تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 46. احقاف آیه 21

آیه
وَاذْکُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ‏
ترجمه
و سرگذشت برادر قوم عاد (حضرت هود) را یاد کن، آنگاه که قومش را در منطقه احقاف هشدار داد. در حالی که پیش از او و پس از او هشدار دهندگانی آمده بودند. (او به مردم گفت:) جز خدا را نپرستید که من از عذاب روز بزرگ بر شما می‏ترسم.
نکته ها
«احقاف» از «حقف» به معنای شن روان، نام منطقه‏ای شن‏زار و رمل‏خیز در جنوب عربستان بین یمن، عمان و عدن است که محل سکونت قوم عاد بوده است.** التحقیق فی کلمات القرآن.***
تعبیر به برادر که در مورد پیامبرانی همچون صالح و شعیب و هود آمده است.** هود، 50، 61، 84. *** حضرت هود «اخا عاد»، یا به خاطر وابستگی فامیلی این پیامبران با قوم خود بوده و یا به خاطر انگیزه و سوز برادرانه پیامبران برای هدایت مردم است.
در تفسیر نورالثقلین می‏خوانیم: در زمان معتصم عباسی، برای دسترسی به آب، چاهی را در منطقه بطائنیه عراق حفر کردند. با آنکه چاه عمیقی کندند امّا به آب نرسید و آن را رها کردند. در زمان متوکل باز به حفر چاه پرداختند تا به تخته سنگی سخت رسیدند. هنگامی که آن را شکستند، ناگهان باد سردی وزید و عده‏ای را هلاک کرد. این حادثه عجیب را از امام هادی‏علیه السلام سؤال کردند، آن حضرت فرمود: آنجا سرزمین احقاف و قوم مشرک هود بوده که با وزیدن باد سردی به هلاکت رسیدند.

پیام ها
1- آشنایی با تاریخ گذشتگان و یادآوری حوادث مهم تاریخی، مایه‏ی درس و عبرت است. «واذکر...»
2- انبیا با مردم برخورد برادرانه داشتند. «اخا عاد»
3- در بیان تاریخ، مقدّمات بیهوده را حذف و راز و رمز حرکت‏ها و رشدها و سقوطها را مطرح کنیم. «و اذکر... اذ انذر...»
4- شیوه انبیا در برابر منحرفان، هشدار است. «اذ انذر»
5 - اولین مخاطب انبیا، اطرافیان و قوم خودشان بودند. «قومه»
6- شرایط سخت جغرافیایی و محیطی، مانع کار انبیا نبوده است. «بالاحقاف»
7- از سنّت‏های خداوند، فرستادن پیامبران متعدّد بوده است. «خلت النذر من بین یدیه و من خلفه»
8 - سرلوحه‏ی کار انبیا، دعوت به یکتاپرستی است. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه»
9- بهترین راه دعوت، تذکر به پیامد اعمال و آینده‏نگری است. «انی اخاف علیکم عذاب یوم عظیم»