تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 57. حدید آیه 1-3

آیه
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏
لَهُ مُلْکُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یُحْییِ وَیُمِیتُ وَهُوَ عَلَی‏ کُلِ‏ّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِ‏ّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏
ترجمه
آنچه در آسمان‏ها و زمین است برای خداوند تسبیح گویند و اوست عزیز حکیم.
حکومت آسمان‏ها و زمین برای اوست، زنده می‏کند و می‏میراند و او بر هر چیزی تواناست.
اوست اول و آخر و ظاهر و باطن و او به هر چیزی آگاه است.
نکته ها
آخرین آیه سوره قبل (واقعه) درباره تسبیح خداوند بود: «فسبّح باسم ربّک العظیم» و اولین آیه این سوره نیز تسبیح خداوند است. «سبّح للّه ما فی السّموات و الارض»
آغاز هشت سوره قرآن، با تسبیح خداوند می‏باشد: اسراء، نحل، حدید، حشر، صفّ، جمعه، تغابن و اعلی. و بیش از نود بار این واژه در قرآن آمده است، در حالی که تنها چهار سوره با حمد الهی آغاز می‏گردد: حمد، انعام، سبأ و فاطر. و حدود هفتاد بار این واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. شاید رمز غلبه تسبیح بر حمد خداوند، اهمیّت مبارزه با شرک و خرافات و فراوانی آن در عقاید بشری و تقدّم پیرایش بر آرایش باشد. همان گونه که در اذکار نماز، «سبحان اللّه» مقدّم بر «الحمدللّه» است.
در جهان‏بینی الهی، تمام هستی در حال تسبیح خداوند است، گرچه ما آن را نفهمیم «و ان من شی‏ء الاّ یسبّح بحمده ولکن لاتفقهون تسبیحهم»**اسراء، 44.*** و این تسبیح، آگاهانه است. «کلٌّ قد عَلِم صلاته و تسبیحه»**نور، 41.***
قرآن، نام برخی از تسبیح کنندگان را به خصوص ذکر کرده است:
الف) فرشتگان. «نحن نسبّح بحمدک»**بقره، 30.***
ب) رعد آسمانی. «یسبّح الرّعد بحمده»**رعد، 13.***
ج) پرندگان. «الم‏تر انّ اللّه یسبّح له مَن فی السّموات و الارض و الطّیر»**نور، 41.***
د) کوهها. «سخّرنا مع داود الجبال یسبّحن»**انبیاء، 79.***
تسبیح خداوند، وسیله نجات از گرفتاری است. «فلولا انّه کان من المسبّحین . للبث فی بطنه الی یوم یبعثون»** صافّات، 143 و 144.*** اگر یونس اهل تسبیح نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می‏ماند.
مراد از اوّل و آخر بودن خداوند، ازلی و ابدی بودن اوست، یعنی او قبل از هر چیز بوده و بعد از هر چیز خواهد بود و وجود او ظاهر و آشکارتر از هر وجودی است و در عین حال، نهان‏تر از هر نهانی است. او ظاهر است، چون دلایل بسیاری بر وجودش دلالت می‏کند و باطن است، چون به تمامی امور عالم است.

پیام ها
1- خداوند از هر گونه عیب و نقص و عجز منزّه است و همه هستی بر این امر گواهی می‏دهند. «سبّح للّه ما فی السّموات و الارض»
2- تسبیح‏گویان آسمان، مقدّم بر زمینیان هستند. «سبّح للّه ما فی السّموات و الارض»
3- قدرتی ارزش دارد که اِعمال آن حکیمانه باشد. «هو العزیز الحکیم»
4- فرمانروای حقیقی آسمان وزمین، خداوند است. حکومت بشر بر زمین، امری اعتباری ومجازی است، به آن مغرور نشویم. «له ملک السّموات والارض»
5 - خدایی که صاحب عزّت، حکمت، حاکمیّت و قدرت و مرگ و زندگی موجودات به دست اوست، سزاوار تسبیح و تقدیس است. «العزیز الحکیم، له ملک، قدیر یحیی و یمیت»
6- آغاز و انجام و غیب و شهود هستی، به دست خداست. «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن...»
7- مهم‏تر از خلقت حکیمانه و مالکیت مقتدرانه، علم ونظارت دائمی خداوند است. «و هو بکلّ شی‏ء علیم»، (با توجه به دو آیه قبل)
توضیحات
سیمای سوره حدید
این سوره بیست و نه آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
آیات این سوره، علاوه بر تحکیم پایه‏های عقیدتی، به دستوراتی در زمینه‏های اجتماعی و حکومتی می‏پردازد و در آیات اول، حدود بیست صفت از صفات الهی را مطرح نموده است.
عظمت قرآن، اوضاع مؤمنان و منافقان در قیامت، سرنوشت اقوام پیشین، انفاق در راه خدا و برای رسیدن به عدالت اجتماعی، انتقاد از رهبانیّت و انزوای اجتماعی، موضوعاتی است که این سوره به آنها پرداخته است.
امام سجادعلیه السلام فرمودند: خداوند می‏دانست که در آخرالزّمان گروهی ژرف‏اندیش خواهند آمد، لذا سوره توحید و آیاتی از سوره حدید را نازل کرد (تا مردم، خدا را بهتر بشناسند) و هر کس غیر از این صفات را بر خدا بپذیرد، هلاک می‏شود.**تفسیر نورالثقلین.***