تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 60. ممتحنة آیه 4

آیه
قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُواْ لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءآَؤُاْ مِنکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَآءُ أَبَداً حَتَّی‏ تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَمَآ أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن شَیْ‏ءٍ رَّبَّنَا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنَا وَإِلَیْکَ أَنَبْنَا وَإِلَیکَ الْمَصِیرُ
ترجمه
همانا برای شما در (روش) ابراهیم و کسانی که با او بودند، سرمشق و الگوی خوبی است، زیرا به قوم (مشرک) خود گفتند: همانا ما از شما و از آنچه جز خدا می‏پرستید، بیزاریم. ما به (آیین) شما کفر ورزیدیم و میان ما و شما کینه و دشمنی ابدی است، مگر آنکه به خدای یگانه ایمان بیاورید. جز سخن ابراهیم به پدرش که قطعاً برای تو استغفار خواهم کرد و من برای تو (جز دعا و درخواست) مالک چیزی نیستم. پروردگارا بر تو توکّل کردیم و به سوی تو انابه نمودیم و بازگشت ما به سوی تو است.
نکته ها
«اسوة» از «تأسّی» به معنای پیروی کردن الگو و سرمشق قرار دادن است.
با توجّه به آیات قبل که بعضی از مسلمانان به خاطر دریافت حفظ بستگان خود، مخفیانه یا آشکارا با کفّار دوستی و مودّت داشتند، این آیه می‏فرماید: برائت از کفّار و مشرکان را از حضرت ابراهیم و یارانش بیاموزید.
هنگامی که حضرت ابراهیم، پایداری پدر را به کفر و شرک دید و از هدایت او مأیوس شد، از او برائت جست و استغفار برای او، وعده‏ای بود که به پدر داد تا زمینه بازگشت او را فراهم سازد. چنانکه در سوره توبه آیه 114 می‏فرماید: «و ما کان استغفار ابراهیم لابیه الا عن موعدة وعدها ایّاه فلما تبیّن له انّه عدوّ للّه تبرّأ منه»
در قرآن دو مرد و دو زن، به عنوان الگوی مؤمنان معرّفی شده‏اند:
از مردان، یکی حضرت ابراهیم‏علیه السلام، «قد کانت لکم أسوة حسنة فی ابراهیم» و دیگری پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله است. «لکم فی رسول اللّه أسوة حسنة»**احزاب، 21.***
و از زنان، یکی همسر فرعون و دیگری حضرت مریم است(گرچه پیروان حضرت ابراهیم نیز الگو معرفی شده‏اند «قد کانت لکم اسوة فی ابراهیم و الذین معه» که قرآن در آیات 11 و 12 سوره تحریم، آنان را در برابر همسران حضرت نوح و لوط، به عنوان زنانِ الگو معرّفی می‏کند و می‏فرماید: «ضرب اللّه مثلاً للذین آمنوا امرئة فرعون... و مریم ابنت عمران»
البتّه در روایات افراد دیگری همچون امام حسین‏علیه السلام «فلکم فیّ اسوة»**مقتل ابی مخنف، ص 86.*** و حضرت زهراعلیها السلام نیز به عنوان الگو معرفی شده‏اند. چنانکه حضرت مهدی‏علیه السلام می‏فرماید: «و فی ابنة رسول اللّه لی اسوة حسنة»**بحار، ج 53، ص 180.*** دختر رسول خدا، الگوی نیکوی من است.
ویژگی‏های حضرت ابراهیم‏علیه السلام در قرآن:
1. موفّقیّت کامل در امتحان‏های سخت الهی. «فاتمّهنّ»**بقره، 124.***
2. خدمت به مسجد. «طهرّا بیتی»**بقره، 125.***
3. تسلیم خدا بودن. «حنیفاً مسلماً»**آل عمران، 67.***
4. انابه به درگاه خدا و صبور و حلیم بودن. «انّ ابراهیم لاوّاه حلیم»**توبه، 114.***
5. به منزله یک امت بود. «انّ ابراهیم کان امّة»**نحل، 120.***
6. وفادار بود. «ابراهیم الّذی وفّی‏»**نجم، 37.***
7. دلیر و قهرمان بود. «تاللّه لاکیدنّ أصنامکم»**انبیاء، 57.*** به خدا سوگند! برای بت‏های شما نقشه می‏کشم.
