تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 4

آیه
فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی‏ إذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّواْ الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنّاً بَعْدُ وَإِمَّا فِدَآءً حَتَّی‏ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِکَ وَلَوْ یَشَآءُ اللَّهُ لَاْنتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَکِن لِّیَبْلُوَاْ بَعْضَکُم بِبَعْضٍ وَالَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ‏
ترجمه
پس هرگاه با کسانی که کافر شدند (در میدان جنگ) روبرو شدید، گردن‏هایشان را بزنید تا آن که آنان را از پا درآورید (و چون در دست شما اسیر شوند) پس آنان را سخت ببندید (تا فرار نکنند) سپس، یا بر آنان منّت نهید (و آزادشان کنید) و یا با گرفتن فدیه و عوض، رهایشان کنید تا جنگ بار سنگین خود را بر زمین نهد. این است (دستور خداوند) و اگر خداوند اراده می‏کرد، (از طریق صاعقه و زلزله و دیگر بلایا) از آن کفّار انتقام می‏کشید، ولی خدا (فرمان جنگ داد) تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید و کسانی که در راه خدا کشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را از بین نمی‏برد.
نکته ها
«أثخنتموهم» از «ثخن» به معنای غلبه کامل و زمین‏گیر کردن دشمن است. «وثاق»، وسیله بستن مثل طناب است.
فلسفه جهاد در اسلام، چند امر است:
الف) برای دفاع از خود یا دیگر مظلومان. «اُذن للذّین یقاتلون بانهم ظلموا»** حج، 39.***، «کما یقاتلونکم کافّة»** توبه، 36.***
ب) به جهت برانداختن فساد و فتنه. «قاتلوهم حتّی لاتکون فتنة»** بقره، 193.***
ج) برای حفظ مراکز توحیدی. «لو لادفع اللّه النّاس بعضهم ببعض لهدّمت صوامع و بیع»**حج، 40.***
د) برای دفاع از احکام و حدود الهی. «قاتلوا الّذین لایؤمنون باللّه و لا بالیوم الاخر و لا یحرّمون ما حرّم اللّه و رسوله و لایدینون دین الحق»**توبه، 29.***
این آیه مربوط به میدان نبرد است، یعنی در صحنه‏ی جنگ که کافران در برابر شما ایستاده‏اند و قصد از میان برداشتن شما را دارند، شما با قاطعیّت و صلابت بجنگید و آنان را بکشید و پس از غلبه کامل بر آنان و اطمینان از درهم شکستن قوای دشمن، اسیر بگیرید و پس از پایان جنگ، هرگونه که رهبر اسلامی مصلحت دانست، جنگ، در قبال گرفتن عوض یا بدون آن، اسیران را آزاد کنید.
لذا برخی که گمان کرده‏اند آیه می‏گوید: هر کافری را هرکجا یافتید بکشید، به واژه «حرب» به معنای جنگ و مسئله اسارت که در جنگ پیش می‏آید، توجّهی نکرده‏اند.
از پیامبرصلی الله علیه وآله سؤال شد که شهید در راه خدا کیست؟ آیا کسی که با انگیزه به رخ کشیدن شجاعت خود و یا به خاطر تعصّبات خانوادگی و قومی و یا از روی ریا و خودنمایی جنگیده و جان خود را از دست داده، شهید است؟
حضرت فرمودند: «مَن قاتل لتکون کلمة اللّه هی العلیا فهو فی سبیل اللّه»**تفسیر فرقان.*** شهید، کسی است که برای اعتلای راه خدا جنگیده باشد.
پیام ها
1- از میان کافران، تنها آنان را که در برابر شما به جنگ ایستاده‏اند، از میان بردارید. «فاذا لقیتم»
2- رزمنده مسلمان باید آماده، آموزش دیده و شجاع باشد. «فضرب الرقاب»
3- هدف اصلی در حمله به دشمن، نقاط کلیدی و حساس باشد. «الرقاب»
4- تا دشمن از پای در نیامده و زمین‏گیر نشده، به فکر اسیر گرفتن و جمع غنائم نباشید. «حتّی اذا اثخنتموهم»
5 - در هنگام نبرد محکم کاری کنید تا دشمن سوء استفاده نکند و اسیران فرار نکنند. «فشدّوا الوثاق»
6- در جبهه باید اختیاراتی به فرمانده تفویض شود. «فاِمّا منّاً بعد و اِمّا فداءً»
7- هدف از جهاد، جلوگیری از ظلم و یا از بین بردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسیران از سفارش‏های اسلام است. «فاِمّا منّاً بعد و اِمّا فداءً»
8 - در جهاد اسلامی، هم قدرت لازم است، «فضرب الرقاب» و هم عطوفت و مهربانی. «فاِمّا منّاً بعد و اِمّا فداء»
9- آزاد کردن اسیران، بدون گرفتن عوض، بر آزاد کردن با عوض مقدّم است. «فاِمّا منّا بعد و اِمّا فداء»
10- جنگ و جهاد، یکی از زمینه‏های آزمایش الهی است. «لیبلوا بعضکم ببعض»
11- جهاد در اسلام، برای حفظ دین خداست، نه کشورگشایی، استعمار، تهدید، رقابت، انتقام، حسادت و... . «فی سبیل اللّه»
12- گرچه در جنگ بعضی شهید می‏شوند ولی خداوند اهدافشان را به ثمر می‏رساند و زحمات آنان هرگز تباه نمی‏شود. «قتلوا فی سبیل اللّه فلن یضلّ أعمالهم»
13- جنگ، میدان آزمایش الهی و کفّار، وسیله آزمایش و شهدا، پیروزمندان این آزمایشند. «لیبلوَا بعضکم ببعض و الّذین قتلوا... فلن یضل أعمالهم»