تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 52. طور آیه 1-8

آیه
وَالطُّورِ
وَکِتَابٍ مَّسْطُورٍ
فِی رَقٍ‏ّ مَّنشُورٍ
وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ
وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ
وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ
إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ لَوَاقِعٌ
مَّا لَهُ مِن دَافِعٍ‏
ترجمه
به (کوه) طور سوگند.
به کتابی نوشته شده در صفحه‏ای گشوده سوگند.
به آن خانه‏ی آباد (خانه خدا) سوگند.
به سقف برافراشته (آسمان) سوگند.
به دریای شعله‏ور سوگند.
که عذاب پروردگارت قطعاً واقع شدنی است.
و برای آن هیچ مانعی نیست.
نکته ها
«طور» در لغت به معنای کوه است، ولی ظاهراً مراد از آن در اینجا، کوهی در منطقه سینا می‏باشد که میقات خدا با حضرت موسی بود. کوه طور مکانی مقدّس است و در قرآن چنین توصیف شده است: «الطور الایمن»**مریم،52 .***، «بالواد المقدّس»**طه، 12.*** و «فی البقعة المبارکة»**قصص، 30.***
مراد از «کتاب مسطور»، کتب آسمانی همچون تورات و قرآن است که در صفحات نازک پوست نگاشته می‏شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پیچیده و بسته. «فی رقّ منشور»
«رَقّ» از «رقّت» به معنای پوستی است که برای نوشتن آماده شده و لطیف و نازک است. «منشور» به معنای مبسوط و «مسجور» به معنای برافروخته و شعله‏ور است و به معنای آکنده و مالامال نیز آمده است.
مقصود از «بیت المعمور» خانه خداست که همواره به واسطه حضور زائران و حاجیان، معمور و آباد بوده است و در قرآن ده بار از کعبه به عنوان «بیت» یاد شده است، مانند: «البیت العتیق»**حج، 29.***البتّه در روایات آمده است که در آسمان‏ها نیز محلّی در مقابل کعبه قرار دارد که فرشتگان به دور آن طواف می‏کنند و آن نیز «بیت المعمور» نام دارد.**تفسیر نورالثقلین.***
مقصود از «البحر المسجور»، دریای شعله‏ور و جوشان و خروشان، یا دریاهایی است که در آستانه قیامت برافروخته می‏شوند، چنانکه در آیه‏ی 6 سوره تکویر می‏خوانیم: «و اذا البحار سُجّرت» و یا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمین است که همچون دریایی از آتش هرچندگاه یکبار از دهانه آتشفشان‏ها فوران می‏کند.
در آیه‏ی آخر سوره قبل (ذاریات) خواندیم: «یومهم الّذی یوعدون» که سخن از وعده‏ی قیامت بود و این سوره بعد از پنج سوگند می‏فرماید: آن وعده قطعاً واقع خواهد شد. «انّ عذاب ربّک لواقع»
آن سنگ جمادی که وحی بر روی آن نازل شود (کوه طور)، مقدّس و قابل سوگند است، چگونه انسانی که قلبش مرکز وحی است، با گذشت زمان قداستش تمام می‏شود و چگونه وهّابیون کج فکر می‏گویند: پیامبرصلی الله علیه وآله که از دنیا رفت با سایر موجودات تفاوتی ندارد
سوگند یاد کردن به کتاب و نوشته، آن هم در زمان جاهلیّت، نشانه‏ی پیشرفته بودن مکتب است، «و کتاب مسطور». در سوره قلم نیز، قرآن به قلم و کتاب و سطرهای آن سوگند یاد می‏کند. «ن و القلم و ما یسطرون»
پیام ها
1- زنده نگه‏داشتن نام و یاد و حفظ مکان‏های مقدّس ادیان آسمانی لازم است. «و الطور»
2- با سوگند به کوه طور (محل وحی به موسی)، قلب اهل کتاب را به سوی خود جذب کنید. «و الطّور»
3- خداوند برای به باور رساندن انسان، به نظام تشریع و تکوین (کوه و کتاب و کعبه و آسمان و دریا) سوگند یاد می‏کند. «والطّور و کتاب مسطور... و السقف المرفوع»
4- وحی آسمان باید بر بهترین و لطیف‏ترین کاغذ و پوست، نگاشته و عرضه شود. «کتاب مسطور فی رقّ منشور»
5 - کتاب مقدّس، باید همواره گشوده و مورد استفاده باشد. «کتاب... منشور»
6- علم مفید و مبارک، آن است که منتشر شود و گسترش یابد. «منشور»
7- قرآن، هم به قداست کتب آسمانی نظر دارد و لذا به آن سوگند یاد می‏کند، هم به نظم در نگارش و شیوه ارائه و گسترش آنها. «و کتاب مسطور فی رقّ منشور»
8 - آبادانی خانه به زرق و برق آن نیست، به آمد و رفت و قداست و برکت آن است. «البیت المعمور» (خانه خدا ساده‏ترین خانه‏هاست، امّا مبارک‏ترین بناهاست.)
9- با مطالعه طبیعت، به قدرت خداوند بر ایجاد قیامت پی ببریم. «والسقف المرفوع و البحر المسجور»
10- قرآن کریم، توجّه انسان را از دیدنی‏ها، به نادیدنی‏ها سوق می‏دهد. «و البحر المسجور»
11- قهر و تنبیه، از شئون ربوبیت است. «عذاب ربّک»
12- هر چه ناباوری منکران بیشتر باشد، باید باور مؤمنان به قیامت قوی‏تر گردد. «انّ عذاب ربّک لواقع»
13- نزول کتب آسمانی «و کتاب مسطور» و ظهور جلوه‏های قدرت الهی در هستی «و السّقف المرفوع» باید مایه‏ی تعقّل و ایمان گردد و گرنه بی‏توجّهی به آنها عامل عذاب خواهد شد. «انّ عذاب ربّک لواقع»
14- گرفتاران عذاب الهی از هیچ طریقی نمی‏توانند عذاب را از خود دور کنند. «ماله من دافع»
توضیحات
سیمای سوره طور
این سوره در مکّه نازل شده و دارای چهل و نه آیه است.
نام‏گذاری این سوره به «طور»، به مناسبت نخستین آیه آن است.
کلمه «طور» ده بار در قرآن آمده و مقصود از آن، کوه طور، میقات حضرت موسی‏علیه السلام و محل نزول تورات می‏باشد.
همانند دیگر سوره‏های مکّی، بیشتر مطالب این سوره درباره وقوع قیامت، پاداش پاکان و کیفر کافران است، در ضمن به توحید، دفاع از پیامبر و صبر و استقامت نیز اشاراتی دارد.