8. هجرت و مهاجرت. «انّی مهاجر الی ربّی»**عنکبوت، 26.***
9. گذشت و ایثار داشتن. «فلمّا أسلما و تلّه للجبین»**صافّات، 103.***

پیام ها
1- در تربیت و تبلیغ، ارائه نمونه‏ی عینی و عملی و الگو لازم است. «قد کانت لکم أسوة حسنة»
2- هم انبیا الگو هستند و هم پیروان و تربیت شدگان آن بزرگواران. «أسوة حسنة فی ابراهیم و الّذین معه»
3- گذشت زمان، نقش الگوهای دینی و معنوی را کم رنگ نمی‏کند. حضرت ابراهیم می‏تواند برای امروز ما الگو باشد. «کانت لکم أسوة حسنة فی ابراهیم»
4- بستگانِ منحرفِ الگوها، دلیلی بر ترک آنها نیست. (در قرآن، کلمه «اُسوة» برای پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم به کار رفته است در حالی که عموی هر دو نفر، ناخلف بوده‏اند).
5 - بعضی الگوها نیکو و بعضی زشت هستند. «أسوة حسنة»
6- همگامی، همراهی و هماهنگی فکری و عملی با رهبران الهی لازم است.
«و الّذین معه»
7- صلابت و صراحت در اظهار برائت از مشرکان، یک ارزش است. «اذ قالوا لقومهم انّا بُرءآؤا منکم»
8 - پرونده‏های قومی و روابط اجتماعی نباید مانع اظهار حق شود. «قالوا لقومهم...»
9- محور برائت، شرک و اسباب شرک و دوری از خداست. «برءآؤا منکم و ممّا تعبدون من دون اللّه»
10- برائت باید مکتبی و هدفدار باشد نه انتقامی. «بدا بیننا و بینکم العداوة والبغضاء ابداً حتّی تؤمنوا»
11- برائت تنها با لفظ نیست، «انّا بُرءآؤا» بلکه دارای مرحله لفظی، «کفرنا» مرحله قلبی و مرحله عملی است، «بدا بیننا و بینکم العداوة والبغضاء»
12- ایمان، باید از هرگونه شرک، خالص باشد. «تؤمنوا باللّه وحده»
13- جبهه‏گیری و قاطعیّت در برابر کفر و شرک، به توکّل، نیایش و توجّه به معاد نیاز دارد. «انّا برءآؤا... علیک توکّلنا»
14- معنای توکّل گوشه‏گیری و انفعال نیست، بلکه در کنار اعلام برائت صریح و موضع‏گیری شدید نسبت به مشرکان، توکّل معنا دارد. «انّا برءآؤا... کفرنا... توکّلنا»
15- توکّل داروی رفع نگرانی‏هاست. چون اعلام برائت آن هم با قاطعیّت و صراحت ممکن است آثار سویی را در پی داشته باشد، توکّل لازم است. «انّا برءآؤا منکم... علیک توکّلنا»
16- هر کجا سخنی می‏گویید و تصمیمی از خود نشان می‏دهید، نفس خود را با یاد خدا مهار کنید. «انّا برءآؤا... کفرنا بکم، بدا بیننا و بینکم... ربّنا علیک توکّلنا، و الیک انبنا، و الیک المصیر»
17- توکّل و انابه باید تنها به درگاه خدا باشد. «علیک توکّلنا و الیک انبنا» (کلمه «علیک» و «الیک» مقدّم بر «توکّلنا» و «انبنا» نشانه انحصار است).
18- اولیای خدا، خود را مالک چیزی نمی‏دانند و به خود اجازه نمی‏دهند قانون الهی را عوض کنند. «لا ستغفرّن لک و ما أملک لک من اللّه من شی‏ء»
19- مسیر تمام هستی و مسیر ما به سوی اوست. «الیک انبنا و الیک المصیر»