تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 46. احقاف آیه 10

آیه
قُلْ أَرَءَیْتُمْ إِن کَانَ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَکَفَرْتُم بِهِ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّن بَنِی إِسْرَا ءِیلَ عَلَی‏ مِثْلِهِ فَآمَنَ وَاسْتَکْبَرْتُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ‏
ترجمه
بگو: اگر (این قرآن) از نزد خدا باشد و شما به آن کفر ورزید، در حالی که گواهی از بنی‏اسرائیل، بر همانند آن (یعنی تورات) گواهی داده و ایمان آورده، ولی شما (همچنان) تکبّر ورزیده‏اید، آیا (عاقبت کار را) دیده‏اید؟همانا خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی‏کند.
نکته ها
غرورزدایی در بسیاری از موارد، لازم است. چنانکه قرآن در جایی خطاب به مؤمنان می‏فرماید: هر کس از شما از دین خود برگردد، خداوند دیگرانی را که از شما بهترند خواهد آورد. «یا أیّها الّذین آمنوا من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی اللّه بقوم یحبّهم و یحبّونه»** مائده، 54 *** و در جای دیگر خطاب به زنان پیامبر می‏فرماید: بهانه‏گیری نکنید، اگر پیامبر شما را طلاق دهد، بهتر از شما نصیب او می‏شود. «عسی ربّه اِن طلّقکنّ أن یُبدله أزواجاً خیراً منکنّ»** تحریم، 5. ***
در این آیه نیز خطاب به مشرکان مکّه می‏فرماید: پیش از شما، بنی‏اسرائیل بر حقانیّت تورات گواهی دادند و به آن ایمان آورده‏اند، اگر شما کفر ورزید و از پذیرش آن سر باز زنید، به قرآن ضربه‏ای نمی‏خورد، شما به فکر عاقبت کار خودتان باشید.
اکثر مفسّران گفته‏اند که مراد از «شاهد» در «شهد شاهد»، دانشمند معروف یهود، عبداللّه بن سلام می‏باشد که در جمع یهودیان به حقانیّت اسلام و پیامبر اسلام شهادت داد.
پیام ها
1- انسان باید گاهی در روش و موضع‏گیری‏های خود اندیشه کند، اگر مغرورانه ندای حقّی را نپذیرفته است، برای استکبار خود چه پاسخی خواهد داشت. «أرأیتم»
2- در گفتگو با مخالفان، بر عقاید خود تعصّب نشان ندهید تا زمینه برای بحثِ آزاد فراهم شود. با آنکه پیامبر یقین دارد که قرآن از سوی خداست، باز هم می‏فرماید: «ان کان من عند اللّه»
3- از افرادی که در محیط انحرافی، خطشکن هستند، تجلیل کنیم. «و شهد شاهد»
4- ریشه کفر، استکبار است. «آمن و استکبرتم» (بجای «کفرتم» می‏فرماید: «استکبرتم»)
5 - ایجاد رقابت سالم میان افراد و گروه‏ها در جهت رشد، یک ارزش است. «فآمن و استکبرتم» (آنان ایمان آوردند، شما تکبّر ورزیدید)
6- استکبار در برابر وحی و قرآن، ظلم است. «استکبرتم... القوم الظالمین»
7- ظلم، مانع بصیرت و سبب محروم شدن از الطاف الهی است. «انّ اللّه لا یهدی القوم الظالمین»