نزغ فاستعذ باللّه»**اعراف، 200.*** و گرنه شیطان خارجی، «الشّیطان سوّل لهم» و شیطان درونی، «وکذلک سوّلت لی نفسی»**طه، 96.*** انسان را به هلاکت و نابودی می‏رسانند.
پیام ها
1- توجّه و گوش سپردن به وسوسه‏های شیطان، از آفات ایمان است و سرانجامی جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «انّ الّذین ارتدّوا»
2- ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملی ارتجاعی و قابل سرزنش است. «ارتدّوا علی ادبارهم من بعد ما تبیّن...»
3- راه حق، روشن و واضح است و آگاهی و درک آن مسئولیّت آور. «من بعد ما تبیّن لهم الهُدی»
4- اگر با جلوه‏ها و وسوسه‏ها به جدّیت مبارزه نکنیم، آگاهی و علم به تنهایی کاری از پیش نمی‏برد. «تبیّن لهم الهُدی الشّیطان سوّل لهم»
5 - زیبا جلوه دادن بدی‏ها و آرزوهای طولانی، ابزار کار شیطان است. (هر کس زشتی‏ها را زیبا جلوه دهد، شیطان صفت است) «الشّیطان سوّل لهم و أملی لهم»