تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 57. حدید آیه 18

آیه
إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَ الْمُصَّدِّقَاتِ وَ أَقْرَضُواْ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ کَرِیمٌ‏
ترجمه
همانا مردان و زنان صدقه‏دهنده و (آنان که) به خداوند وامی نیکو داده‏اند، برایشان پاداشی چند برابر است و برای آنان اجری نیکو خواهد بود.
نکته ها
در آیه 16 قلب و دل، در آیه 17 فکر و اندیشه و در این آیه رفتار و کردار انسان مطرح شد، بنابر این در تعلیم و تربیت، شیوه گام به گام لازم است، در آیه 16، کلام با سؤال مطرح می‏شود، «الم یأن» در گام بعد سخن از آمادگی روحی و خشوع دل‏هاست، در گام بعد سخن از علم و تعقّل و در این آیه، طرح مسأله با قاطعیّت است. «انّ المصّدّقین...» آری، کمک به محرومان، نیاز به دو شرط اساسی دارد: دلی که با یاد خدا و آیات او نرم شده باشد و علم و عقلی که آینده‏نگر باشد و بداند که بعد از ریزش‏ها، رویش‏هاست، «یحیی الارض بعد موتها» و کاهش مال امروز، سبب افزایش آن است. «یضاعف... أجر کریم»
پیام ها
1- برای دریافت الطاف الهی، هم صدقه و کمک‏های بلاعوض لازم است و هم قرض الحسنه و کمک‏هایی که برگشت دارد. «المصّدقین... اقرضوا اللّه»
2- وام به بندگان خدا، به منزله وام دادن به خداوند است. «اقرضوا اللّه» به جای «اقرضوا النّاس»
3- زن و مرد در حقّ مالکیّت و حلّ مشکلات اقتصادی و رشد معنوی و رسیدن به کمالات اخروی هم پای یکدیگرند. «ان المصّدقین و المصّدقات»
4- مهم نجات فقرا، از فقر است، خواه از طریق انفاق باشد از طریق قرض. «المصّدقین... اقرضوا...»
5 - قرض وانفاق، در ظاهر کم‏شدن و کندن مال است، و در واقع رشد است. «یضاعف»
6- قرار دادن پاداش، راه تشویق مردم به کار خیر است. «یضاعف... أجر کریم»
7- انفاق و وام، نشانه کرم است، و پاداش کریم، اجر کریم است. «المصدقین... أقرضوا... لهم اجر کریم»